1515

Amazon har öppnat i Sverige – prestigetjänsterna saknas

Amazon har slagit upp portarna till sin svenska sajt, utan direkt pompa och ståt. Men priserna framstår inte lokalanpassade – och medlemsprogrammet ”Prime”, ”Amazon Music” och ”Echo” saknas.

Amazon.se har öppnat, men det saknas en del kända tjänster från den amerikanska jätten.
Amazon.se har öppnat, men det saknas en del kända tjänster från den amerikanska jätten.

Globen, Stadshuset och Turning torso är några av byggnaderna i den grafik som hälsar svenska kunder välkommen till Amazon AMZN 0% Dagens utveckling .se.

Detta på dagen en vecka efter att Di Digital rapporterat att det kunde vara så lite som en till två veckor kvar till öppning av den amerikanska e-handelsjättens svenska filial.

Direkt vid öppning framstod mycket på Amazon.se fortfarande direkt översatt från andra valutor. Som ”Dagens highlight” presenterades till exempel ett schampo för mellan 18,68 kronor och 23,18 kronor. Bara några timmar efter öppning hade Amazon korrigerat priserna till jämna kronor.

Vi kommer att arbeta hårt för att vinna svenska konsumenters förtroende

Fri frakt får svenska kunder när de handlar för mer än 229 kronor, men de kommer inte att kunna köpa medlemskapet Prime, USA:s största medlemstjänst, som bland annat garanterar fri frakt på det mesta som säljs i den amerikanska butiken.

Till skillnad från den brittiska och tyska förlagan marknadsförs heller inte Amazon Music eller röst-assistenen och hemhögtalaren Amazon Echo.

”Vi kommer att arbeta hårt för att vinna svenska konsumenters förtroende genom att bygga vidare på produktutbudet, hålla låga priser och erbjuda en bekväm shoppingupplevelse de kan lita på”, säger Alex Ootes, chef för europeisk expansion på Amazon, i ett pressmeddelande.

Han poängterar att svenska kunder nu får tillgång till 150 miljoner produkter, varav ”tiotusentals” från svenska handlare.

En av diskussionerna inför lanseringen har varit vilka svenska företag som ska ansluta sig till Amazon

Enligt e-handelsjätten handlar det bland annat om Electrolux, Lagerhaus, OBH Nordica, Ellos, BRIO, Bonnierförlagen och Ifö.

”Små och mellanstora företag som säljer i Amazons butiker skapade enligt uppskattningar 1,6 miljoner jobb världen över och vår förhoppning är vi får se svenska företag frodas på samma sätt”, säger Alex Ootes vidare.

Läs mer: Svenske 18-åringen tar in 25 miljoner från EQT och Northzone – för att utmana Amazon

Det var i början av augusti i år som Amazon, efter åratal av spekulationer, bekräftade att företaget har ”påbörjat” lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. Men i övrigt har informationen varit knapphändig. Fram till i dag har den som surfat in på amazon.se styrts om till den tyska sajten.

 

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?