1515

Äldre fortsätter omfamna e-handeln

Framtidsoptimismen i e-handeln inför hösten är stor även om man inte kommer att nå fjolårets starka tillväxt i pandemins tecken. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för augusti.

Foto:Jessica Gow/TT

Varje månad ställer Svensk Handel frågor till olika handlare runtom i Sverige och av dem är 150 e-handlare. Utifrån svaren sammanställs det man kallar ”framtidsindikatorn” – ett mått på handlarnas tro på kommande tre månaders försäljning, anställningsvilja och lönsamhet. 

I augusti ökade framtidsindikatorn för e-handeln med 2,5 enheter, jämfört med i juli, till 111,4. Det på en skala där 100 är en neutral nivå. 

”E-handeln kan knappast hålla samma tillväxttakt som under pandemins första år, men den digitala omställningen kommer tveklöst att fortsätta”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i ett uttalande.

Samtidigt föll butiksförsäljningen och partihandeln med 1,5 enheter respektive 5,2 enheter. Tilläggas ska dock att siffran för butikshandeln är en ökning med 20 enheter jämfört med mätningen i augusti 2020, då vaccineringen har fått igång den fysiska handeln.

En stark drivkraft i e-handeln är att fler i den äldre generationen handlar mer på nätet.

”Vi ser hur många äldre har omfamnat e-handeln under pandemin och de kommer fortsätta att klicka hem varor”, säger Karin Johansson.

Under 2020 växte e-handeln i Sverige med 40 procent till en sammanlagd försäljning på 122 miljarder kronor, enligt Postnords e-barometer som är baserat på undersökningar från företag och konsumenter. Dagligvaruhandeln, som tidigare legat efter i näthandeln, exploderade i fjol nära 70 procent av tillväxten i den kategorin i fjol skedde på nätet.

Under första kvartalet i år slog e-handeln, enligt e-barometern, rekord och ökade med 53 procent.

”Det är ett nytt rekord. Jag är nästan chockad, faktiskt”, säger e-handelsexperten Arne Andersson till publikationen Ehandel.

Arne Andersson hänvisar till att tidigare rekord ligger på 49 procent för ett enskilt kvartal. Den nuvarande prognosen för e-handeln under 2021 är en omsättning på 130 miljarder kronor. 

Läs också: Långtidscovid och social distansering – så har livet förändrats i pandemin


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?