1515

Robotrådgivaren Opti fyller på kassan – ska lansera nytt portföljverktyg

Fintechbolaget Opti fyller på kassan med 20 färska miljoner från finansmannen Staffan Persson och familjen Wilkne. Nu ska bolaget trycka på tillväxtgasen och lansera sin nya portföljtjänst. 

Ann Grevelius, styrelseordförande för Opti, och Jonas Hombert, vd för Opti.
Ann Grevelius, styrelseordförande för Opti, och Jonas Hombert, vd för Opti.

Robotrådgivaren Opti (NTL) grundades 2014 av bland annat Jonas Hombert, som tidigare låg bakom Jaycut, och finansprofilen Ann Grevelius. Opti erbjuder en jämförelsetjänst för fonder som lanserades brett i maj 2017. 

Verktyget låter fondspararna jämföra olika fonder utifrån parametrar som avgift och hur de presterat jämfört med liknande fonder. Sedan lanseringen har appen laddats ned drygt 10 000 gånger. 

Läs mer: Hennes robot ska rädda sparare från dåliga fonder

Bolaget har tidigare varit självfinansierat av grundarna, men nu tar bolaget in omkring 20 miljoner kronor från finansmannen Staffan Persson och familjen Wilkne, som var med och grundade WM-data som såldes till Logica CMG 2006. Staffan Perssons aktieportfölj är enligt ägartjänsten Holdings värd 1 miljard kronor.

"Vi har tagit oss över de regulatoriska barriärerna, börjat se att tjänsten verkligen funkar och tar nu in kapital för att både accelerera utvecklingen av tjänsten och satsa på marknadsföring", säger Jonas Hombert, vd för Opti. 

Opti var den första robotrådgivaren som fick grönt ljus av Finansinspektionen i april 2016. 

Varför tar ni in kapital från just dessa investerare?

”Vi sträckte ut en hand till dem och märkte att de förstår vår verksamhet både från det finansiella hållet och från IT-sidan. Ännu viktigare var att, då vi är en oberoende rådgivare med hundra procent av våra intäkter från privatpersoner, få in ägare som inte påverkar det oberoendet", säger Jonas Hombert. 

”Den tredje delen är långsiktighet. Jag kan se mig vara vd för det här bolaget om 20 år och då blir det viktigt att ha ägare som är intresserade av att vara med på en lång resa", fortsätter han. 

Läs mer: Robotrådgivaren Opti når ny milstolpe

Utöver jämförelsetjänsten kommer Opti i dagarna även lansera en portföljtjänst som låter användarna sätta ihop sin egen fondportfölj utifrån varje kunds riskprofil. 

”Tjänsten har reden ett gäng användare och ganska mycket kapital. Vi ser bra tillväxt trots att vi inte har lanserat den ännu, men i praktiken har vi tagit in kunder sedan i våras", säger Jonas Hombert. 

Jonas Hombert poängterar att Optis robotportfölj inte kommer vara den billigaste på marknaden då bolaget inte enbart fokuserar på pris. 

”Vi ser att vi kan bygga betydligt bättre portföljer om vi tar en något högre avgift. Det är till exempel väldigt svårt att köpa fonder med fokus på globala småbolag eller råvaror billigt. De absolut billigaste råvarufonderna utav hög kvalitet kostar fortfarande mer än de billigaste globala aktiefonderna. Så vi kommer ha ett konkurrenskraftigt pris, men inte vara billigast”, säger Jonas Hombert. 

Enligt dokument från Bolagsverket som Di Digital tagit del av värderas Opti till drygt 100 Mkr i rundan. Grundarnas direkta investeringar i bolaget före finansieringsrundan uppgår till omkring 3 Mkr.


Innehåll från AdmincontrolAnnons

En digitaliserad arbetsplats – med minskad risk för cyberattacker

På senare år har en digitaliserad arbetsplats varit en hög prioritet för många företag. Samtidigt jobbar allt fler hemifrån, vilket ökar behoven av säkra och fullt digitala lösningar – inte minst när mängden cyberattacker blir alltmer förekommande och förödande.

– Genom vår styrelseportal kan dokument delas och signeras digitalt på ett väldigt enkelt och säkert sätt, säger Rebecka Soma, Country Manager på Admincontrol i Sverige.

Sättet vi lever på har förändrats drastiskt i samband med coronapandemins intåg runt om världen, men kanske allra främst hur och var vi arbetar. Dessförinnan var kontoret allt som oftast en obligatorisk arbetsplats på daglig basis. När hemmakontor blivit allt vanligare har flera svenska bolag under det senaste året vittnat om en markant ökning av cyberattacker, och både SÄPO och Internetstiftelsen har i flera rapporter skrivit om hur attackerna blir fler i pandemins spår. Enligt Rebecka Soma, Country Manager på Admincontrol i Sverige, kommer därför kompetens inom cybersäkerhet bli av högsta vikt framöver.

Tidigare med hjälp av en kontorsnärvaro kunde viktiga dokument signeras direkt på plats, något som innebar en problematik när företag stängde ner och drev sin verksamhet via distans. Det ställde nya krav på smidiga och säkra digitala lösningar, och Admincontrol blev snabbt ett alternativ som visade sig gynnsamt för den nya tidens behov. 

– Säkerhet är väldigt viktigt för oss. Vi kan se att behovet ökat lavinartat under pandemin; elektronisk signering används mer än någonsin. Vår tjänst möjliggör att alla tryggt kan jobba var som helst utan att behöva infinna sig i styrelserummet så fort något ska signeras, berättar Rebecka Soma.

Säkerheten måste prioriteras

Den snabba omställningen till hemmakontor och virtuella möten gjorde att många bolag förlitade sig på olika digitala tjänster – som inte alltid var helt optimala och tillräckligt säkra för ändamålet. Företagens styrelseledning måste därför förstå området kring cybersäkerhet och hur de kan arbeta för att motverka det, menar hon.

– Alla kommer behöva sträva mot en bra säkerhetskultur inom sina företag. En absolut majoritet av felen som sker på en arbetsplats är ”human errors”, och risken för att göra fel när man inte vistas på kontoret ökar ju också. Därför blir en god säkerhetskultur extremt viktigt.

Enligt statistik från tidigare i år, framtaget av cybersäkerhetsföretaget Cybint är just human errors anledningen till hela 95 procent av alla intrång.

– Har man ett bra säkerhetstänk är man mycket bättre rustad för en eventuellt kommande cyberattack. En bra och enkel åtgärd är att använda tvåfaktorsautentisering, men det till trots är det bara fyra av tio som nyttjar det.

En tjänst för nya tider

Det talas mycket om vad som väntar arbetsvärlden och den nya samtiden när vi återgår till det normala. Många är eniga om att pandemin avsevärt skyndat på digitaliseringen och många av de tjänster och arbetssätt som vi idag tillämpat förväntas stanna kvar även efter pandemin.

En av dessa är just elektronisk signering, och företag som inte rustat upp med tjänster likt dessa förväntas snabbt hamna efter i förhållande till sina konkurrenter. 

– Vinningen är oerhört stor med att kunna signera digitalt. Dels är det mer miljövänligt i och med att det eliminerar stora mängder papper, men det möjliggör också en större frihet för alla inblandade när de inte behöver infinna sig på en specifik plats.

Med Admincontrol samlas allt från digital dokumentstyrning och ett förenklat samarbete för styrelse och ledning på en och samma plats. Dessutom är det Sveriges enda ISO 27001:2013-certifierade styrelseportal och utlovar effektiva och säkra styrelsemöten – på ett användarvänligt vis.

– Med Admincontrol blir det en säkrare hantering när vi inte längre har samma förutsättningar som förr, avslutar Rebecka Soma.

Ladda ner Admincontrols e-bok för att lära dig mer om ”utvärdering av dina investeringar i styrelsens teknologi” här 

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?