1515

Altors e-handelsraket siktar på 8,5 miljarder kronor i börsvärde – Blackrock köper in sig

E-handelsbolaget Revolution Race, som säljer funktionskläder, kommer att få ett börsvärde om 8,5 miljarder kronor vid sin notering på Stockholmsbörsen senare i juni. Fondjätten Blackrock går bland annat in i bolaget när storägaren Altor och grundarparet Nyrensten tillsammans säljer aktier för uppemot 3 miljarder kronor.

Pernilla Nyrensten är vd och medgrundare av Revolution Race, där Harald Mix och hans riskkapitalbolag Altor är storägare.
Pernilla Nyrensten är vd och medgrundare av Revolution Race, där Harald Mix och hans riskkapitalbolag Altor är storägare.Foto:Di.

I mars kunde Di rapportera att e-handelsbolaget Revolution Race, som säljer funktionskläder, siktade på en notering före sommaren. Enligt tidigare uppgifter till Di har ägarna haft ambitioner om att nå en värdering uppemot 10 miljarder kronor vid börsintroduktionen. 

Nu står det klart att teckningskursen har fastställts till 75 kronor per aktie, vilket motsvarar ett börsvärde på 8,5 miljarder kronor. Den första handelsdagen på Stockholmsbörsen väntas ske den 16 juni.

Revolution Race kommer inte ställa ut några nya aktier genom en nyemission i samband med börsintroduktionen, utan i stället säljs drygt 29 procent av aktierna i bolaget av de existerande ägarna. Det finns även en övertilldelningsoption, om den utnyttjas kommer 33,5 procent av alla aktier i Revolution Race att byta händer.

Grundarparet Pernilla och Niclas Nyrensten har tidigare ägt 34 procent av bolaget, men minskar nu sitt ägande till 26,5 procent och drar in 630 miljoner kronor i affären. Harald Mixs riskkapitalbolag Altor kontrollerade före noteringen 61 procent, men säljer nu aktier till ett värde om minst 2,2 miljarder kronor och minskar därmed sitt ägande till ungefär 40 procent av bolaget.

En grupp ankarinvesterare har åtagit sig att teckna hälften av de aktier som erbjuds till marknaden. Nya delägare blir den amerikanska fondjätten Blackrock, Capital World Investors, Handelsbanken Fonder, Lancelot Asset Management, Ophir Asset Management och Swedbank Robur Fonder som tillsammans köper aktier till ett värde om motsvarande 1,4 miljarder kronor. 

Under niomånadersperioden som löpte fram till den sista mars 2021 omsatte bolaget 623 miljoner kronor med ett justerat ebit-resultat om 173 Mkr, vilket ger en ebit-marginal om 27,3 procent. Under det innevarande fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret, som löper till den sista juni, förväntar sig Revolution Race öka intäkterna med minst 150 procent jämfört med samma period förra året. 

Bolaget säljer i dag sina kläder i 35 olika länder men ser stor tillväxtpotential, i dagsläget uppgår deras marknadsandel till 0,1 procent globalt och 1,8 procent i Sverige. Bolaget har samtidigt kommunicerat att den långsiktiga målsättningen är att omsätta minst 2 miljarder kronor under räkenskapsåret 2023-2024. Rörelsemarginalen på ebit-nivå ska uppgå till minst 25 procent efter noteringen och Revolution Race förväntar sig att dela ut mellan 40-60 procent av årsresultatet till aktieägarna.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?