1515

Aktietorgsbolag ska lansera kryptovaluta: ”Jag är väldigt skeptisk”

Trenden med så kallade intial coin offerings, ICO, har nu nått Sverige på allvar. ”Som investerare ska man vara väldigt försiktig”, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.
Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.Foto:Lars Schröder/TT

Kryptovalutor och tekniken bakom, blockchain, har varit glödhet det senaste året och i takt med att populariteten ökat har flera bolag hoppat på trenden. I januari lanserade till exempel det klassiska fotobolaget Kodak, som de senaste åren fört en tynande tillvaro, sin egen kryptovaluta och initial coin offering, ICO.

Läs mer: Kodak lanserar kryptovaluta – aktien rusade 119 procent 

En ICO innebär att andelar av framtida projekt i kryptovalutor säljs i utbyte mot vanliga valutor, eller mot andra kryptovalutor. Namnet anspelar på 'initial public offering', alltså en vanlig börsnotering, där aktier erbjuds i utbyte mot kapital.

Den trenden har nu även nått Sverige där Aktietorgsbolaget Orgo Tech på tisdagen skickade ut ett pressmeddelande om att bolaget etablerat kryptovalutan OrgoToken som ska kunna användas för betalning på bolagets plattform. 

Beskedet fick Orgo Tech-aktien att rusa med 46,7 procent på tisdagen. Uppgången fortsatte sedan på onsdagsmorgonen då aktien var upp som mest 39 procent innan den föll tillbaka. Strax efter lunch var aktien dock ner drygt 10 procent. 

”Jag är väldigt skeptiskt. Det känns det som att produktutvecklingen har syftet att skapa en pressrelease mer än någonting annat”, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet. 

Orgo Tech noterades på Aktietorget i början av året och i mitten av januari skickade bolaget även ut ett pressmeddelande om att de uppdaterat sitt Wordpress plugin. 

Utvecklingen kan liknas vid den kryptohajp vi såg i USA i december när bland annat dryckesbolaget Long Island Ice Tea bytte namn till Long Blockchain Corp vilket fick aktien att rusa med så mycket som 289 procent. 

Läs mer: Miljardrusning till nya kryptotrenden: ”Påminner om tulpanlökar”  

”Jag tolkar det som något liknande. Och det lyckades uppenbarligen, vilket är jättetråkigt. Som investerare så ska man vara väldigt försiktig. Blockchain kommer hjälpa företag och förändra hur de jobbar, men just nu känns det mer som ett sätt att få uppmärksamhet bland investerare mer än kunderna", säger Joakim Bornold. 

Di Digital kunde i november rapportera om att svenska Finansinspektionen gick ut och varnade för så kallade initial coin offerings, ICO, där kryptovalutor används för att finansiera företag. Enligt FI bör man bland annat vara uppmärksam på att kryptovalutorna som lanseras inte ger köparen några rättigheter och att det finns en risk för investeringsbedrägeri


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?