1515

Allt fler äldre finns på Facebook – och vart fjärde spädbarn har använt internet

Allt fler äldre använder Facebook dagligen, medan unga trappar ner tiden på den sociala medietjänsten. Samtidigt använder knappt en fjärdedel av alla över 76 år mobilt bank-id, enligt en färsk rapport.

För första gången mäter Internetstiftelsen även hur barn under två år använder internet.
För första gången mäter Internetstiftelsen även hur barn under två år använder internet.Foto:Pontus Lundahl/TT

Facebook är hett bland äldre, medan Snapchat och Instagram växer bland yngre. Så gott som alla som är hemma med barn e-handlar – och vart fjärde spädbarn surfar nätet.

Samtidigt använder en halv miljon svenskar inte internet alls och 1,5 miljoner saknar mobilt bank-id.

Det är några slutsatser i rapporten Svenskarna och internet 2018, som gavs ut av Internetstiftelsen under onsdagen. 

Att använda sociala medier är en trend som fortsätter att växa från redan höga nivåer. Och Facebook är störst, följt av Instagram och Snapchat. Rapporten visar även att närmare 100 procent av alla svenskar under 26 år tittar på Youtube.

Jämfört med förra året har det dagliga användandet av Facebook minskat i alla åldersgrupper upp till 35 år, men från 36 år och äldre har det ökat.

Läs mer: GDPR-smäll för Facebook efter nya dataläckan – riskerar miljardbot 

Flest använder Facebook varje dag i åldersgrupperna 16–25 år samt 26–35 år. Däremot är det enbart en av sex av de mellan 12 och 15 år som kollar Facebook dagligen. Att kolla Facebook dagligen är därmed vanligare bland 76-åringarna än det är bland  12-15 åringarna. 

”Facebook blir ju allt mer intressant som annonsplattform för de som vill nå medelålders och äldre. Ska man nå yngre en yngre målgrupp används Youtube av alla, medan Instagram växer fort bland både pojkar och flickor. Snapchat växer fortfarande och är stort bland unga, inte minst unga tjejer”, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.
Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

För första gången mäter Internetstiftelsen även hur barn under två år använder internet. Av frågor som ställts till föräldrar framgår att var fjärde spädbarn 0–12 månader använder internet. Bland ettåringarna använder nära två av fem internet. Och från två års ålder använder fler än hälften av barnen internet varje dag. Denna unga grupp tittar främst på video och spelar spel på surfplattan.

Tillgången till internet i hemmet ökar snabbt inom den allra äldsta målgruppen. För bara fyra år sedan hade inte ens hälften av de som är 76 år och äldre tillgång till internet hemma. Nu är det nästan nio av tio. 

Men rapporten påpekar även att 1,1 miljoner svenskar använder internet mycket sparsamt, och en halv miljon inte alls. 

Vidare använder 77 procent av alla över 76 år inte mobilt bank-id. Bland 66–75-åringarna är det 34 procent som inte använder tekniken. 

Det är ett samhällsproblem. Mobilt bank-id ligger till grund inte bara för Swish och inloggning på internetbanken. Tekniken används i dag allt oftare till myndighetskontakter såsom skattedeklarationer och Vårdguiden 1177. 

”Allt fler tjänster har mobilt bank-id som enda inlogg. Man ska veta att har man en tjänst där äldre personer är viktig målgrupp, som till exempel digital vård, så är det mindre än en fjärdedel av alla över 76 som har tekniken”, säger Måns Jonasson på Internetstiftelsen.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?