1515

Amazon öppnar tre datacenter i Sverige

IT-jätten Amazon Web Services öppnar tre datacenter i Sverige. Redan nästa år ska allt vara klart, avslöjar bolagets vd Andy Jassy som samtidigt hyllar Stockholms startupsektor.

Stockholm blir en ny AWS-region när Amazon öppnar tre datacenter runt staden nästa år.
Stockholm blir en ny AWS-region när Amazon öppnar tre datacenter runt staden nästa år.

Västerås, Eskilstuna och Katrineholm. Redan nästa år kommer var och en av städerna att ha ett nytt datacenter från Amazon Web Services – en del av det amerikanska IT-bolaget Amazon. Anledningen är att Amazon ska göra Stockholm till en av bolagets totalt 16 regioner med minimal nedtid och maximal hastighet för molnkunder.

“Många av de mest framgångsrika startupbolagen i Norden som iZettle, King, Mojang och Supercell likväl som många respekterade storföretag som Ikea, Nokia, Scania och Telenor använder Amazon Web Services för sin verksamhet. Att Stockholm blir en AWS-region gör det möjligt för våra nordiska kunder med krav på snabb tillgänglighet och lokal datalagring att flytta resten av sina applikationer till AWS”, säger Andy Jassy, vd för Amazon Web Services.

Läs mer: Damberg om Amazons Sverigesatsning: “Stort för Sverige”

I en intervju med Di Digital lyfter han fram den snabba tillväxten i Stockholms startupsektor som en av de viktigaste anledningarna till Amazons storsatsning.

“Vi har haft många kunder i Norden under lång tid. Startupsektorn är glödhet med allt från Mojang som använder oss för Minecraft, Supercell med Clash of Clans och bolag som Bambora och Quinyx som byggt hela sin verksamhet på vår plattform”, säger Andy Jassy.

Läs mer: Amazons molnchef: "En marknad som omsätter biljoner"

Till skillnad från de datacenter som till exempel Facebook har byggt i Sverige tidigare är AWS datacenter inte till för det egna bolaget. Det är inte heller en investering som i första hand handlar om billig kyla. Syftet är att nordiska, och framför allt svenska företag, ska kunna koppla upp sig mot en starkare infrastruktur än vad som tidigare varit möjligt för att AWS ska kunna växa sin affär i Sverige.

“Varje gång vi etablerar oss i en ny region är det alltid några kunder som säger till oss att de behöver infrastrukturen nära slutanvändarna för att leva upp till kraven på kort svarstid. Men det finns också lagstiftning som spelar in och ibland är det företag som rent kulturellt tycker att det känns bättre att ha sin data lokalt”, säger Andy Jassy.

Läs mer: Amazons molntjänst går om e-handeln

Genom att bygga tre datacenter runt Stockholm skapar AWS en fristående region med lokal datalagring och extremt snabb svarstid. Exakt hur stor investering det handlar om kan Andy Jassy inte svara på.

Över tid kan det handla om miljarder dollar om Stockholm är en framgångsrik region.

“Vi avslöjar aldrig våra investeringar per region. Men det är en stor investering inte bara i själva infrastrukturen utan också i personal vi anställer. Över tid kan det handla om miljarder dollar om Stockholm är en framgångsrik region, och alla regioner som vi lanserat hittills har varit framgångsrika”, säger Andy Jassy.

Läs mer: Sveriges nya finanscentrum en datahall i Upplands Väsby

Datacentren byggs i Katrineholm, Eskilstuna och Västerås för att de ska ligga tillräckligt nära varandra för att inte påverka svarstider, men tillräckligt långt ifrån varandra för att kunna ha olika reservplaner så att till exempel större strömavbrott inte ska sänka alla tre samtidigt. För städerna där datacentren byggs innebär AWS investering nya arbetstillfällen. För befintliga, och framtida, företag i Stockholmsregionen innebär utbyggnaden av infrastruktur att man får tillgång till den i dag mest kraftfulla molnlösningen som finns på marknaden.

AWS investering i Sverige kommer att stärka vår position i den globala digitaliseringen.

Näringsministern Mikael Damberg välkomnar beskedet om Amazons storsatsning i Sverige.

“AWS investering i Sverige kommer att stärka vår position i den globala digitaliseringen. För oss handlar handel i en modern värld inte bara om varor utan och om tjänster, kunskapsdelning och ett fritt flöde av data”, säger han.

Byggandet av datacentren kommer att påbörjas inom kort så att alla tre är klara och i drift 2018. Investeringen i Sverige är en del i AWS globala strategi där man i konkurrens med till exempel Microsoft, Google och Oracle storsatsar för att bygga ut sin geografiska täckning. Andy Jassy säger också att investeringen som nu sker i Sverige troligtvis bara är starten på något mycket större.

Läs mer: Alibaba: Sverige ”mycket attraktiv marknad” för datacenter

“I dag har vi 16 platser i världen där vi byggt en region med flera datacenter som vi nu gör i Sverige. Men jag tror att i stort sett alla utvecklade länder kommer att ha den här typen av infrastruktur i framtiden. Det handlar om hur snabbt vi kan bygga ut. Om några år kan jag tänka mig att vi bygger liknande lösningar i fler nordiska länder och kanske även flera inom ett och samma land”.

Om du vill nås av nyheterna först:
Foto:


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?