1515
Annons

Allt fler äldre finns på Facebook – och vart fjärde spädbarn har använt internet

Allt fler äldre använder Facebook dagligen, medan unga trappar ner tiden på den sociala medietjänsten. Samtidigt använder knappt en fjärdedel av alla över 76 år mobilt bank-id, enligt en färsk rapport.

För första gången mäter Internetstiftelsen även hur barn under två år använder internet.
För första gången mäter Internetstiftelsen även hur barn under två år använder internet.Foto:Pontus Lundahl/TT

Facebook är hett bland äldre, medan Snapchat och Instagram växer bland yngre. Så gott som alla som är hemma med barn e-handlar – och vart fjärde spädbarn surfar nätet.

Samtidigt använder en halv miljon svenskar inte internet alls och 1,5 miljoner saknar mobilt bank-id.

Det är några slutsatser i rapporten Svenskarna och internet 2018, som gavs ut av Internetstiftelsen under onsdagen. 

Att använda sociala medier är en trend som fortsätter att växa från redan höga nivåer. Och Facebook är störst, följt av Instagram och Snapchat. Rapporten visar även att närmare 100 procent av alla svenskar under 26 år tittar på Youtube.

Jämfört med förra året har det dagliga användandet av Facebook minskat i alla åldersgrupper upp till 35 år, men från 36 år och äldre har det ökat.

Läs mer: GDPR-smäll för Facebook efter nya dataläckan – riskerar miljardbot 

Flest använder Facebook varje dag i åldersgrupperna 16–25 år samt 26–35 år. Däremot är det enbart en av sex av de mellan 12 och 15 år som kollar Facebook dagligen. Att kolla Facebook dagligen är därmed vanligare bland 76-åringarna än det är bland  12-15 åringarna. 

”Facebook blir ju allt mer intressant som annonsplattform för de som vill nå medelålders och äldre. Ska man nå yngre en yngre målgrupp används Youtube av alla, medan Instagram växer fort bland både pojkar och flickor. Snapchat växer fortfarande och är stort bland unga, inte minst unga tjejer”, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.
Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

För första gången mäter Internetstiftelsen även hur barn under två år använder internet. Av frågor som ställts till föräldrar framgår att var fjärde spädbarn 0–12 månader använder internet. Bland ettåringarna använder nära två av fem internet. Och från två års ålder använder fler än hälften av barnen internet varje dag. Denna unga grupp tittar främst på video och spelar spel på surfplattan.

Tillgången till internet i hemmet ökar snabbt inom den allra äldsta målgruppen. För bara fyra år sedan hade inte ens hälften av de som är 76 år och äldre tillgång till internet hemma. Nu är det nästan nio av tio. 

Men rapporten påpekar även att 1,1 miljoner svenskar använder internet mycket sparsamt, och en halv miljon inte alls. 

Vidare använder 77 procent av alla över 76 år inte mobilt bank-id. Bland 66–75-åringarna är det 34 procent som inte använder tekniken. 

Det är ett samhällsproblem. Mobilt bank-id ligger till grund inte bara för Swish och inloggning på internetbanken. Tekniken används i dag allt oftare till myndighetskontakter såsom skattedeklarationer och Vårdguiden 1177. 

”Allt fler tjänster har mobilt bank-id som enda inlogg. Man ska veta att har man en tjänst där äldre personer är viktig målgrupp, som till exempel digital vård, så är det mindre än en fjärdedel av alla över 76 som har tekniken”, säger Måns Jonasson på Internetstiftelsen.


Innehåll från Mpya DigitalAnnons

Mjukvaruutveckling med betoning på ”mjuk”

När Anton Gunnarsson hos Mpya Digital tog steget in i karriären inom mjukvaruutveckling, låg hans fokus på de tekniska aspekterna. Idag har han nått nya insikter och är övertygad om att betoningen bör ligga någon helt annan stans. 

När Anton började sin karriär var han den första att kasta sig över alla böcker om kodning och programmering, och han lyssnade noga på alla som predikade om testutveckling och andra nymodigheter om teknik och kod. 

– Jag var insnöad i tekniken. Visst, jag lärde mig massor, men ju mer jag jobbar med utveckling  inser jag att den sociala delen av vårt yrke är vad som verkligen betyder något. Det är trots allt i interaktionen med andra som de flesta nya idéer uppstår, understryker Anton, som är Web Developer hos Mpya Digital. 

Tyvärr är det inte helt lätt att skapa miljöer som främjar just det. Brist på tillit och trygghet är något som ofta kan saknas. Men vad är det som gör att man känner sig trygg? Antons övertygelse är att det handlar om att våga vara sårbar och våga prata om känslor. Men som det ser ut idag är det mycket enklare att argumentera om tekniska detaljer än att vara uppriktig med hur man känner. 

– Vilket kanske inte förvånar någon. Men det som förvånar i alla fall mig är att så få ser kraften i att prata om hur man känner eller hur man mår. Att det leder till en bättre miljö för kreativ utveckling och innovativ kod. 

Han tycker att det är dags att vi vågar prata mer om hur det är att vara människa i en tekniktung bransch; hur man ska göra för att må bra och hur man hittar modet att bli den bästa versionen av sig själv, istället för att bara prata om teknik och programmering. 

– Men att använda empati och sårbarhet för att hjälpa sig själv och andra är inte bara utelämnande, det är också skrämmande. Jag vet, för jag jobbar med det varje dag! Men att prata om riktiga känslor och mjuka värden gör att vi bygger förtroende och förståelse för varandra. Vilket i sin tur gör att den där tryggheten växer. Tryggheten att vara sig själv. Tryggheten som gör att vi blir modiga och vågar leda oss själva och andra. Och på köpet växer vi som människor och som team, inte bara som utvecklare. I ordet mjukvaruutveckling finns ordet ”mjuk”. Jag tycker vi ska våga ta fasta på det, avslutar han bestämt. 

Läs mer om Mpya här 

 

Mer från Mpya Digital

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mpya Digital och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?