1515

Radioprofilen Adam Alsing går in i fintechbolag

Det är för krångligt att pensionsspara. Det tycker fintechbolaget Nowo som nu tar in 20 miljoner kronor och möjliggör för kunderna att byta tid mot pensionspengar.

Tv- och radioprofilen blir aktieägare i fintechbolaget Nowo.
Tv- och radioprofilen blir aktieägare i fintechbolaget Nowo.Foto:Henrik Montgomery/TT

Fintechbolaget Nowo (NTL) vill göra det enklare att pensionsspara. Nu tar bolaget in 20 miljoner kronor från befintliga och nya ägare för att skala upp och gå ut bredare.

”Investeringen ska användas till att göra bolaget mer känt och etablera varumärket. Det handlar om att fortsätta marknadsaktiviteter som vi gör i dag och öka till fler kanaler”, säger bolagets vd Rutger Selin.

Vilka de nya ägarna är vill inte Rutger Selin kommentera. Men en av de ägare som tillkommer är tv- och radioprofilen Adam Alsing. Han ska fungera som bolagets ansikte utåt i marknadsföringen och har i samband med det blivit delägare i bolaget. 

Adam Alsing i Nowos senaste reklamfilm.
Adam Alsing i Nowos senaste reklamfilm.

Att pensionsspara känns kanske inte superaktuellt under de yngre åren, trots det är Nowos typiska kund 35 år och bor i en mellanstor stad.

”Pensionssparande är ett av våra största samhällsproblem. Många hamnar i en fattigdomsfälla när de blir pensionärer. Vi vill hjälpa folk att spara till sin pension på ett enklare och mycket mer tillgänglig sätt”, säger Rutger Selin.

Enligt bolagets handlingar värderas företaget till 75 Mkr.

Rutger Selin och Andreas Bonnier grundare av Nowo.
Rutger Selin och Andreas Bonnier grundare av Nowo.

Bolaget grundades 2015 av Andreas Bonnier och Sten Andersen. Under 2016 tog bolaget in 18 Mkr i en runda som leddes av NFT Ventures (NTL). Samma år lanserade tidigt ett betalkort där en andel av värdet på konsumentens kortköp fördes över till ett fondkonto.

Läs mer: NFT Ventures satsar på pensionsappen Nowo 

Betalkortet finns fortfarande kvar, men bolaget har i dag breddat utbudet så att kunderna har fler sätt att spara.

Nyligen lanserade bolaget möjligheten att byta tid mot pengar. Genom att svara på enkäter får användaren betalt, ersättningen placeras på fondkontot.

”I dag har vi ett antal mikroströmmar där du kan spara till din pension. Du kan spara med andras pengar, du kan spara med egna pengar och du kan byta tid mot pengar”, säger Rutger Selin.

Konkurrensen är stor när det gäller sparlösningar, aktörer som Dreams, Revolut och Lunar Way tävlar alla om kunderna. Rutger Selin menar dock att de olika aktörerna skiljer sig åt.

"På lång sikt så kommer marknaden antingen att konsolideras eller så startar bankerna egna lösningar. Det finns även en internationell efterfrågan, problemet med pensioner är inte enbart svenskt", säger han.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?