1515
Annons

Allt fler beställer hem julgranen på nätet

Pandemin har fått fler att köpa julgranen på nätet. Nu flockas marknaden av flera aktörer som tävlar om kunderna. 

”Den snabbaste leveransen vi har haft hittills var på fem minuter, och det var vi väldigt stolta över”, säger Oscar Stark, vd för Svenska granar.

Längst till vänster, Anna Benson vd för Smålandsgran. Längst till höger, Oscar Stark vd för Svenska granar.
Längst till vänster, Anna Benson vd för Smålandsgran. Längst till höger, Oscar Stark vd för Svenska granar.

Pandemin som har fått allt fler att handla på nätet har även öppnat upp för hemleveransen av olika varor, även julgranar. 

Familjeföretaget Smålandsgranar har haft hemleverans av julgranar sedan nio år tillbaka. 

”Då var det bara jag och min bror. Jag skötte allt administrativt och min bror Emil allt som hade med granar och leveranser att göra. Men ibland hoppade även jag in i en lastbil och levererade granar när det var som mest. Idag är vi över 300 anställda”, berättar vd:n och medgrundaren Anna Benson.

Hon menar på att efterfrågan efter att få sin julgran hemlevererad är mycket stor. Fler och fler har vant sig vid att klicka hem produkter direkt till dörren, även något så traditionellt som julgranen, starkt förknippad med att inhandlas på gator och torg.

Smålandsgran såg också en stor ökning i hembeställningar av julgranar under pandemin. I fjol så ökade bolagets omsättning av försäljning på nätet med 300 procent till 12 miljoner kronor. Även den totala omsättningen ökade från 8 miljoner till 18 miljoner kronor. 

”Jul firades i mindre grupper och på fler ställen och många hade julgran för första gången. Dessutom så reste i stort sett ingen utomlands”, säger Anna Benson.

I år ser de en fortsatt ökning av hembeställningar av julgranar. 

”Personer i alla åldrar har blivit mer bevandrade i att klicka hem olika produkter på nätet. Smålandsgran har såväl i år som i fjol fått en kraftig tillströmning av nya kunder vilket är glädjande.”

Hur funkar det med leveranser av julgranar?
”Det är en stor logistik bakom och vi har investerat mycket i teknik och lösningar så att kundupplevelsen ska bli förstklassig. Vi har dedikerade lastbilar med certifierade och utbildade granexperter som chaufförer. Över hela landet har vi cirka 60 lastbilar igång som levererar julgranar direkt hem till dörren. Vi trafikerar cirka 80 orter och leveranser i stort sett varje dag”, säger Anna Benson.

Svenska Granar, som grundades i oktober 2020, har hemleverans av julgranar via sin hemsida. I dag har bolaget ett samarbete med budbolaget Foodora som går ut på att man ska kunna få en julgran levererad på 30 minuter i Stockholm.

”Själva idén bakom vårt företag grundar sig i att det känns omodernt i att behöva släpa hem sin tunga julgran när man kan få andra saker hemleverat”, säger Oscar Stark, grundare och vd för Svenska Granar, som har sett en stor ökning via samarbetet med Foodora.

Utöver hemleverans av julgranar har både Svenska Granar och Smålandsgran även upphämtning och återvinning av den köpta julgranen. Det går även att beställa julpynt.

Svenska Granar levererar i nuläget till hela Storstockholm, men planerar att expandera. 

Hans Skruvfors, vd för Foodora i Sverige.
Hans Skruvfors, vd för Foodora i Sverige.

Hans Skruvfors, vd för Foodora i Sverige, tror att det kommer bli allt vanligare med hemleveranser av alla typer av varor.

”Pandemin har lite lett till ett annat beteende, innan tyckte man att e-handel som den var dög, att man gick och hämtade sina saker hos postombud, men efter att ha stannat hemma under pandemin börjar man inse att man kan få det mesta hem.”

Snabba hemleveranser blir snart normen för e-handeln, menar han. Där konsumenter får hem de varor de beställt inom loppet av 30 minuter. 

Hans Skruvfors uppger att antalet sålda granar i samarbetet med Svenska Granar börjar närma sig 1.000.

”Det var ju mer en rolig grej från början, men det finns en verklig stor efterfrågan efter det här, det är inte bara ett Stockholmsfenomen.” 

Målet för nästa år är att kunna erbjuda tjänsten i alla de 61 städer som Foodora finns i, genom samarbeten med olika granförsäljare.

”Beställningarna via Foodora delas ut till våra egna chaufförer som ska ta sig dit inom trettio minuter. Den snabbaste leveransen vi har haft hittills var på fem minuter, och det var vi väldigt stolta över”, säger Oscar Stark.

Läs mer: Det här önskar sig svenskarna till jul 

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?