1515

Airbnb-topp går in i svenska bostadstjänsten Habity

Snart lanserar nystartade Habity en app som samlar tjänsteutbudet på bostadsmarknaden. Nu har bolaget tagit in kapital från Wellstreet och en grupp ängelinvesterare, inklusive Airbnb-toppen Tony Högqvist.

Habitys grundare Marcus Abler (tv) och Fredrik Rimmius.
Habitys grundare Marcus Abler (tv) och Fredrik Rimmius.Foto:Press

Startupbolaget Habity grundades 2017 av Marcus Abler och Fredrik Rimmus och har i det tysta skapat en plattform för samtliga bostäder, inklusive hyresrätter, i Sverige.

”Det är alla Sveriges bostäder oavsett om de är till salu eller inte. Men vi jobbar även med mäklare för att skapa förutsättningarna för dem att nå köparna”, säger Marcus Abler, medgrundare och vd för Habity (NTL). 

Habitys kunder ska till exempel kunna sköta sina bolån via bolagets app, som även samlar  till exempel flytttjänster eller andra produkter som rör hemmet.

”Redan i dag har vi stöd för flera bankers bolånetjänster. Har du bolån kan du få ett lånebetyg och se hur din ränta, amortering och belåningsgrad ligger till jämfört med andra hushåll. När du har det betyget kan du agera för att förbättra dina räntevillkor direkt i appen”, säger Marcus Abler.

Idén – att samla den flora av möjliga tjänster som har med bostäder att göra på ett ställe – backas redan av ett flertal tunga namn.

I en nyligen stängd finansieringsrunda har bland andra Tony Högqvist, kreativ chef på Airbnb, och riskkapitalbolaget Wellstreet gått in med pengar i Habity.

Ambitionen är inte att enbart vara en ny marknadsplats för att köpa och sälja bostäder, utan att erbjuda en helhetslösning även för personer som inte är på jakt efter en ny bostad. 

”Affären är alla typer av transaktioner med anknytning till hemmet. Alltifrån bolån till hushållsnära tjänster eller att avsluta sina avtal vid flytt. Plattformen kommer skapa helt nya förutsättningar i den här sektorn”, säger Marcus Abler.

”Vi tar inte betalt för annonser, men tittar man på bostadsmarknaden så behövs det en injektion och nya förutsättningar för både köparna, säljarna och mäklarna.”

Läs mer: Avanza har en hemlig bolåneutmanare 

Marcus Abler vill inte kommentera hur mycket kapital Habity tar in i finansiering. Transaktionen har ännu inte registrerats hos Bolagsverket, men enligt uppgift till Di Digital rör det sig om ett miljonbelopp där hela Habity värderas till 50 miljoner kronor.

Klart är dock att bolaget har knutit till sig flera techprofiler. AI-bolaget Peltarions operativa chef Elias Jacobson är delägare. Ted Persson, operating partner på EQT Ventures, går i samband med investeringen in som rådgivare.

Även om lanseringen sker i slutet av mars så har Habity smyglanserat appen till ett begränsat antal användare.

Läs mer: Ny tjänst ska få släkten att finansiera ungas bostadsköp 

”För oss är det viktiga att bygga det här tillsammans med användarna för att göra det riktigt bra. Habity är till för hemmen och de som bor där oavsett om du hyr eller äger din bostad till skillnad från dagens tjänster som är byggda och utformade av mäklarna, fastighetsägarna eller industrin.”

Hur påverkas ni av betaltjänstdirektivet PSD2?

”Det skapar fantastiska möjligheter. Europa är vår marknad och vår plan är att ha ett högt tempo ut i Europa och utan PSD2 blir det mycket mer komplext.”


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?