1515

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?