1515

AI-geniet: "Alla är inte redo för vad som kommer"

Med kunder som NASA, Tesla och BMW har svenska Peltarion blivit ledande inom AI i Sverige. Dessutom backas man av Wallenberg, som pekar på att AI kommer bli en ny industriell revolution. Di Digital satt sig ner och pratade med Peltarions grundare Luka Crnkovic-Friis.

Luka Crnkovic-Friis, grundare och vd på Peltarion.
Luka Crnkovic-Friis, grundare och vd på Peltarion.Foto:Hampus Andersson

AI, artificiell intelligens, har blivit ett "it word" i svenskt näringsliv. Stora och små bolag väver in AI i de allra flesta beskrivningar av verksamheten och enligt många riskkapitalister finns AI med i princip varenda pitch som kommer in till dem i dag.

Trots att AI fått en upplyft status, som en garant för framtidsvisioner, är det relativt få bolag som faktiskt levererar användbara och skalbara AI-lösningar som gör skillnad. Dessutom är det relativt få svenska bolag som faktiskt inkorporerar AI i verksamheten för att förbättra den.

En anledning kan vara att det är komplext och svårt. Det tror i alla fall Luka Crnkovic-Friis som grundade och driver AI-bolaget Peltarion. Med kunder som NASA, Tesla och BMW har man tagit AI till företagen på ett enkelt sätt, i alla fall så enkelt det kan bli. Svenska företagens kunskap och AI-mognad varierar, menar Luka Crnkovic-Friis.

”På ett sätt är det oroväckande att se börsnoterade bolag i Sverige som inte har någon typ av AI-produktion. Tittar man däremot på de sex mest värdefulla bolagen i världen så satsar de järnet. Samtidigt finns det en medvetenhet och kompetensen är ganska hög i Sverige. Det finns god chans att komma ikapp och bli ledande”, säger han.

Luka Crnkovic-Friis resa till att skapa ett bolag som är ett av de mest lovande inom AI i Sverige började i pojkrummet. När han var 7 år kodade han sitt första program på en Commodore 64-hemdator.

”Det första program jag skrev var ett program till mina två papegojor jag hade. Jag skrev ett program som hade information om dem och som räknade ut hur mycket mat de skulle ha och sådana grejer”, säger han och skrattar.

Nästa steg blev studier på KTH på nittiotalet. Kurserna inom elektronik ledde in till signalanalys och det var där Luka Crnkovic-Friis stötte på AI på allvar. 

”Jag tyckte att teknologin var väldigt cool och tyckte att det var konstigt att man skulle programmera datorer manuellt, i stället borde man lära datorerna att programmera själva”, säger han.

Slutet på 90-talet var en rekorddålig tid för att fatta tycke för AI och satsa på det karriärmässigt. Under en lång tid hade forskare kommit med löften om vad AI kunde skapa, men nästan inga resultat hade kommit av studier och de resurser som lagts ned på området. Därför rådde något som Luka Crnkovic-Friis kallar för en "AI-vinter". 

”AI var oerhört opopulärt men det var jag inte riktigt införstådda med när jag började, det förstod jag först senare. Jag trodde bara att jag var tidigt ute och att det skulle gå uppåt övertid”, säger han.

Men Luka Crnkovic-Friis stretade på med tekniken som många dömde ut. Tillsammans med Peltarions andra grundare, Måns Erlandson, skapade han sin första programvara inom AI inom ett par år på KTH.

”Vi gjorde en programvara som hette Synaps som var en utvecklingsmiljö för att bygga AI-system och sätta dem i produktion. Det gick hyfsat bra, vi hade 300 kunder internationellt. Samtidigt var det bara vi två, vi utvecklade programvara, gjorde hemsidan, ritade ikoner och gjorde allt”, säger han.

Genombrottet kom när Luka Crnkovic-Friis såg hur hans teknik faktiskt användes rent praktiskt, därute i verkligheten.

”2009 publicerades ett paper där en forskare hade studerat leukemi hos barn och försökt hitta lösningen på det där de använt vår mjukvara. Då bestämde jag mig för att vi måste försöka få ut det här till alla som har nytta av det”, säger han.

Nu har AI blivit hett igen och Peltarion har blivit ett av de mest lovande bolagen inom AI i Sverige. 

Det handlar om många miljoner om året. Genom oss sparar man in på det.

Men även om de flesta bolagen vill hoppa på AI-tåget, är det många som inte får en biljett. Anledningen är att de helt enkelt inte är redo och Peltarion måste säga nej till en ansenlig mängd bolag som kontaktar dem, säger Luka Crnkovic-Friis.

”Vi har konsultfirmor och partners som är bra att få igång företag med processerna, i vissa fall en basic digitalisering. Vi lämnar snält över dem i kompetenta händer som gör att de startar resan, förhoppningsvis är de redo om ett tag.”

Vad visar om ett företag är redo för AI?

”Generellt handlar det första steget om att man måste inse att AI inte är ett verktyg för IT utan för affärsutveckling. Det andra steget handlar om vilken kompetens som finns hos bolaget, deras förståelse och idéerna för vad de vill skapa. Det tredje och viktigaste är inställningen till ny teknik, hur redo man är att snabbt börja med ny teknologi.”

Peltarions plattform innebär att fler företag kan använda AI eftersom det blir enklare att anamma tekniken. Företagens investeringar i AI, som på sikt kommer få ner kostnader, riskerar att bli enorma. Det är det Peltarion vill och håller på att förändra.

”En ny studie visade att det finns 22 000 dataexperter som har AI-kunskaper men bara 5000 har kunskap av att kunna bygga hela kedjan, från prototyp till färdig produkt. För ett vanligt företag att få tag på en sådan person, det blir för dyrt. Det handlar om många miljoner om året. Genom oss sparar man in på det”, säger  Luka Crnkovic-Friis och fortsätter:

”De plattformar som funnits har varit forskningsplattformar som förändras snabbt. Risken är att om man bygger ett system utifrån det så kan man behöva göra om det inom sex månader. Vi ser till att det du bygger i dag kommer hålla om två år också.”

En stor del i Peltarions framgångar är att man lyckats knyta till sig riktigt vassa medarbetare. Ingenjörer med tidigare erfarenhet från bland andra Spotify, Skype, King och Google jobbar för bolaget, något Luka Crnkovic-Friis är oerhört glad över.

”Det här hade inte varit möjligt om det inte hade varit för de seniora människorna vi har. Medelåldern på företaget är strax under 40. Vår första investerare EQT Ventures kopplade ihop oss med några personer som blev entusiastiska och sedan kom folk in via varandras nätverk”, säger han.

Wallenbergarna är väldigt aktiva inom AI och digitalisering.

Nyligen gav Luka Crnkovic-Friis ut en bok om AI. Marcus Wallenberg står för förordet och skriver där att ”det första steget är insikt och kunskap. AI kommer påverka oss alla. Lär känna den och lär känna din väg framåt.” 

Marcus Wallenberg har också förstått att tekniken inte räcker som lösning. Det måste finnas människor som kan ta rätt beslut för sina företag, med AI i ryggen som informationskälla. Kanske är det också just därför Wallenbergs FAM satsat 110 miljoner kronor tillsammans med EQT Ventures på Peltarion och Luka Crnkovic-Friis.

Läs mer: Wallenbergs FAM och EQT Ventures går in i AI-doldisen Peltarion

”Det som varit intressant med Wallenbergarna är att de varit väldigt aktiva inom AI och digitalisering, så vi hade en positiv bild av dem. Sedan har de en så tung erfarenhet inom affärsvärlden och industrin, det har varit ett fantastiskt bidrag”, säger Luka Crnkovic-Friis.

En stor del av boken har Luka Crnkovic-Friis dedikerat till att förklara att människor inte behöver vara rädda för AI, att den populärkulturella myten om robotarna som tar över inte är aktuell. Inte just nu i alla fall.

”De existentiella frågorna och farhågorna är absolut relevanta, det är något vi ska diskutera. Men det är inte något som kommer hända de närmsta 10 till 15 åren och jag tror att det handlar om att vi måste utbilda fler så att folk vet så mycket som möjligt om tekniken och förstår den”, säger han.

I stället för rädsla handlar det, enligt Luka Crnkovic-Friis, om att AI öppnar nya dörrar för vad som är möjligt inom många fält. Han stämmer också in i Wallenbergs vision om att AI är den nya industriella revolutionen.

”Det är det absolut. Den första industriella revolutionen handlade om att automatisera och förbättra fysisk kraft. Nu handlar det om att automatisera och förbättra allt som kräver intelligent, det kommer bli stort.”

Lyssna på intervjun med Luka Crnkovic-Friis här:

https://embed.acast.com/startupstories/ai-geniet-allaarinteredoforvadsomkommer-

Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?