Pandemin som har fått allt fler att handla på nätet har även öppnat upp för hemleveransen av olika varor, även julgranar.
Familjeföretaget Smålandsgranar har haft hemleverans av julgranar sedan nio år tillbaka.
”Då var det bara jag och min bror. Jag skötte allt administrativt och min bror Emil allt som hade med granar och leveranser att göra. Men ibland hoppade även jag in i en lastbil och levererade granar när det var som mest. Idag är vi över 300 anställda”, berättar vd:n och medgrundaren Anna Benson.
Hon menar på att efterfrågan efter att få sin julgran hemlevererad är mycket stor. Fler och fler har vant sig vid att klicka hem produkter direkt till dörren, även något så traditionellt som julgranen, starkt förknippad med att inhandlas på gator och torg.
Smålandsgran såg också en stor ökning i hembeställningar av julgranar under pandemin. I fjol så ökade bolagets omsättning av försäljning på nätet med 300 procent till 12 miljoner kronor. Även den totala omsättningen ökade från 8 miljoner till 18 miljoner kronor.
”Jul firades i mindre grupper och på fler ställen och många hade julgran för första gången. Dessutom så reste i stort sett ingen utomlands”, säger Anna Benson.
I år ser de en fortsatt ökning av hembeställningar av julgranar.
”Personer i alla åldrar har blivit mer bevandrade i att klicka hem olika produkter på nätet. Smålandsgran har såväl i år som i fjol fått en kraftig tillströmning av nya kunder vilket är glädjande.”
Hur funkar det med leveranser av julgranar?
”Det är en stor logistik bakom och vi har investerat mycket i teknik och lösningar så att kundupplevelsen ska bli förstklassig. Vi har dedikerade lastbilar med certifierade och utbildade granexperter som chaufförer. Över hela landet har vi cirka 60 lastbilar igång som levererar julgranar direkt hem till dörren. Vi trafikerar cirka 80 orter och leveranser i stort sett varje dag”, säger Anna Benson.
Svenska Granar, som grundades i oktober 2020, har hemleverans av julgranar via sin hemsida. I dag har bolaget ett samarbete med budbolaget Foodora som går ut på att man ska kunna få en julgran levererad på 30 minuter i Stockholm.
”Själva idén bakom vårt företag grundar sig i att det känns omodernt i att behöva släpa hem sin tunga julgran när man kan få andra saker hemleverat”, säger Oscar Stark, grundare och vd för Svenska Granar, som har sett en stor ökning via samarbetet med Foodora.
Utöver hemleverans av julgranar har både Svenska Granar och Smålandsgran även upphämtning och återvinning av den köpta julgranen. Det går även att beställa julpynt.
Svenska Granar levererar i nuläget till hela Storstockholm, men planerar att expandera.

Hans Skruvfors, vd för Foodora i Sverige, tror att det kommer bli allt vanligare med hemleveranser av alla typer av varor.
”Pandemin har lite lett till ett annat beteende, innan tyckte man att e-handel som den var dög, att man gick och hämtade sina saker hos postombud, men efter att ha stannat hemma under pandemin börjar man inse att man kan få det mesta hem.”
Snabba hemleveranser blir snart normen för e-handeln, menar han. Där konsumenter får hem de varor de beställt inom loppet av 30 minuter.
Hans Skruvfors uppger att antalet sålda granar i samarbetet med Svenska Granar börjar närma sig 1.000.
”Det var ju mer en rolig grej från början, men det finns en verklig stor efterfrågan efter det här, det är inte bara ett Stockholmsfenomen.”
Målet för nästa år är att kunna erbjuda tjänsten i alla de 61 städer som Foodora finns i, genom samarbeten med olika granförsäljare.
”Beställningarna via Foodora delas ut till våra egna chaufförer som ska ta sig dit inom trettio minuter. Den snabbaste leveransen vi har haft hittills var på fem minuter, och det var vi väldigt stolta över”, säger Oscar Stark.
Läs mer: Det här önskar sig svenskarna till jul