1515
Annons

Amazon drabbat av e-handelsfrossan

Den avsvalnande e-handeln påverkar även jätten Amazon. Nu försöker bolaget hyra ut lagerutrymmen i andra hand, rapporterar källor till Bloomberg.

Foto:Steven Senne

Att Amazon sitter på för mycket utrymme flaggades för redan i samband medkvartalsrapporten för det första kvartalet, som presenterades i april. 

Bolaget gjorde investerarna besvikna med en betydande förlust för årets första kvartal, jämfört med en väntad vinst. Resultatet belastades visserligen av en förlust från investeringen i elbilsbolaget Rivian Automotive, men bolagets intäkts- och resultatprognos för andra kvartalet var också lägre än väntat. 

Detta tillskrivs den överkapacitet som bolaget tog till under shoppingboomen under pandemin. I slutet av 2021 hade bolaget 370 miljoner kvadratfot på sin hemmamarknad, vilket är dubbelt så mycket som två år tidigare. Prognosen räknade med att de onödiga lagren skulle kosta 10 miljarder dollar i extrakostnader under den första halvan av 2022. Aktien har backat 35 procent sedan årsskiftet.

Enligt uppgifter till Bloomberg ser Amazon nu över minst 10 miljoner kvadratfot, över 900.000 kvadratmeter, och det kan mycket väl bli det tredubbla, rapporterar en källa.

De överflödiga lagren finns bland annat i New York, New Jersey, Southern California och Atlanta.

Men allt handlar om hur e-handeln utvecklar sig framöver. Amazon gör sitt yttersta för att få bästa möjliga avtal med hyresvärdarna, vilket inkluderar den amerikanska fastighetsfonden Prologis. En lösning är att hyra ut i andrahand, man kan även välja att säga upp avtalen i förtid. 

10 miljoner kvadratfot kan låta mycket, men det motsvarar runt 12 av Amazons största distributionscenter eller 5 procent av det extrautrymme som lades till under pandemin. Det är enligt Bloomberg ett tecken på att Amazon går försiktigt fram, om handeln skulle ta fart igen. En annan signal på detta är att de andrahands-avtal som ligger under förhandling enbart sträcker sig under ett till två år, enligt Bloombergs källor. 

Amazon vill inte uttala sig om vare sig vilka lagerlokaler det gäller eller ytan.

”Andrahandsuthyrning är vanligt inom fastigheter. Det tillåter oss att frigöra finansiella åtaganden kopplade till en byggnad som inte längre fyller våra behov”, säger Amazons talesperson Alisa Carroll.

Om Amazon väljer att hyra ut i andrahand kommer det inte vara svårt att hitta hyresgäster. Enligt en rapport från Prologis i februari låg vakansgraden på industrilokaler på 4 procent i slutet av 2021, vilket är den lägsta uppmätta graden någonsin. Samtidigt var hyrorna upp med 17, 6 procent.

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?