1515

AI-bolaget Leeroy tar in 25 miljoner

AI-tjänsten Leeroy tar in 25 miljoner i en runda ledd av Collector Ventures och Zenith Venture Capital.

Collectors grundare Lena Apler och investeraren Tommy Jacobsson väljer båda att satsa på Leeroy.
Collectors grundare Lena Apler och investeraren Tommy Jacobsson väljer båda att satsa på Leeroy.

AI-bolaget Leeroy (NTL) grundades i Sundsvall 2008  med ambitionen att hjälpa restauranger och butiker att få kunderna att handla mer och oftare genom personliga erbjudanden på nätet och på digitala skärmar i butik. 

Bolaget har vuxit med lönsamhet, men för fyra år sedan gjorde man en så kallad "pivot" och bytte strategi. Sedan dess har mycket kretsat kring de appar som används av restauranger för att skapa kundklubbar och låta besökarna förbeställa mat. 

Nu tar bolaget in 25 miljoner i en runda ledd av Collector Ventures och den tidigare ägaren Zenith Venture Capital, med investeraren Tommy Jacobson i spetsen. Även Almi Invest och Norrlandsfonden deltar i rundan, enligt ett pressmeddelande.

I samband med investeringen kommer bolaget att rekrytera nya utvecklare till kontoren i Stockholm och Sundsvall samt satsa på en internationell lansering.

Läs mer: De rullar ut sitt AI-verktyg för restauranger i USA 

”Äntligen har restaurangbranschen chansen att digitalisera, utveckla och lyfta hela sin verksamhet till nästa nivå. Genom att använda Leeroys plattform får restaurangerna helt nya möjligheter att skapa en modern kundupplevelse samtidigt som de har stenkoll på sin verksamhet. Investeringen i Leeroy passar perfekt in i Collector Ventures fintech-portfölj och vi ser redan flera möjligheter till samarbeten”, säger Collectors grundare och tillförordnade vd Lena Apler i pressmeddelandet.

Artikeln uppdateras...


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?