1515
Annons

Affärsänglar livsviktiga för Malmös startupscen

De stora riskkapitaljättarnas frånvaro gör att Malmös startupbolag får sätta hoppet till privata finansiärer. Men det är tunt på kapital när bolagen har behov av större investeringar.

Jeanette Andersson är affärsängel och rådgivare på inkubatorn Minc i Malmö.
Jeanette Andersson är affärsängel och rådgivare på inkubatorn Minc i Malmö.

Privata investerare, såkallade affärsänglar, spelar en viktig roll på Malmös växande internet- och startupscen. Det säger Jeanette Andersson, affärsängel och rådgivare på inkubatorn Minc i staden.

”Vi är extremt mycket mindre än Stockholm och vi har färre antal entreprenörer som har gjort stora exits så vi har inte den kritiska massan här nere”, säger hon.

Även om det finns undantag, exempelvis Creandums investering i Neo Technology och Industrifondens investeringar i Inriver och Trialbee under fjolåret, är de stora investeringsrundorna få i jämförelse med Stockholm.

Istället faller det på nätverk av privata investerare, både officiella och inofficiella, att hjälpa Malmöbolagen att växa. Enligt Jeanette Andersson finns det gott om möjligheter för entprenreörer att hitta finansiering i storleksordningen 1 miljon kronor, men inte med större summor.

”Det finns ett antal intressanta bolag i olika skeden, men de har en utmaning när det gäller finansiering. Det finns väldigt få aktörer i Malmö som kan gå in med 4-5 Mkr och som därefter kan följa med bolaget i större investeringsrundor.”

Att bolagen tvingas förlita sig på privata investerare snarare än “anonyma” riskkapital har även vissa fördelar. Det säger entreprenören och affärsängeln Hampus Jakobsson, grundare av TAT som såldes till Blackberry för 800 Mkr år 2010.

”De flesta riskkapitalbolagen är ganska hands-off i tidiga faser. Fördelen med änglar, om man har tur, är att de kan vara väldigt aktiva och hjälpa en med mycket, vilket investerare i riskkapital sällan gör innan bolaget har växt till sig”, säger Hampus Jakobsson.

Han delar upp investerare i tre olika fack: Aktiva med bra råd, aktiva med dåliga råd och passiva investerare.

”I vissa bolag är den andra kategorin av änglar det största problemet för hela bolaget. Änglarna kan vara jättekunniga personer men ger bolaget fel råd beroende på sina egna erfarenheter. Riskkapitalbolag har sällan investerare med dåliga åsikter men däremot är de oftare passiva.”

Läs även: Stockholm slukar techinvesteringarna

Läs även: Kommentar: Politikerna missar en guldchans

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera