1515

Allbright: Rutten kultur i techsektorn – "snubbarna är de nya gubbarna"

Det är unga bolag som gärna säljer sig som mångfaldsivrare – men de stora svenska techbolagen är inte bättre på jämställdhet än övriga näringslivet, enligt stiftelsen Allbright som har granskat branschen.

”Snubbarna är de nya gubbarna”, säger stiftelsens vd Amanda Lundeteg.

Sebastian Siemiatkowskis Klarna, Jacob de Geers iZettle och Daniel Eks Spotify är några av techbolagen vars jämställdhet granskats av stiftelsen Allbright.
Sebastian Siemiatkowskis Klarna, Jacob de Geers iZettle och Daniel Eks Spotify är några av techbolagen vars jämställdhet granskats av stiftelsen Allbright.Foto:Pressbild.

Stiftelsen Allbright, som verkar för ett jämställt näringsliv, har granskat 14 av de största och mest framgångsrika techbolagen i olika sektorer. Av de granskade bolagen är det bara två som uppnår en jämställd ledningsgrupp (se faktaruta nedan), det vill säga där andelen kvinnor uppgår till minst 40 procent. Bolagen har dessutom färre kvinnor i operativa ledningsroller än börsbolagen och bara ett av dem, spelbolaget Paradox PDX -1,37% Dagens utveckling med vd Ebba Ljungerud, har en kvinna som vd.

”Det här är unga bolag som själva tycker att de har vettiga värderingar och gärna pratar jämställdhet, så det borde se bättre ut, men det är tydligt att strukturerna från det gamla näringslivet går igen”, säger Amanda Lundeteg.

Amanda Lundeteg, vd på stiftelsen Allbright.
Amanda Lundeteg, vd på stiftelsen Allbright.Foto:Jack Mikrut

Via enkäter och intervjuer med medarbetare på bolagen framkommer dessutom en allt annat än inkluderande arbetsplatskultur, enligt stiftelsen. Några slutsatser: var fjärde medarbetare som besvarat enkäten uppger att de har utsatts för diskriminering, antingen på grund av kön, av ålder eller av etnisk bakgrund och var femte kvinna, 21 procent, uppger att de har utsatts för sexuella trakasserier på arbetsplatsen. 

”Det är något som luktar ruttet i kulturen i de här bolagen. Det spelar ingen roll om man sätter mål i representation om man inte kommer till rätta med diskriminering och trakasserier, då försvinner kvinnorna lika snabbt som man rekryterar dem”, säger Amanda Lundeteg.

Allbright har även granskat de största investerarna i sektorn. Bara 12 procent av investmentbolagens partners är kvinnor, vilket är en förklaring till att bara en av 37 grundare till bolagen i granskingen är kvinna, enligt stiftelsen.

”Det är tydligt att det är lättare för män att få finansiering och att kvinnors affärsidéer missgynnas. Man investerar i personer som är lika en själv”, säger Amanda Lundeteg som varnar för att det ger en likriktning i affärsmodeller och produkter och tjänster.

Techbolagen brister dessutom i transparens, enligt stiftelsen. Förutom börsbolag har Allbright tidigare granskat bland annat affärsjurister och riskkapitalet, men har aldrig stött på samma motstånd som hos techbolagen, enligt Amanda Lundeteg.

”De är väldigt amerikanska i det att det har varit svårt att få dem att dela med sig av fakta. Vi har verkligen fått tjata på dem och det finns en mycket större rädsla bland medarbetarna att ställa upp på enkäter och intervjuer än i andra branscher”, säger hon.

 

 


Innehåll från WndyAnnons

Wndy vill bli hela Sveriges digitala HR-avdelning

Startupen Wndy erbjuder små och medelstora bolag att prenumerera på HR-expertis och digitalt få tillgång till exakt rätt kompetens precis när det behövs.

– Vi vill digitalisera HR-arbetet och framför allt underlätta för entreprenörer och företagare att investera i sin personal på riktigt, säger grundare Daniel Eriksson.

Det svenska företaget Wndy vill förenkla och förbättra tillgången till HR-expertis för mindre bolag. Genom att samla kunskap lättillgängligt i en digital plattform och kombinera det med experthjälp från HR-konsulter via ett videomöte, får företagare snabbt tillgång till den kunskap de för tillfället behöver. Oavsett om det handlar om rekrytering, lön eller större strategiska frågor.

Bakom Wndy finns entreprenören som vet vad företagen vill ha och HR-experten som vet vad företagen behöver. Grundaren Daniel Eriksson har tidigare byggt celebrity endorsement-byrån PAgency, som bland annat arbetar med Zara Larsson, Molly Sandén och Benjamin Ingrosso och har själv upplevt hur svårt det kan vara att hitta rätt när det handlar om personalfrågor.

– Som företagare har jag ofta känt en brist på HR-kunskap när jag får frågor om till exempel pension, försäkringar eller kanske permittering som varit aktuellt under pandemin. Det är otroligt viktigt att det blir rätt, både för dig som anställd och för dig som arbetsgivare. Och det är där Wndy kommer in i bilden, säger han.

Bygger på videomötet

Wndy är en digital plattform och prenumerationstjänst för små och medelstora företag som bygger på videomöten. Det finns även en chattfunktion för enklare frågor samt ett stort utbud av mallar och dokument.

– Det här är ett smart och snabbt sätt att få tillgång till den HR-expertis du behöver både för stunden och i det större perspektivet. Du bokar enkelt ett videomöte genom att kort beskriva ditt ärende, välja en tid som passar och sedan den HR-expert du vill prata med.

På Wndy finns även COO Marie Wikander, HR-expert med lång erfarenhet, bland annat från techbolag som Klarna och Trustly. Marie har stött på många företag som är i behov av den typ av tjänst som Wndy erbjuder.

– Jag ser att många företag saknar HR-kompetens men samtidigt har ett skriande behov av det. Många företagare lägger mycket tid på att fundera över de här frågorna samtidigt som de inte har resurser att anställa någon på heltid. Wndy är en perfekt lösning för dem, lättillgänglig, bred och kostnadseffektiv.

HR som en coachande kraft

Hon berättar att Wndy knutit flera seniora HR-experter till sig och att det är lika lätt att få operativ HR-hjälp, med till exempel avtal eller personalhandböcker, som att lägga en större HR-strategi för företaget eller få hjälp med ledarskapsutveckling.

–HR är som bäst när det fungerar som en coachande kraft. Genom att investera i dina medarbetare och din ledning så skapar du mer engagemang vilket leder till bättre resultat, säger Marie Wikander och fortsätter:

– Vi vet att det är viktigt att man som företagare investerar i sin personal. Wndy erbjuder möjligheten att göra det utan att behöva anställa en person med HR-kompetens. Vi tror att det här kan förändra synen på HR-branschen i grunden.

Läs mer om Wndy: wndy.se 

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wndy och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?