1515

”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Flygbranschen dyker i spåret av viruskrisen – men samtidigt vädrar en delningstjänst för husbilar morgonluft och lanserar i Sverige. ”Vi känner att vi är helt rätt i tiden”, säger Norden-chefen Herman Treschow.

Joakim Klingspor, operativ chef i Norden och Herman Treschow, Norden-chef på Mycamper.
Joakim Klingspor, operativ chef i Norden och Herman Treschow, Norden-chef på Mycamper.Foto:Kollage: Patrik Olsson (DI)/Press

Det schweiziska bolaget Mycamper beskriver sig som ett ”Airbnb för husbilar och husvagnar” – det vill säga att privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra genom deras plattform.

Nu tar man in motsvarande 11 miljoner kronor från schweiziska riskkapitalbolag och affärsänglar för att lansera tjänsten i Sverige senare i april.

”Vi känner att vi är helt rätt i tiden och tror att den tragiska coronakrisen kommer att få personer att vilja semestra lokalt och i små grupper istället för att sätta sig på överfulla flygplan till Mallis”, säger Herman Treschow som är Norden-chef på Mycamper.

Han är en startupveteran som tidigare har varit vd för privatekonomitjänsten Påmind som har lockat investerare som Sven Hagströmer och Christer Gardell.

Utöver ”svemester”-trenden – det vill säga att man semestrar i Sverige snarare än utomlands – ser Herman Treschow flera andra saker han tycker talar för Mycamper i Sverige.

”Vi är det campingfordontätaste landet per capita i Europa och delningsekonomin är i ropet här”, säger han.

Affärsmodellen bygger på att Mycamper tar 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift.

”En viktig del i vår tjänst är att när man hyr ut via oss så är fordonet försäkrat under hela perioden. Om man hyr ut till en granne eller Blocket så täcker en vanlig fordonsförsäkring inte om något händer under uthyrningen, och det kan vara riskabelt”, säger Herman Treschow.

Husbilssäsongen i Sverige skiljer sig från södra Europa såtillvida att den är kortare, men Herman Treschow menar att många svenska campingfordon ändå står outnyttjade.

Vilka är era konkurrenter?

”Det finns vissa substitut, som Blocket till exempel, men där saknas försäkringen. Sedan finns andra aktörer som vill ta sig in på den svenska marknaden.”

Norden-chefen hoppas att Mycamper och de andra bolagen tillsammans ska kunna etablera en trend.

”Det finns något sunt med konkurrensen eftersom det inte riktigt finns i bakhuvudet i Sverige att man kan hyra en husbil”, säger han.

Tjänsten lanserade i Schweiz 2017. Sverige är nästa land ut.

”Vi tog in pengarna för att gå in i Sverige, och sedan väntar Finland och därefter Norge”, säger Herman Treschow.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?