1515
Annons

Affärselit och kändisar möts i otippade relationer

Det är inget nytt att vilja sola sig i kändisarnas stjärnglans, men vi ser allt fler kopplingar mellan artister och näringslivet. Plötsligt uppstår kärlek – och kanske nästa affär, noterar Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

I förra veckan skrev vi om den nylanserade tjänsten Memmo där man för några hundralappar kan förmå kändisar som exempelvis Börje Salming eller Suzanne Reuter att skicka en videohälsning till en kompis. 

Memmo har varit en snackis på redaktionen den här veckan. Kändisarna säljer sig för billigt, tycker vissa. Lätta extraintäkter när karriären går på tomgång, tycker andra. 

I intervjun med Memmos medgrundare och vd Gustav Lundberg Toresson berättade han att blev inspirerad efter ett möte med Teslas Elon Musk. Vi har dock nåtts av motstridiga rykten. Fenomenet är redan stort i USA. Aktören Cameo värderas till nästan 3 miljarder kronor och har världskändisar som rapparen Snoop Dogg och Caitly Jenner i sitt stall. En som ska ha spanat in detta fenomen är Per Brilioth, vd för Vostok New Ventures. Ni vet - han som fick en superbonus på 138 miljoner kronor efter att ha fått igenom Avito-affären. 

Enligt uppgifter ska Per Brilioth ha frågat andra att starta igång Memmo innan valet föll på Gustav Lundberg Toresson och Tobias Bengtsdahl. Detta är inte första gången vi hör en sådan historia – samma ska ha hänt med Voi. Klart är i alla fall att Vostok New Ventures har investerat i såväl Voi som Memmo.

Vostok New Ventures vd Per Brilioth ska ha spanat in möjligheterna med att sälja kändishälsningar.
Vostok New Ventures vd Per Brilioth ska ha spanat in möjligheterna med att sälja kändishälsningar.Foto:Josefine Stenersen, Daniel Goldman

Vi kom också att tänka på den svenske Oxford-ekonomen Carl Benedikt Freys intensivt diskuterade och citerade studie från 2013. I den spår han att nästan hälften av alla jobb är i riskzonen för att automatiseras eller robotiseras de närmaste 20 åren.

Den utvecklingen skulle såklart få stora samhällskonsekvenser. Men någon direkt jobbslakt har vi kanske inte sett under de sex år som har gått. Och vissa har sagt att även om han skulle få rätt så är det ingen fara – därför att nya jobb alltid har och alltid kommer att växa fram när ekonomin förändras.

Kanske är det från Memmo och liknande appar som de nya jobben kommer att komma?

Tänk er ett scenario värdigt ett Black Mirror-avsnitt: I framtiden när industrin är helautomatiserad och tjänsteyrken har ersätts av AI så kan vi människor av kött och blod spendera våra medborgarlöner på att skicka hälsningar från Stefan Sauk-figurer till varandra – allt för att säkra sysselsättningen och konsumtionen. Du sköna nya värld. Ja alltså, fram till dess att så kallade ”deep fakes” blir så övertygande att även den här affärsmodellen faller.

Den som vill veta mer om Carl Benedikt Freys tankar kan förövrigt läsa Di:s Viktor Munkhammars läsvärda intervju med forskaren från i oktober: Historikern: ”47 procent av jobben kan automatiseras”

En som tog upp Memmo, men utan att namnge bolaget är artisten Viktor Frisk. Han är mest känd som en i barnfavoritduon Samir & Viktor. Han lyfte problemet kring att alla inte har råd med julklappar till sina barn och ställer tydligen istället upp gratis med hälsningar. Skulle inte förvåna mig om han blir nästa kändis-investerare som vi kommer att skriva om. Viktor Frisk syns nämligen rätt ofta med olika framgångsrika kvinnor. Hans vänskap med skådisen och författaren Martina Haag skapade en del rykten som sedan tillbakavisades. 

Sedan många år ska han regelbundet umgås med Christina Saliba. Det hela ska ha börjat med att de träffades hemma hos en gemensam vän och att hon då tog Viktor åt sidan för att fråga ut honom om hans drömmar och mål. Förra året sålde Christina Saliba sina andelar i Mindmakers PR och drog igång investmentbolaget Invest in her tillsammans med författaren Camilla Läckberg.

Christina Saliba och Camilla Läckberg.
Christina Saliba och Camilla Läckberg.Foto:Claes-Göran Flinck

Pingis Hadenius, som är en gammal vapendragare till influeraren och krisande entreprenören Isabella Löwengrip, ska också hon ha setts nyligen tillsammans med Viktor Frisk. Vi kanske snart får höra om träffen handlade mer om affärer eller att visa upp hennes nya bäbis.

En annan affärskvinna Viktor Frisk spanats in tillsammans med är investeraren och Collector-grundaren Lena Apler. Bland annat så ska de ha stängt ett ställe tillsammans på hennes födelsedag. De sägs beundra varandra. Lena Apler har kallat sig för hans ”extramamma” och Viktor Frisk ska ha uttryckt att de delar ”samma vision om världen”. 

Svårt att toppa Lena Aplers energi på dansgolvet (nere till höger i bild).
Svårt att toppa Lena Aplers energi på dansgolvet (nere till höger i bild).

I förra veckan hade Nätverket 17 sin årliga gala där de väljer in några av Sveriges mäktigaste kvinnliga entreprenörer. Medgrundaren Lena Apler var som vanligt den som glittrade mest och dominerade dansgolvet. Tydligen skulle hon haft med sig Anna Kinberg Batra, tidigare moderatledare och numera bland annat styrelseledamot i Collector, men som fått förhinder. Istället valde Lena Apler att ta med tv-kändisen och konditorn Roy Fares. Mästerbagaren fokuserar nu på sitt kaféföretag Mr Cake där Lena Apler ska vara en trogen kund.

En annan artist som Lena Apler har hängt med är rapparen Silvana Imam. Silvana har som vi tidigare rapporterat kopplingar till tunga investerare som Cristina Stenbeck.  Investors första dam har även kopplingar till andra musiker som Steve Angello i Swedish House Mafia. Inte konstigt kanske att hon har ett musikintresse då hon även har en plats i Spotifys styrelse.

Och har du undrat lite över det signifikanta uttrycket i pressbilderna när vi skriver om fintechbolaget Lendify? Tydligen så fotograferas hela ledningen av kändisfotografen Bingo Rimér. Kanske beror det på att Lendifys frontfigur Erika Eliasson, som nyligen äntligen fick sin korrekta titel – vice vd, ska vara gammal vän med Bingos före detta sambo, bloggaren och matentreprenören Katrin Zytomierska

Bingo Rimér brukar ta bilder av Lendify, med vice vd:n Erika Eliasson.
Bingo Rimér brukar ta bilder av Lendify, med vice vd:n Erika Eliasson.

Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?