1515

Allt fler äldre finns på Facebook – och vart fjärde spädbarn har använt internet

Allt fler äldre använder Facebook dagligen, medan unga trappar ner tiden på den sociala medietjänsten. Samtidigt använder knappt en fjärdedel av alla över 76 år mobilt bank-id, enligt en färsk rapport.

För första gången mäter Internetstiftelsen även hur barn under två år använder internet.
För första gången mäter Internetstiftelsen även hur barn under två år använder internet.Foto:Pontus Lundahl/TT

Facebook är hett bland äldre, medan Snapchat och Instagram växer bland yngre. Så gott som alla som är hemma med barn e-handlar – och vart fjärde spädbarn surfar nätet.

Samtidigt använder en halv miljon svenskar inte internet alls och 1,5 miljoner saknar mobilt bank-id.

Det är några slutsatser i rapporten Svenskarna och internet 2018, som gavs ut av Internetstiftelsen under onsdagen. 

Att använda sociala medier är en trend som fortsätter att växa från redan höga nivåer. Och Facebook är störst, följt av Instagram och Snapchat. Rapporten visar även att närmare 100 procent av alla svenskar under 26 år tittar på Youtube.

Jämfört med förra året har det dagliga användandet av Facebook minskat i alla åldersgrupper upp till 35 år, men från 36 år och äldre har det ökat.

Läs mer: GDPR-smäll för Facebook efter nya dataläckan – riskerar miljardbot 

Flest använder Facebook varje dag i åldersgrupperna 16–25 år samt 26–35 år. Däremot är det enbart en av sex av de mellan 12 och 15 år som kollar Facebook dagligen. Att kolla Facebook dagligen är därmed vanligare bland 76-åringarna än det är bland  12-15 åringarna. 

”Facebook blir ju allt mer intressant som annonsplattform för de som vill nå medelålders och äldre. Ska man nå yngre en yngre målgrupp används Youtube av alla, medan Instagram växer fort bland både pojkar och flickor. Snapchat växer fortfarande och är stort bland unga, inte minst unga tjejer”, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.
Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

För första gången mäter Internetstiftelsen även hur barn under två år använder internet. Av frågor som ställts till föräldrar framgår att var fjärde spädbarn 0–12 månader använder internet. Bland ettåringarna använder nära två av fem internet. Och från två års ålder använder fler än hälften av barnen internet varje dag. Denna unga grupp tittar främst på video och spelar spel på surfplattan.

Tillgången till internet i hemmet ökar snabbt inom den allra äldsta målgruppen. För bara fyra år sedan hade inte ens hälften av de som är 76 år och äldre tillgång till internet hemma. Nu är det nästan nio av tio. 

Men rapporten påpekar även att 1,1 miljoner svenskar använder internet mycket sparsamt, och en halv miljon inte alls. 

Vidare använder 77 procent av alla över 76 år inte mobilt bank-id. Bland 66–75-åringarna är det 34 procent som inte använder tekniken. 

Det är ett samhällsproblem. Mobilt bank-id ligger till grund inte bara för Swish och inloggning på internetbanken. Tekniken används i dag allt oftare till myndighetskontakter såsom skattedeklarationer och Vårdguiden 1177. 

”Allt fler tjänster har mobilt bank-id som enda inlogg. Man ska veta att har man en tjänst där äldre personer är viktig målgrupp, som till exempel digital vård, så är det mindre än en fjärdedel av alla över 76 som har tekniken”, säger Måns Jonasson på Internetstiftelsen.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?