1515
Annons

Airbnb för camping köper konkurrent

Svenska Acamp köper upp appen Ställplatser och samlar nu över 100.000 användare i Norden. Nu är siktet inställt på export i Europa. 

”Vår vision är att bli Europas bästa marknadsplats för hållbar turism”, säger Öjje Holt, medgrundare. 

Öjje Holt är medgrundare och kommersiell chef på Acamp.
Öjje Holt är medgrundare och kommersiell chef på Acamp.

Nystartade Acamp lanserades 2021 och beskriver sig som något av ett Aribnb för campare. På plattformen samlas nu annonser från Skåne till Tornedalen, där campare kan hyra ställplatser att parkera husbilen på av privatpersoner. För besväret tar Acamp en provision på 10 procent av intäkterna. 

”Jag är med i de stora Facebook-grupperna som campare samlas i. Varje dag är det tre frågor som dyker upp: Finns det plats att stå på orten jag ska åka till? Är platsen ledig och vad ska man göra när man väl är där?”, säger Öjje Holt, medgrundare och kommersiell chef på Acamp. 

Acamp är hans tredje bolagssatsning. Bland annat anslöt han som medgrundare av Acast 2013, och har hunnit arbeta en vända som Nordenchef på Spotify. 

Tidigare i år fyllde Acamp kassan med 25 miljoner kronor. Pengarna kommer från Spintop Ventures, LRF Ventures and Centripetal Capital och ska gå till att anställa fler medarbetare och utveckla produkten – liksom ett förvärv av appen Ställplatser för hemlig summa. 

”De kommer att fortsätta under samma varumärke som tidigare och gör att vi snabbt når ut till många fler campare. Primärt i Sverige men även i Danmark och Norge. Vi kan med stor säkerhet säga att de är Nordens största 'community' kring camping.”

Men Acamp har siktet inställt även bortom de nordiska gränserna. Inom det närmsta året planerar man att inkludera norra Europa i sin plattform. Öjje Holt pekar framför allt ut den tyska marknaden som viktig, men även Nederländerna lockar. 

Utöver möjligheten att hyra en ställplats att campa på kan användare även boka och annonsera upplevelser i samband med resan.  

Med fokus på produktutveckling är planen även att användare ska kunna köpa upplevelser tillsammans med ställplatsen via deras plattform. I dagsläget kan campingsugna till exempel boka en plats intill en pubb för hantverksöl eller vid en ranch. 

”Vi vet att mer än 80 procent vill ha något att göra när de kommer fram till platsen de ska campa på. Man vill göra något vare sig det handlar om att äta god mat och dryck till att klättra i berg. Vår plattform ska täcka hela syftet med att resa, inte bara själva övernattningen.” 

Med det nya kapitalet inräknat har Acamp nu tagit in 40 Mkr sedan start. Störst ägare är i dag Centripetal Capital, därefter Spintop Ventures och LRF. Man har även ett antal mindre aktieägare – bland dessa finns artisterna Salem Al Fakir, Vincent Pontare och Agnes Carlsson. 

Vad har ni för långsiktiga mål?
”Om jag campar i Europa nu så måste jag ladda ner x antal appar för varje nytt land. Vår vision är att bli Europas bästa marknadsplats för hållbar turism.”

Konkurrensen är hård. Di Digital har de senaste åren rapporterat om flera liknande svenska ”Airbnb för camping”-koncept som Campcation, Hollistay och Housecar.

Läs mer: Svensk musik-NFT växer med Steve Angello 


Innehåll från PaypalAnnons

PayPal fortsätter satsa på Sverige efter Zettleköpet – Därför ska du jobba här

Det finns många anledningar till att PayPal investerar i Sverige och ännu fler anledningar att ansluta sig till Stockholmskontoret för att arbeta med framtidens teknologi, enligt Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal.

Fyra år efter köpet av Zettle fortsätter PayPal att satsa på Stockholm för att utveckla sömlösa betallösningar som används av allt fler bolag och kunder världen runt.

Varför satsar PayPal på Sverige?

–  Zettle hade inte kunnat skapas på någon annan plats. Vi hade följt dem i flera år innan uppköpet och visste hur mycket talang som fanns i bolaget. Visst var vi ute efter Zettles briljanta tekniska lösningar, men också efter den kultur som låg bakom. Det gör det helt naturligt att fortsätta satsa här i Stockholm, säger Jonas.

PayPal finns i 200 länder med 429 miljoner användarkonton och har över 30 000 anställda på fler än 50 kontor i fler än 30 länder. 

Vad är det som utmärker Sverige som teknikland?

– Det finns duktiga utvecklare över hela världen, men i Sverige finns det kunskap som är kopplad till mer än kod. Här finns en bredare förståelse för utveckling där design, användarvänlighet och andra kompetenser spelar stor roll. Man förstår helheten i det problem som ska lösas, hur kundupplevelsen blir så bra som möjligt, vilket Zettle har varit ett klockrent exempel på ända sedan starten.

Det pågår en konstant rekrytering i Sverige från PayPals sida och bolaget har nyligen börjat välkomna medarbetarna till det nya kontoret på Regeringsgatan mitt i centrala Stockholm för att arbeta enligt en hybridmodell där de jobbar både på kontoret och distans.

Varför ska man söka sig till PayPal i Sverige?

– Här får du den perfekta kombinationen av en svensk, öppen arbetskultur där man uppmuntras att ta egna initiativ och en internationell, kulturell mångfald som de flesta bolag bara kan drömma om - vi har nog ett hundratal nationaliteter representerade. Tillsammans med de otroliga förmåner du får ta del av redan som nyanställd blir det en fantastisk arbetsplats.

PayPal arbetar med en rad olika förmåner för sina medarbetare, dels för att säkra deras ekonomiska trygghet men även för det fysiska och psykiska välmåendet. Anställda erbjuds bland annat en månads extra betald ledighet vart femte år för att helt logga ut från den digitala världen och reflektera över sina karriärsambitioner. Jonas har själv precis kommit hem från fyra veckors bergsklättring i Nepal men det är inte förmånerna utan framför allt att få jobba med den absolut senaste teknologin och framtiden som han lockas av.  

– Oavsett vilken funktion du har så arbetar du i vissa delar med forskning och att tänka långsiktigt. På ett lönsamt bolag av den här storleken, som fokuserar på avancerad teknologi, arbetar du med det nyupptäckta - det handlar hela tiden om trender och framtida trender. Våra hack weeks är ett bra exempel. Utvecklarveckor som hålls flera gånger om året där alla bolagets funktioner ingår i olika team. Vi använder den senaste teknologin för att på sju dagar utveckla innovationer så långt att de, i vissa fall, kan tas direkt till marknaden. 

Läs mer här 

Mer från Paypal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Paypal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?