1515

Affärselit och kändisar möts i otippade relationer

Det är inget nytt att vilja sola sig i kändisarnas stjärnglans, men vi ser allt fler kopplingar mellan artister och näringslivet. Plötsligt uppstår kärlek – och kanske nästa affär, noterar Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

I förra veckan skrev vi om den nylanserade tjänsten Memmo där man för några hundralappar kan förmå kändisar som exempelvis Börje Salming eller Suzanne Reuter att skicka en videohälsning till en kompis. 

Memmo har varit en snackis på redaktionen den här veckan. Kändisarna säljer sig för billigt, tycker vissa. Lätta extraintäkter när karriären går på tomgång, tycker andra. 

I intervjun med Memmos medgrundare och vd Gustav Lundberg Toresson berättade han att blev inspirerad efter ett möte med Teslas Elon Musk. Vi har dock nåtts av motstridiga rykten. Fenomenet är redan stort i USA. Aktören Cameo värderas till nästan 3 miljarder kronor och har världskändisar som rapparen Snoop Dogg och Caitly Jenner i sitt stall. En som ska ha spanat in detta fenomen är Per Brilioth, vd för Vostok New Ventures. Ni vet - han som fick en superbonus på 138 miljoner kronor efter att ha fått igenom Avito-affären. 

Enligt uppgifter ska Per Brilioth ha frågat andra att starta igång Memmo innan valet föll på Gustav Lundberg Toresson och Tobias Bengtsdahl. Detta är inte första gången vi hör en sådan historia – samma ska ha hänt med Voi. Klart är i alla fall att Vostok New Ventures har investerat i såväl Voi som Memmo.

Vostok New Ventures vd Per Brilioth ska ha spanat in möjligheterna med att sälja kändishälsningar.
Vostok New Ventures vd Per Brilioth ska ha spanat in möjligheterna med att sälja kändishälsningar.Foto:Josefine Stenersen, Daniel Goldman

Vi kom också att tänka på den svenske Oxford-ekonomen Carl Benedikt Freys intensivt diskuterade och citerade studie från 2013. I den spår han att nästan hälften av alla jobb är i riskzonen för att automatiseras eller robotiseras de närmaste 20 åren.

Den utvecklingen skulle såklart få stora samhällskonsekvenser. Men någon direkt jobbslakt har vi kanske inte sett under de sex år som har gått. Och vissa har sagt att även om han skulle få rätt så är det ingen fara – därför att nya jobb alltid har och alltid kommer att växa fram när ekonomin förändras.

Kanske är det från Memmo och liknande appar som de nya jobben kommer att komma?

Tänk er ett scenario värdigt ett Black Mirror-avsnitt: I framtiden när industrin är helautomatiserad och tjänsteyrken har ersätts av AI så kan vi människor av kött och blod spendera våra medborgarlöner på att skicka hälsningar från Stefan Sauk-figurer till varandra – allt för att säkra sysselsättningen och konsumtionen. Du sköna nya värld. Ja alltså, fram till dess att så kallade ”deep fakes” blir så övertygande att även den här affärsmodellen faller.

Den som vill veta mer om Carl Benedikt Freys tankar kan förövrigt läsa Di:s Viktor Munkhammars läsvärda intervju med forskaren från i oktober: Historikern: ”47 procent av jobben kan automatiseras”

En som tog upp Memmo, men utan att namnge bolaget är artisten Viktor Frisk. Han är mest känd som en i barnfavoritduon Samir & Viktor. Han lyfte problemet kring att alla inte har råd med julklappar till sina barn och ställer tydligen istället upp gratis med hälsningar. Skulle inte förvåna mig om han blir nästa kändis-investerare som vi kommer att skriva om. Viktor Frisk syns nämligen rätt ofta med olika framgångsrika kvinnor. Hans vänskap med skådisen och författaren Martina Haag skapade en del rykten som sedan tillbakavisades. 

Sedan många år ska han regelbundet umgås med Christina Saliba. Det hela ska ha börjat med att de träffades hemma hos en gemensam vän och att hon då tog Viktor åt sidan för att fråga ut honom om hans drömmar och mål. Förra året sålde Christina Saliba sina andelar i Mindmakers PR och drog igång investmentbolaget Invest in her tillsammans med författaren Camilla Läckberg.

Christina Saliba och Camilla Läckberg.
Christina Saliba och Camilla Läckberg.Foto:Claes-Göran Flinck

Pingis Hadenius, som är en gammal vapendragare till influeraren och krisande entreprenören Isabella Löwengrip, ska också hon ha setts nyligen tillsammans med Viktor Frisk. Vi kanske snart får höra om träffen handlade mer om affärer eller att visa upp hennes nya bäbis.

En annan affärskvinna Viktor Frisk spanats in tillsammans med är investeraren och Collector-grundaren Lena Apler. Bland annat så ska de ha stängt ett ställe tillsammans på hennes födelsedag. De sägs beundra varandra. Lena Apler har kallat sig för hans ”extramamma” och Viktor Frisk ska ha uttryckt att de delar ”samma vision om världen”. 

Svårt att toppa Lena Aplers energi på dansgolvet (nere till höger i bild).
Svårt att toppa Lena Aplers energi på dansgolvet (nere till höger i bild).

I förra veckan hade Nätverket 17 sin årliga gala där de väljer in några av Sveriges mäktigaste kvinnliga entreprenörer. Medgrundaren Lena Apler var som vanligt den som glittrade mest och dominerade dansgolvet. Tydligen skulle hon haft med sig Anna Kinberg Batra, tidigare moderatledare och numera bland annat styrelseledamot i Collector, men som fått förhinder. Istället valde Lena Apler att ta med tv-kändisen och konditorn Roy Fares. Mästerbagaren fokuserar nu på sitt kaféföretag Mr Cake där Lena Apler ska vara en trogen kund.

En annan artist som Lena Apler har hängt med är rapparen Silvana Imam. Silvana har som vi tidigare rapporterat kopplingar till tunga investerare som Cristina Stenbeck.  Investors första dam har även kopplingar till andra musiker som Steve Angello i Swedish House Mafia. Inte konstigt kanske att hon har ett musikintresse då hon även har en plats i Spotifys styrelse.

Och har du undrat lite över det signifikanta uttrycket i pressbilderna när vi skriver om fintechbolaget Lendify? Tydligen så fotograferas hela ledningen av kändisfotografen Bingo Rimér. Kanske beror det på att Lendifys frontfigur Erika Eliasson, som nyligen äntligen fick sin korrekta titel – vice vd, ska vara gammal vän med Bingos före detta sambo, bloggaren och matentreprenören Katrin Zytomierska

Bingo Rimér brukar ta bilder av Lendify, med vice vd:n Erika Eliasson.
Bingo Rimér brukar ta bilder av Lendify, med vice vd:n Erika Eliasson.

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?