1515

Airbnb-uthyrare fast i skattegranskningen: ”Inte roligt”

Skatteverket granskar Airbnb-värdar och har upptaxerat en person med över 20 000 kronor. Hen vet inte hur Skatteverket har fått nys om sidoinkomsten.

Skatteverket började nyligen upptaxera personer som hyr ut sin bostad via Airbnb.
Skatteverket började nyligen upptaxera personer som hyr ut sin bostad via Airbnb.Foto:Maja Suslin/TT

Skatteverket har inlett en granskning av personer som hyr ut sina lägenheter via Airbnb och andra uthyrningstjänster. Det kunde Di Digital avslöja på onsdagen.

Läs mer: Skatteverket jagar Airbnb-värdar

En person som Di Digital har varit i kontakt med har upptaxerats cirka 22 000 kronor efter att hen hyrt ut sin lägenhet i centrala Stockholm.

”Inte roligt”, säger hen.

 

Jag har funderat över hur de fått upp ögonen för det här.

 

Sammanlagt har personen tagit 100 000 kronor i betalning via Airbnb, vilket innebär ett skattepliktigt belopp på cirka 60 000 kronor och runt 16 000 kronor i skatt. Samtidigt tillkommer ett skattetillägg om 40 procent av den undanhållna skatten. Alltså får personen betala 22 000 kronor ytterligare i skatt.

I dag tillåts ett schablonavdrag på 40 000 kronor årligen vid uthyrning av en privatbostad.

Läs mer: Airbnb växer i Sverige – trots dom i Hyresnämnden

Enligt den bostadsrättsägare Di Digital varit i kontakt med tillåter Skatteverket även avdrag motsvarande lägenhetens månadsavgift per uthyrningsdag. Uthyrning i mer än 16 veckor per år och som genererar minst 50 000 kronor jämställs med hotellrörelse och innebär att uthyraren även ska betala moms.

Uthyraren vet inte hur Skatteverket fått kännedom om hens inkomster från uthyrningen.

”Jag har funderat över hur de fått upp ögonen för det här. Jag har varit i kontakt med Airbnb som hävdar att de inte delat någon information med Skatteverket.”


 

Mer om delningsekonomin:

Skatteverket jagar Airbnb-värdarFoto: Skatteverket granskar just nu personer som hyr ut sina lägenheter via tjänster som Airbnb. Det kan röra sig om enskilda upptaxeringar på tiotusentals kronor, enligt uppgift till Di Digital.

Hundratals svenska Uber-förare åker dit i skattegranskning

Foto:

Efter återkommande kritik om skattefusk hårdgranskar nu Skatteverket Uber-förare i Sverige, kan Di Digital avslöja. På kort tid har fler än 50 förare upptaxerats – vissa med hundratusentals kronor.


Ubers förarkontroller är en bluff

Foto:

Uber påstår att alla förare i Sverige utbildas, intervjuas och kontrolleras noga. I själva verket släpps de igenom nästan helt utan krav och kontroll, kan Di Digital avslöja.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?