1515
Annons

Altor samlar tech-stjärnor – ska utveckla investeringsprocessen

Riskkapitalbolaget Altor, med miljardären Harald Mix som huvudägare, växlar upp sina investeringar i techbolag. Nu anlitar man tre tunga profiler för att hitta och utveckla nya typer av investeringar. 

 

Riskkaptitalbolaget Altors partner Stefan Linder.
Riskkaptitalbolaget Altors partner Stefan Linder.Foto:Hampus Andersson

Fjolårets satsning på nätbutiken Revolutionrace gav mersmak. Nu skalar Altor upp sina satsningar på ny teknik med ett ”techråd” bestående av tre tungviktare i branschen. 

”Vi vill använda detta tech advisory board för att utveckla våra existerande portföljbolag, men även för att identifiera nya typer av bolag som skulle passa Altor”, säger Stefan Linder, partner på Altor.

Bolaget, med miljardären Harald Mix som grundare, jobbar inom private equity, det vill säga investeringar i etablerade bolag under förändring. Under åren har Altor bland annat utvecklat Carnegie och Apoteket Hjärtat, men också den numera börsnoterade e-handelsjätten Dustin, där man var huvudägare i tio år. 

I likhet med många branschkollegor märker Altor att teknikhalten ökar i många av deras investeringar. Det senaste exemplet är den snabbväxande e-handlaren Revolutionrace, där Altor gick in med en hemlig summa i oktober i fjol. Bolaget, som säljer fritidskläder för utomhusaktiviteter på nätet, ska expandera i USA och hoppas uppnå en miljardomsättning.

"Revolutionrace är ett exempel på hur vi jobbar i dag. Vi har ju tidigare lyckas väl med att utveckla Rossignol och Helly Hansen. Här har vi samma typ produkt, men som säljs på nätet och marknadsförs via sociala medier”, säger Stefan Linder.

Läs mer: Altor köper in sig i e-handlare: ”Bolaget har gjort en fantastisk resa"

Nu kraftsamlar Altor inom teknikområdet. För Di Digital avslöjar Stefan Linder att man anlitat tech-profilerna Mattias Miksche, Fredrik Nylander och Ben Holmes i ett nytt teknikråd.

”Tanken är att de ska hjälpa oss att trendspana och utbilda vår organisation. De ska även agera rådgivare åt våra portföljbolag och hjälpa oss utvärdera nya investeringar. Vi tror även att de kan hjälpa oss identifiera bolag med hög teknikhalt, som passar Altor”, förklarar han. 

Stefan Linder är noga med att betona att Altors inriktning fortsätter att vara private equity, inte venture capital. Man ska inte börja investera i techbolag i tidiga faser.

”Vi investerar i etablerade verksamheter med förbättringsmöjligheter, eller som står inför en expansion”, säger han.

Stefan Linder vill inte ringa in hur mycket pengar techrådet får inflytande över. Men Altors senaste fond, som etablerades 2014, innehåller drygt 20 miljarder kronor (2 miljarder euro).

I den har man redan investerat i ett tiotal bolag, vilket gör att de har ett utrymme för ungefär lika många investeringar till innan fonden är fullt investerad. Fonden har en investeringshorisont på 15 år, vilket är längre än traditionella private equity-fonder.

 

Altors tech-råd består inledningsvis av:

1. Mattias Miksche

Har en bakgrund som chef på E-trade,och har grundat Boxman (sedermera Lovefilm) och spelbolaget Stardoll.

Idag är Mattias Miksche en ängelinvesterare, med investeringar i över ett dussin startupbolag. Några exempel är bokföringsappen Bokio, fiskeappen Fishbrain och gravidappen Natural Cycles. Han är även styrelseledamot i Dustin, Avanza Bank och Pricerunner.

Från vänster: Mattias Miksche, Fredrik Nylander och Ben Holmes.
Från vänster: Mattias Miksche, Fredrik Nylander och Ben Holmes.

2. Fredrik Nylander

Tidigare partner på riskkapitalbolaget Lakestar, där han i dag är rådgivare. Tidigare teknikchef (CTO) på techbolaget Tumblr och sedermera på Oscar Insurance i New York City. Ledamot i styrelserna för Altors portföljbolag BTI Studios och Transcom.

3. Ben Holmes

Tidigare så kallad general partner på det Londonbaserade riskkapitalbolaget Index Ventures, ett av Europas tyngsta riskkapitalbolag med inriktning mot tekniksektorn. Har investerat i spelsuccéer som svenska King och finska Supercell. Styrelseledamot i Kry, Trustpilot, Secret Escapes och Izettle.

FAKTA: Private equity-firmorna investerar allt mer i tech-bolag

Allt fler av världens private equity-firmor investerar i tekniktunga bolag, inte minst inom betalningslösningar och e-handel.

Ett tydligt exempel i Sverige är Nordic Capital som köpt upp, och slagit samman, mängder av digitala betalbolag för att bygga och sedan sälja av bolagen Point och Bambora. Det sistnämnda betalbolaget såldes i somras för 14 miljarder till franska betaljätten Ingenico.

Även private equity-jätten IK äger ett betalbolag vid namn Opensolution som växer via förvärv.

Det private equity-bolag som gått längst med sina tech-investeringar är Investor-ägda EQT. De köpte exempelvis in sig i det musikinriktade teknikbolaget Epidemic Sound nyligen. 2016 startade EQT en ny fond för venture capital-investeringar i snabbväxande, unga (och i regel olönsamma) teknikbolag. EQT Ventures första fond innehåller över fem miljarder kronor och är den största av sitt slag i Sverige. Hittills har man investerat i ett 20-tal bolag, varav svenska Min Doktor, finska Wolt och amerikanska Hackerone är tre exempel. 

Läs mer: Finanstrollandet är över – nu digitaliseras PE-bolagen 

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera