Alibaba avskedar anställd efter anmälan om sexuella övergrepp
En handfull personer har avskedats efter att en intern anmälan om sexuella övergrepp läckt till det offentliga. Nu avskedar Alibaba personen som påstår sig ha utsatts för övergreppen.
Julia Caesar
Text
Utanför Alibabas kontor i Peking.Foto:Gilles Sabrie
En intern dispyt om sexuella övergrepp står just nu högst upp på agendan på Kinas sociala medier. Det hela började i augusti tidigare i år, efter att information läckt om ett övergrepp mellan två medarbetare och en kund. Händelsen ska ha inträffat under en affärsmiddag.
Nu avskedar Alibaba den utsatta medarbetaren. Enligt techjätten har hon spridit falsk information och därigenom skapat negativ påverkan, rapporterar Financial Times.
Den avskedade kvinnan berättar att hon publicerat sin anmälan internt efter att den gång på gång ignorerats av cheferna som hon skickat den till.
”Jag ville enbart att bolagets chefer skulle se vad som hänt och därefter hjälpa till att lösa det. Jag trodde aldrig att företaget skulle avskeda mig, offret. Det är väldigt orättvist”, säger hon.
Personen som anklagats för övergreppet är nu avskedad, liksom 10 personer som ska ha läckt rapporten. Två andra chefer har uppmanats att säga upp sig, eftersom de ignorerat rapporterna.
Beskedet ska ha nått kvinnan i slutet av november, rapporterar The Guradian.
Händelsen ses som ännu ett bakslag för Metoo-rörelsen i Kina, och följer efter att tennisstjärnan Peng Shuai anklagat en tidigare partimedlem för sexuella övergrepp och därefter försvunnit från det offentliga.
Julia Caesar
Innehåll från DinteroAnnons
Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare
Dinteros grundare Daro Navaratnam.
Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.
Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka.
Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren.
– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam.
Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner.
I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.
– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.
En sak i synnerhet var uppenbar:
– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning.
Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen.
– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.
Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.
– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus.