1515

Affärsängeln: Svenska riskkapitalister är fega

Affärsängeln Anette Nordvall tycker att investerare borde våga hålla sig borta från lyxiga preferensaktier. När Di Digital möter henne i Silicon Valley uppmanar hon också svenska entreprenörer att sluta vara fega.

Anette Nordvall utanför Nordic Innovation House i Palo Alto, där hon håller till när hon inte är ute på möten och konferenser.
Anette Nordvall utanför Nordic Innovation House i Palo Alto, där hon håller till när hon inte är ute på möten och konferenser.Foto:Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/Silicon Valley) Anette Nordvalls stämma hörs från övervåningen på Nordic Innovation House i Palo Alto. Hon deltar i en frukost med rymdbolaget Swedish Space Corporation, som är på besök.

Själv är hon i mitten av sitt tio månader långa Silicon Valley-äventyr. De dagar hon inte är iväg på möten och konferenser håller hon till i huset – en mötesplats för nordiska bolag i dalen. Till vardags bor Anette Nordvall i Stockholm och är partner i syndikatet Stockholms Affärsänglar och rådgivare för riskkapitalbolaget Capital A Partner.

”Vi måste få fler att bli intresserade av rymden. Låt till exempel barnen börja lära sig programmera i lågstadiet och kör hackveckor om rymden”, säger Anette Nordvall.

Vi måste öppna upp våra hjärnor, tycker hon. I USA är allt mer lekfullt, i Sverige blir vi lätt så pragmatiska.

Se ett äpple och ropa brevlåda!

”Öppna upp och tramsa till det. Titta på saker och associera till motsaten än vad vi har lärt oss. Se ett äpple och ropa brevlåda! Vi är så trimmade till att tänka olika saker, men vi behöver rannsaka oss själva lite”, säger Anette Nordvall.

Hon är i Silicon Valley på ett stipendium från Vinnova och Wallenbergstiftelsen och var först tveksam till att söka. Hennes starka sida är inte att passa in i en viss form, tycker hon. 

”Men sedan tänkte jag att tja, varför inte. Jag pratar hela tiden om den här bron och att vi måste bygga bolag för att skala”, säger Anette Nordvall.

Den fiktiva bron hon refererar till går mellan Sverige och USA, och det här är inte första gången Anette Nordvall bor i staterna. I 17 år var hennes hem i North Carolina, och hon tycker att hon vet hur saker och ting funkar här. 

”Vi har en så liten marknad i Norden. Är dina kunder i USA och du inte sitter i ‘the valley’ så får du inga valley-pengar”, säger hon.

Hon vill lära svenska affärsänglar och startups hur de kan sätta upp bolag här. För att göra det kartlägger hon till exempel ängelnätverk på plats och tittar på hur man lägger upp investeringar.

Vi borde hålla oss till stamaktier i startfasen.

”Här jobbar man med andra typer av investeringssätt, konvertibler eller preferenser. Konvertibler är en grej, men nu sitter vi i Sverige och gör preferenser i startups. Vi borde hålla oss till stamaktier i startfasen och jag tycker att vi ska fortsätta prata om bolagsvärderingar”, säger Anette Nordvall.

Något förenklat handlar preferensaktier inom techvärlden om speciella lågriskaktier som ofta ger investerare förtur till att få tillbaka sina pengar vid en upplösning eller en försäljning av bolaget, så kallad likvidationspreferens. I vissa fall även med ränta.

Resultatet av det blir att startupbolag i många fall värderas markant högre än de gjort om handeln i dem skett med vanliga aktier, eller på den öppna marknaden.

Läs mer: Superaktier blåser upp techbolagens värderingar

“När vi även börjar prata om preferensaktier för tidiga investeringar tycker jag att vi är fega”, säger Anette Nordvall.

Hon tycker det är oschysst att inte ta samma risk som de som har lagt in pengar i initialskedet, vilket ofta är familj och vänner. 

“Vi på Stockholms affärsänglar och många andra lägger mycket tid på att kompetenshöja bolagen vi investerar i och det gäller att inte komplicera saker i förtid. Tids nog finns det plats för konvertibler och preferensaktier, men då pratar vi helt andra omsättningar och ofta kraftiga expansionsfaser för bolagen”, säger hon.

Anette Nordvall

Förutom att kartlägga investeringsprocesser i Silicon Valley tittar Anette Nordvall också på hur inkubatorerna och acceleratorerna jobbar här. Hon menar att affärsänglar sällan blir inbjudna att saminvestera med dem, både här i USA och Sverige, trots att båda parter går in i bolags tidiga faser.

Efter de tio månaderna i Silicon Valley är tanken att Anette Nordvall ska vända hem till Sverige igen och använda sig av det hon har lärt sig och kontakterna hon har fått i dalen.

”Jag gör det här främst för Sverige och hoppas kunna förändra attityder och tankesätt. Det är inte svårt att starta bolag i Sverige, men det kluriga ligger i att driva dem med höga ambitioner mot höga målbilder. Att våga drömma högt och stort”, säger Anette Nordvall.

Hennes hjärtefråga är att vi måste tömma människorna som kommer till vårt land på information, oavsett om det är invandrare, flykting eller hemvändare. Vi ska börja samla på personer som kan fylla alla rollerna för att driva fram ny innovation, tycker hon.

”Sverige är ett fantastiskt land. Det enda landet där du kan förlora allting och ändå bli omhändertagen”, säger hon.

Ändå är vi så rädda för att misslyckas i Sverige.

”Vi har entreprenörsanda i Sverige, men vi är fega och fogar oss gärna i ledet och tar ett jobb. Vi har en nybyggartradition, men förverkligar ofta den i ett annat land”, säger Anette Nordvall.

Hon kallar Sverige diktaturdemokratiskt och säger att entreprenörsanda är inget du lär dig.

”Våra svenska och nordiska bolag gör heller inga marknadsundersökningar. Vi tänker att vi är unika och fantastiska, och har hållit på att utveckla en produkt i flera år. Men har du suttit på din kammare och utvecklat något under flera år, utan en enda betalande kund, har du säkerligen gjort rätt mycket jobb i onödan”, tycker Anette Nordvall.

Svenska entreprenörer bör istället titta på hur samhället kommer att se ut 5–7 år framåt och vad som händer då. Äger vi våra bilar, våra kläder och våra kök, eller är det enklare att bara hyra en garderob och bo runt i olika Airbnb-lägenheter?

”Om vi inte äger våra bilar så ser alla bilar likadana ut och kör i organiserade pendlingsfiler. Då blir det ingen trafikstockning, för folk sitter inte och dricker och twittrar i bilarna som här i Silicon Valley”, säger Anette Nordvall och himlar med ögonen.

Själv äger hon ingen bil längre, varken i Silicon Valley eller i Stockholm. Hon betalar tillbaka bilskulden som hon redan har, menar Anette Nordvall.

Men flyger gör hon ändå och har åkt hem till Sverige en gång i månaden för att bland annat träffa portföljbolag, investerare och entreprenörer på startuphubbarna Epicenter och SUP46 i Stockholm.

Kalla möten är informationstapp.

”Svenska entreprenörer måste göra bättre produkter, marknadsundersökningar och sina hemläxor när det gäller att inte ta alla möten när de kommer hit till Silicon Valley”, säger Anette Nordvall.

Det de inte förstår, menar hon, är att det är kalla möten som riskkapitalisterna använder för att kartlägga teknikutveckling och verifiera andra investeringar.

”Tro inte att du är under ett sekretessavtal. Därför ska du egentligen inte ta möten som inte är ljumna eller varma, eller från varma introduktioner. Annars är det informationstapp”, säger Anette Nordvall.


Anette Nordvalls tips för att komma igång med en marknadsundersökning:

Gå in på acceleratorerna Y Combinators, 500 Startups och Alchemists webbsidor och titta på vilka bolag som har varit med i programmen. Titta också på portföljerna hos olika riskkapitalbolag och bolags riskkapitalenheter, som hos Intel eller Google.


Fakta Anette Nordvall

  • Är: ängelinvesterare och partner i STOAF - Stockholms Affärsänglar, Venture advisor för Capital A Partners.
  • Just nu: i Silicon Valley i tio månader som Senior Wallenberg/ Vinnova Fellow, med bas på Nordic Innovation House i Palo Alto, Kalifornien. Jobbar aktivt med flera portföljbolag.
  • Har själv investerat i: bland andra Fundedbyme, WTS, Eggs Inc, AQUIS hair Nordics och Covr.

Fakta Vinnovas och Wallenberg-stiftelsens stipendium

  • Stipendiet är till för att skapa djupare länkar mellan Sverige och Silicon Valley och innebär ett så kallat Fellowship-program under tio månader i Silicon Valley. Det finansieras av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse och utlyses årligen i fyra år. Under det första året är det Donnie SC Lygonis från KTH Innovation och affärsängeln Anette Nordvall som deltar i programmet. 

Läs också: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?