1515

Alexandra "Kissie" Nilsson döms för smygreklam

Det första målet i en svensk domstol om smygreklam hos influencers har avgjorts. Alexandra "Kissie" Nilsson fälls för att inte ha varit tillräckligt tydlig på sin blogg och på Instagram om att två inlägg utgjorde reklam.

Målet handlar om två inlägg på Alexandra Nilssons blogg och ett inlägg på hennes Instagram-konto, som publicerades våren 2016. 

Som Di Digital tidigare har rapporterat är det första gången i svensk historia som en influencer ställs inför rätta för dold reklam i sociala medier. 

Läs mer: Konsumentverket om rättegången mot Kissie: Världshistorisk 

I inläggen gjorde Alexandra Nilsson reklam för tjänster hos företaget Pantaluren, tidigare Mobilåtervinning, där Konsumentombudsmannen (KO) menar att annonserna utgör otillbörlig marknadsföring.

Patent- och marknadsdomstolen skriver i domen att det första blogginlägget och Instagram-inlägget är otillbörlig marknadsföring. I dessa var reklammarkeringen placerad sist i inlägget.

Läs även: Kissies dom överraskar: "Konstigt att inte annonsörerna tar smällen” 

Det andra blogginlägget däremot, vilket hade reklammarkeringen "sponsored post" i början av inlägget, är tillräckligt tydligt menar domstolen.

Alexandra Nilssons bolag Alexandra Media Sweden AB förbjuds vid vite om 100 000 kronor att göra reklam på det sätt som varit föremål för rättssaken, om inläggen inte tydligt kan identifieras som marknadsföring eller vem som svarar för den.

Men domstolen anser inte att Alexandra Nilsson på ett felaktigt sätt har utgett sig för att rekommendera eller recensera produkter som konsument.

KO:s talan mot Tourn Media lämnas utan bifall.

Bolaget, som har förmedlat reklamuppdraget, har förvisso bidragit till den otillbörliga marknadsföringen menar domstolen. Men de har inte att haft ett bestämmande inflytande över utformningen eller publiceringen av inläggen.

Pantaluren blev inte stämt i målet. Förbudet och åläggandet ska istället riktas mot influencern eftersom det är hon som slutligt har utformat och publicerat inläggen, menar domstolen.

Konsumentombudsmannen och Alexandra Media AB får stå för sina respektive rättegångskostnader, medan Konsumentombudsmannen förpliktigas att stå för Tourn Medias rättegångskostnader.

Under 2017 fattade Reklamombudsmannen och dess opinionsnämnd, RO och RON, 2 friande och 22 fällande beslut där influencers inte hade märkt ut sina reklamsamarbeten. Det är en markant ökning jämfört med tidigare år. 2015 fälldes endast två influencers, 2016 ökade antalet till nio och i år har det alltså rusat iväg till 22. 

Läs mer: Rekord i smygreklam – 16 influencers underkänns 


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?