1515
Annons

Ai-bolaget övervakar ai-teknologin

Ai finns överallt i vår vardag – men kan kränka och diskriminera människor dagligen. Det varnar ai-experten Anna Felländer för, vars saas-bolag Anch.ai hjälper bolag att styra ai-verktygen etiskt. Nu tar bolaget in en såddrunda på 2,1 miljoner dollar från det amerikanska riskkapitalbolaget Benhamou Global Ventures och och ängelinvesterare som Magnus Rausing. 

Anna Felländers saas-baserade ai-plattform Anch ai hjälper bolag att styra ai-verktygen etiskt.
Anna Felländers saas-baserade ai-plattform Anch ai hjälper bolag att styra ai-verktygen etiskt.Foto:SÖREN ANDERSSON

Artificiell intelligens, ai, är numera ett viktigt verktyg för såväl myndigheter som privata företag. Men utan ett etiskt filter så riskerar den att blir farlig för både kunderna och bolagen, menar Anna Felländer. 

”Ai är en fantastisk teknologi då den kan spå olika mönster och beteenden. Använd ai i vilken affärsmodell som helst så kommer den med speed-fart att trycka ned kostnaderna och öka intäkterna. Men i processen skapas en ny typ av digital förorening som diskriminering och integritetskränkning”, säger hon

Det finns enligt Anna Felländer många exempel där okontrollerade ai-lösningar går snett. Bland annat kan nämnas oetisk marknadsföring av lån till svaga konsumenter och diskriminering från vissa telekombolag, vars ai-verktyg enbart rekommenderar underhåll av nätet i mer kapitalstarka områden. 

Det beror på att algoritmen i regel är hängiven till målvariabler som till exempel ökad vinst, ökat antal klick och engagemang som den styr mot till varje pris . Det kan innebära att den fattar beslut som är motstridiga mot både lagar och företagens etiska värderingar, menar hon.

”Ai är en teknologi med låg transparens. Samtidigt skalar den upp bortom vår kontroll om vi inte har rätt filter och om inte rätt personer fattar rätt beslut.”

Idag ligger nämligen en stor del av de etiska avvägningarna på ai-utvecklarna, där ansvaret enligt Anna Felländer även borde involvera de i organisationen som driver affär och produkt och därmed har det legalt ansvar. Och det är här Anch.ai:s plattform kommer in då den screenar, riskvärderar och åtgärdar bolagens ai-lösningar. Plattformen tar avstamp från tankesmedjan AI Sustainability Center som Anna Felländer grundade 2018 tillsammans med Eleine Weidman Grunewald. Anna Felländer har även en bakrund som såväl chefsekonom som digitaliserings- och framtidsekonom på Swedbank men som hon lämnade 2015.

”Vår plattform avmystifierar ai. På så sätt kan de som har det legala ansvaret förstå och göra de rätta etiska avvägningarna. Alla vill utveckla sina ai-lösningar snabbt, men de vill även att de ska stämma överens med företagets värderingar och uppfylla existerande och kommande regelverk.”

I april i fjol presenterade EU-kommissionen den nya ai-förordningen, som beräknas implementeras 2024. För de som inte sköter sig väntar höga böter i klass med gdpr. 

”Det regelverket är en bomb och vi kan inte bli tagna på sängen som med gdpr. Och även om du uppfyller regelverket så finns affärskritiska risker kan skada ditt varumärke ryktesvägen.”

Skatteverket, Arbetsförmedlingen och ett stort amerikanskt läkemedelsbolag är tre aktörer som använder sig av Anch ai:s mjukvara. Bolaget vill i dagsläget dock inte gå ut med några siffror om tillväxten eller ARR (årligen återkommande intäkter). Noteras kan att tankesmedjan AI Sustainability Center, som plattformen grundar sig i, hade nettointäkter på 4,8 miljoner kronor och ett nettoresultat på 600.000 kronor under 2020.

Nu har Anch.ai tagit in 2,1 miljoner dollar, 19 miljoner kronor, i en såddrunda som leds av Silicon Valley-baserade Benhamou Global Ventures.

”I Silicon Valley förstår man vikten av ai-etisk styrning. Det här är den bästa investeraren vi kan tänka oss”, säger Anna Felländer. 

”Vi tror att riskerna med ai är en sovande jätte i vår industri, och Anch.ai:s plattform kan ha en avsevärd påverkan kring att hantera de etiska utmaningarna som den enda sanna källan”, säger Benhamou Global Ventures Anik Bose.

Med på tåget är även Betsson-grundaren Henrik Bergqvists Terrain Invest, Brummerveteranen Kent Janér och Magnus Rausing, son till miljardären Jörn Rausing och något av en doldis bland ängelinvesterare. Han har bland annat investerat i betalbolaget Zaver, där han sitter i styrelsen. 

”Lösningar till etiska överskridanden i ai-applikationer måste styras utifrån mänskliga värderingar, därför tror jag att vad Anch ai bygger är helt avgörande”, kommenterar Magnus Rausing. 

Många affärsmodeller bygger på människors svaga punkter. På frågan om dessa verksamheter har något intresse av att bli etiska, utöver vad lagen kräver, tror Anna Felländer att kunderna kommer kräva mer. 

”Utan etiska ramar kan ai-verktygets okontrollerade kraft kapitalisera på människors dopamin och svagheter. Kunderna kommer att kräva att kunna förstå och ta ställning till när fördelarna övergår i nackdelar, så som kränkning av vår integritet och andra mänskliga rättigheter.”

Det här betyder dock inte att Anna Felländer vill överreglera ai, utan snarare vägleda företag.

”Jag som konsument vill ju ha skräddarsydda tjänster. Men jag vill sätta gränsen och förstå vad som finns i den svarta ai-lådan.”

Läs mer: AI-experten: ”Vi kan nå paradiset i stället för bakgården”


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?