1515

AI-bolag tar in fem miljoner för att växa i USA

Med datadriven vård vill AI-utvecklaren Lytics ge patienter högre kvalitet och spara pengar åt sjukvården. En Hövding-veteran är bland investerarna när bolaget tar in 5 Mkr för att expandera i USA.

Martin Rugfelt är styrelseordförande i Lytics men ersätts snart av Torbjörn Gärdenfors.
Martin Rugfelt är styrelseordförande i Lytics men ersätts snart av Torbjörn Gärdenfors.

Lytics (NTL) är en avknoppning från Malmöbolaget Expertmaker, som i våras köptes upp av amerikanska Ebay. Bolaget vill kombinera traditionell vård med stora mängder data.

Enkelt uttryckt handlar det om att bygga upp ett datadrivet larmsystem för att upptäcka när en enskild patient behöver vård. Genom att förutse sjukhusinläggningar vill man minimera omotiverade sjukhusvistelser och i stället se till att patienten får rätt vård i rätt tid.

Den amerikanska marknaden är mogen för datadriven vård

I USA har Lytics främst arbetat med att förutse när dialyspatienter behöver vård, medan man i Sverige har valt att applicera tekniken på KOL-patienter.

Nu tar Lytics in 4,7 miljoner för att expandera på den amerikanska marknaden för dialys.

”Emissionen drivs av att vi får fler bra samarbeten i USA och ser goda resultat där”‚ säger Martin Rugfelt, styrelseordförande för Lytics.

”Den amerikanska marknaden är mogen för datadriven vård eftersom de har ett sjukvårdssystem där man kan få ersättning efter kvalitet på vården och med det också får ett ansvar för att patienten inte kommer tillbaka i onödan.”

Läs mer: Efter Ebays uppköp – nu ska han göra industrin smartare

Di Digital har tidigare berättat om mjukvarubolagets planer på att starta en vårdcentral för KOL-patienter i Malmö. Enligt Martin Rugfelt väljer man nu att avvakta med det och istället fokusera på amerikanska dialyspatienter.

”Vår teknik för prediktion ligger helt rätt för den marknaden och vi har kommit längre inom dialys än inom KOL. Vi ser att vi kan använda insikterna från dialystekniken för att utveckla KOL-behandlingen i framtiden. Vi fokuserar hellre på att göra en sak riktigt bra just nu än arbetar på flera marknader, det kostar kraft och kapital att växa i USA”, säger Martin Rugfelt.

Pengarna i emissionen kommer från såväl befintliga som nya ägare. Bland de befintliga ägarna finns bolagets vd Mattias Paulsson och Swedish Growth Fund.

I samband med att investeringsrundan stängs går också Torbjörn Gärdenfors, tidigare operativ chef på börsnoterade Hövding (NTL), in som styrelseordförande för Lytics.

”Han har ett förflutet på Hövding, Anoto och Ericsson och blir en viktig förstärkning för bolaget”, säger Martin Rugfelt.

Läs mer: Skånskt AI-bolag startar vårdcentral


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?