1515
Annons

Altors e-handelsraket siktar på 8,5 miljarder kronor i börsvärde – Blackrock köper in sig

E-handelsbolaget Revolution Race, som säljer funktionskläder, kommer att få ett börsvärde om 8,5 miljarder kronor vid sin notering på Stockholmsbörsen senare i juni. Fondjätten Blackrock går bland annat in i bolaget när storägaren Altor och grundarparet Nyrensten tillsammans säljer aktier för uppemot 3 miljarder kronor.

Pernilla Nyrensten är vd och medgrundare av Revolution Race, där Harald Mix och hans riskkapitalbolag Altor är storägare.
Pernilla Nyrensten är vd och medgrundare av Revolution Race, där Harald Mix och hans riskkapitalbolag Altor är storägare.Foto:Di.

I mars kunde Di rapportera att e-handelsbolaget Revolution Race RVRC +10,28% Dagens utveckling , som säljer funktionskläder, siktade på en notering före sommaren. Enligt tidigare uppgifter till Di har ägarna haft ambitioner om att nå en värdering uppemot 10 miljarder kronor vid börsintroduktionen. 

Nu står det klart att teckningskursen har fastställts till 75 kronor per aktie, vilket motsvarar ett börsvärde på 8,5 miljarder kronor. Den första handelsdagen på Stockholmsbörsen väntas ske den 16 juni.

Revolution Race kommer inte ställa ut några nya aktier genom en nyemission i samband med börsintroduktionen, utan i stället säljs drygt 29 procent av aktierna i bolaget av de existerande ägarna. Det finns även en övertilldelningsoption, om den utnyttjas kommer 33,5 procent av alla aktier i Revolution Race att byta händer.

Grundarparet Pernilla och Niclas Nyrensten har tidigare ägt 34 procent av bolaget, men minskar nu sitt ägande till 26,5 procent och drar in 630 miljoner kronor i affären. Harald Mixs riskkapitalbolag Altor kontrollerade före noteringen 61 procent, men säljer nu aktier till ett värde om minst 2,2 miljarder kronor och minskar därmed sitt ägande till ungefär 40 procent av bolaget.

En grupp ankarinvesterare har åtagit sig att teckna hälften av de aktier som erbjuds till marknaden. Nya delägare blir den amerikanska fondjätten Blackrock, Capital World Investors, Handelsbanken Fonder, Lancelot Asset Management, Ophir Asset Management och Swedbank Robur Fonder som tillsammans köper aktier till ett värde om motsvarande 1,4 miljarder kronor. 

Under niomånadersperioden som löpte fram till den sista mars 2021 omsatte bolaget 623 miljoner kronor med ett justerat ebit-resultat om 173 Mkr, vilket ger en ebit-marginal om 27,3 procent. Under det innevarande fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret, som löper till den sista juni, förväntar sig Revolution Race öka intäkterna med minst 150 procent jämfört med samma period förra året. 

Bolaget säljer i dag sina kläder i 35 olika länder men ser stor tillväxtpotential, i dagsläget uppgår deras marknadsandel till 0,1 procent globalt och 1,8 procent i Sverige. Bolaget har samtidigt kommunicerat att den långsiktiga målsättningen är att omsätta minst 2 miljarder kronor under räkenskapsåret 2023-2024. Rörelsemarginalen på ebit-nivå ska uppgå till minst 25 procent efter noteringen och Revolution Race förväntar sig att dela ut mellan 40-60 procent av årsresultatet till aktieägarna.

Innehåll från HogiaAnnons

”Därför måste kedjans alla delar hålla vid en cyberattack”

Efterhand som samhället blir mer digitaliserat ökar cyberbrottsligheten oerhört snabbt; den har blivit en global, evolutionsdriven affärsidé som omsätter enorma summor och skapar omfattande problem för aktörer världen över.

– Cybersäkerhet är en katt-och-råtta-lek med en mängd olika dimensioner, betonar Bjarne Johannesen, chefsdesigner inom infrastruktur på Hogia.

Cyberbrottslighet har gått från att handla om enstaka individer i en källare, till företagsliknande verksamheter med stora organisationer, tydliga mål och uttalade visioner. Den ökade tillgängligheten och komplexiteten har medfört att det blir allt vanligare att externa aktörer betalar för att få denna typ av attacker utförda – cybercrime-as-a-service. 

– Cyberbrottsligheten är synnerligen sofistikerad och tröskeln för att nyttja sådana tjänster blir allt lägre. Därför kan man inte enbart beakta externa hot, utan alla företag bör också ta hänsyn till interna risker. Vi lever i en informationsdriven värld och information kan lätt hamna i fel händer, oavsett om det beror på illvilja eller är ett misstag, konstaterar Per Boman, IT-säkerhetsspecialist hos Hogia. 

Den vanligaste hotbilden är fortfarande riktade attacker, såsom phishingattacker, där medarbetare, oavsett vem man är eller vad man arbetar med, exempelvis luras att klicka på osäkra länkar i falska e-postmeddelanden. Syftet för de kriminella är att på så sätt komma över uppgifter för att kunna ta sig in i företagets IT-system. Hogia, som under många år har byggt avancerade systemstöd inom HR, transport, lön och ekonomi, satsar därför stora resurser både på att utbilda sin personal förebyggande och på att bygga system med en så säker arkitektur som möjligt. 

– Ju större chans till ekonomisk vinning, desto mer tid ägnas åt att få länken eller budskapet i det falska mailet att kännas seriöst. Därför räcker det inte att enbart satsa på riktigt bra säkerhetssystem, utan det är centralt att kontinuerligt utbilda sina medarbetare kring hur cyberkriminella arbetar, förklarar Martin Thulin, utvecklingsansvarig för Hogia Signit.

– Vi har också valt att sätta säkerheten som främsta fokus i exempelvis vår digitala signeringstjänst Hogia Signit. Endast fyra av tjugofyra granskade signeringstjänster uppfyller kraven som EU-förordningen eIDAS ställer på avancerade elektroniska underskrifter, och Hogia Signit är en av dem. 

Ha en plan på plats

Både Martin, Per och Bjarne understryker vikten av att ha en utförlig plan på plats. Redan innan olyckan är framme behöver man ha färdiga rutiner så att man vet precis vad man ska göra om företaget drabbas av ett intrång. 

– Man behöver inte vara expert för att ta de första stegen. Tillsammans kan man komma en bra bit på väg vad gäller att identifiera risker och konsekvenser. Därefter bör man kartlägga sina viktigaste tillgångar – vad måste man skydda respektive vad vill man skydda? Skulle något ändå hända gäller det att ha kommunikationen på plats och vara transparent både med medarbetare och kunder, betonar Bjarne. 

Säkerhet som matchar brottsligheten

Även med de bästa avsikter kan det dock vara svårt att hålla sig à jour med den snabba utvecklingen och än svårare att på egen hand täppa till alla potentiella säkerhetshål. 

– Av den anledningen lägger Hogia omfattande resurser på omvärldsbevakning, för att ha stabila och robusta system vars säkerhet matchar den cyberkriminella utvecklingen, berättar Per Boman.

 Själva arbetar Hogia i lager på lager för bästa tänkbara säkerhet.

– Kärnan – våra kunders data – är det viktigaste. Det är med avstamp i detta som vi bygger våra lösningar och våra många olika lager av säkerhet, såväl som hanterar data och kryptering, behörigheter och mycket mer. Med tydliga regler och rutiner på plats kan vi leverera nya, säkra versioner av våra applikationer – varje dag. Därutöver har vi automatiska säkerhetskontroller i leveransprocessen, som larmar direkt vid avvikelser, förklarar Bjarne.

– De cyberkriminella är experter på att hitta de svaga länkarna, därför måste kedjans alla delar hålla vid en attack. Av den anledningen är det så viktigt att såväl de IT-system som vi själva använder och de vi utvecklar håller högsta klass. Men inte ens det räcker. Kompetens och medvetenhet hos alla våra medarbetare är minst lika viktigt när det kommer till att förhindra cyberattacker. Att våra kunder kan lita på oss som en säker IT-leverantör och att de kan vända sig till oss för att få råd och svar är det allra viktigaste för Hogia! 

Läs mer om Hogias säkerhetslösningar här  

Se Hogias affärssystem här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Investeraren: Stora delar av marknaden kommer konsolideras

LONDON. Den brittiska riskkapitaljätten Balderton kammade nyligen hem storkovan när svenska Kobalt Music såldes för omkring 10 miljarder kronor.

Bolagets investeringsansvarige i Norden, svenskan Magda Lukaszewicz, tror att fler storaffärer är att vänta.

”Det kommer att ske fler uppköp och sammanslagningar”, säger hon.

Fusionen mellan Instabox och Budbee är bara en i raden av många sammanslagningar som kommer att ske framöver, enligt investeraren Magda Lukaszewicz.
Fusionen mellan Instabox och Budbee är bara en i raden av många sammanslagningar som kommer att ske framöver, enligt investeraren Magda Lukaszewicz.Foto:Jesper Frisk, Richard Ryan

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera