1515

Airbnb nobbas av 7 av 10 bostadsrättsföreningar

Sju av tio ledamöter i bostadsrättsföreningar är skeptiska till att låta sina medlemmar hyra ut via Airbnb. Det visar en medlemsundersökning från Fastighetsägarna Stockholm.

Line Zandén, förbundsjurist på Fastighetsägarna. Till höger: Sajten Airbnb.
Line Zandén, förbundsjurist på Fastighetsägarna. Till höger: Sajten Airbnb.

Allt fler storstadsbor hyr ut sina lägenheter via Airbnb. Bara i Stockholmsområdet har 5.500 bostadshavare har lagat ut lyan på sajten. Och sett till antalet svenska bokningar är Stockholm nummer sju på Airbnbs tio-i-topplista, före både Los Angeles och Amsterdam.

Airbnb har de senaste åren seglat upp som en symbol för den moderna delningsekonomin, tillsammans med Uber och mindre utmanare som franska samåkningstjänsten Blablacar. Men trots detta är de flesta bostadsrättsföreningar fortfarande skeptiska till att medlemmarna hyr ut sina lägenheter under kortare perioder.

Läs mer: Vostok New Ventures investerar i Blablacar

Hela 47 procent av alla ledamöter i Stockholms bostadsrättsföreningar säger sig ha en ”mycket negativ” inställning till korttidsuthyrningar via Airbnb och liknande tjänster. Ytterligare 21 procent är ”ganska negativa”, enligt medlemsundersökning från Fastighetsägarna Stockholm. Totalt är alltså 68 procent, nästan 7 av 10, ledamöter i bostadsrättsföreningar negativa till Airbnb och liknande tjänster.

”Det är främst en trygghets- och kostnadsfråga. Många upplever en osäkerhet när främmande människor rör sig i byggnaden, lånar nycklar och tar del av portkoder. Vissa föreningar har även upplevt merkostnader när det gäller misskötsel av sophantering, slitage och ett ökat behov av trappstädning”, säger Johan Flodin, ansvarig för brf-frågor på Fastighetsägarna Stockholm.

Läs mer: Stort bakslag för Airbnb i Sverige – Hyresnämnden stoppar uthyrning

Samtidigt visar undersökningen att nästan en på fyra ger tummen upp till korttidsuthyrning. Hela 13 procent av ledamöterna säger sig vara ”ganska positiva” till korttidsuthyrning och 11 procent går så långt som att vara ”mycket positiva”.

Så många som 18 procent av ledamöterna har själva hyrt bostad via Airbnb eller en liknande tjänst. Andelen som själva hyrt ut på detta vis är 7 procent.

”Det är ett fenomen som är på frammarsch. Många hyr ut själva och tycker det fungerar bra. Ofta handlar det om att man är överens om fungerande regler”, säger Johan Flodin, som är ansvarig för undersökningen.

Läs mer: Finskt ”Airbnb för lokaler” lanseras i Stockholm

Huruvida man som bostadsrättsinnehavare får hyr ut sin lya på Airbnb är upp till föreningen.

”En bostadsrättsförening behöver inte tillåta korttidsuthyrning. Det slog Hyresnämnden i Stockholm fast tidigare i höstas. Kommersiella skäl inte är ett godtagbart syfte i linje med behov som att jobba på annan ort eller bereda närstående bolad”, förklarar Line Zandén, förbundsjurist på Fastighetsägarna centralt.

För att bistå föreningarna som tillåter korttidsuthyrning håller Fastighetsägarna på att ta fram ett faktablad med råd och rekommendationer. Vid ett frukostseminarium under tisdagen presenterade Line Zandén tankarna bakom detta dokument.

Läs mer: Fastighetsjätten satsar på "Airbnb för kontor"

”En fråga är hur ett smidigt ansöknings- eller anmälningsförfarande kan se ut. Vi förklarar även hur föreningar kan justera sina ordningsföreskrifter så att de är anpassade till möjligheten att det rör sig hyresgäster i huset, samt om de som hyr bör få tillgång till allmänna utrymmen som tvättstugor, med mera. Faktabladet behandlar också hur föreningen ska bära sig åt för att ta ut den administrativa avgift man har rätt att ta ut”, säger Line Zandén.

Hela detta faktablad ska publiceras på Fastighetsägarnas hemsida i slutet av januari.

Fastighetsägarna har cirka 17.000 medlemmar, varav cirka 3.200 bostadsrättsföreningar.

Airbnb värderas till cirka 220 miljarder kronor (25,5 miljarder dollar) sedan man tagit in 13 miljarder kronor i friskt kapital i somras. Över två miljoner bostäder ingår i Airbnbs databas och drygt 60 miljoner gäster har bott med Airbnb sedan starten.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?