1515

Affären försvann i pandemin – nu har de hundra kunder

Startupbolaget Zaplify har utvecklat en produkt som förenklar och effektiviserar för företag att hitta och kontakta kunder. Nu tar bolaget in tolv miljoner kronor i sin första investeringsrunda.

Zaplifys grundare Oscar Collins och Kevin Östlin.
Zaplifys grundare Oscar Collins och Kevin Östlin.

Bolaget grundades i mitten på 2019 efter att grundarna hittat varandra på nätverkssajten Linkedin. 

”Jag ville hitta ett sätt att effektivisera kontaktprocessen via Linkedin, och jag kom i kontakt med Kevin på det sättet”, säger Oscar Collins, medgrundare på Zaplify. 

De bestämde sig för att bygga vidare på idén kring en automatiserad säljprocess för företag. Kevin Östlin, som har en techbakgrund bygger produkten medan Oscar Collins ser till att få in kunder.

”Det fanns ett stort värde i att effektivisera säljprocessen men det var svårt att konkretisera”, säger Kevin Östlin, medgrundare på Zaplify.

Lösningen blev Zaplify Saas-produkt, eller ”software as a service”, vilket innebär att kunderna prenumererar på en mjukvara. Tjänsten liknar Qualifier, Leadpilot och Cognism, som hjälper företag att hitta och nå ut till kunder. 

En tidig och kortvarig partner från England övertygade duon att flytta till Georgien. De såg en blomstrande techsektor, möjlighet till nätverk och låga kostnader som attraktiva skäl att flytta verksamheten dit. I november 2019 hade de ett koncept klart och testkörde allt på liten skala.

De lyckades bygga en grund och fick in ett antal kunder, men sejouren i Georgien blev – till följd av Coronapandemin – kortvarig. Under en fyradagarsperiod i början på 2020 tappade det nystartade bolaget både sin största kund och en konvertibel på två och en halv miljon kronor.  

”Allt var signat och klart, vi hade fått in mer än tre miljoner kronor från kunder via en konvertibel, men inom loppet på fyra dagar försvann allt”, säger Oscar Collins.

För Zaplify och dess grundare innebar det slutet på vistelsen i Georgien och duon fick flytta tillbaka till Sverige. Väl hemma skaffade de sig ett kontor i Lund. 

Efter att ha arbetat med produkten hela sommaren lanserades Zaplify officiellt igen i september 2020. Nu, ett år senare, har bolaget över hundra kunder och beräknas omsätta runt tio miljoner kronor. Zaplify har i dagsläget cirka 20 anställda, varav några är konsulter som hyrs in vid behov.

Investmentbolaget Modelio Equity är den största investeraren i en investeringsrunda som ger Zaplify totalt tolv miljoner kronor. Med pengarna ska bolaget skala upp säljavdelningen, skala upp marknadsföringen samt förbättra sin produkt för att bli mer konkurrenskraftiga.

Läs mer: Svenskt startupbolag växer med ”mini-ai”


Innehåll från BlueBarricadeAnnons

Digitalt ID blir globalt teknologiskt genombrott för blockchain- och AI-bolaget BlueBarricade

Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och
med skapande av PurpletokenID.
Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och med skapande av PurpletokenID.

Med hjälp av BlueBarricade-teknologi, samutvecklad med IBM globalt, utvecklas en banbrytande digital identifieringshandling. 

Med tokenisering skapas en unik identitet, PurpleTokenID. Ett globalt ”Bank-ID” om man så vill, men med skillnaden att det används i en digital e-wallet inom många olika områden, såsom banktransaktioner, varor, tjänster, logistikkedjor, företagsprocesser och digitala tillgångar för hela världens befolkning. 

Nu är IT-arkitekten, entreprenören och innovatören Mikael Bramstedt redo för miljardexpansion med sitt svenska Fintech-team. 

Samtidigt har moderskeppet BlueBarricade Blockchain & AI Technology AB i en pågående nyemission emitterat 487 000 aktier á 20,50 EUR styck.

Mikael Bramstedt har tidigare brutit ny mark med bland annat den populära Swish-appen, grundandet av Netgiro som såldes till Digital River Inc. (NASDAQ:DRIV), samt lanserat en banblockchainprodukt på IBM-plattform som i dokumenterade testresultat klarat upp till blixtsnabba 1400 transaktioner per sekund. Han har över 35 års erfarenhet av banksystem och kreditkortsbolag i stordatorer i samarbete med IBM. 

Redo för miljardexpansion med svenskt Fintech-team

Den nya bolagsskapelsen har kapacitet att bli nästa miljardbolag, då marknaden är oändlig för PurpleTokenID med tillhörande e-wallet. Innovationen bygger på befintlig infrastruktur i IBM Mainframe som redan idag används av 95 procent av världens banker, finansinstitut och kreditkortsutgivare. PurpleTokenID kombinerar BlueBarricades blockchainprodukt 1400TPS med IBM:s globala säkerhetssystem. PurpleTokenID kommer att vara tillgänglig globalt via Fortune 500/500 då den säljs och implementeras av HCL Technologies och IBM på redan befintliga IBM-kunder. 

PurpleTokenID – ”global Swish” för alla i världen

Till skillnad från system för företagsidentiteter kan PurpleTokenID också appliceras på privatpersoner för att spåra banktransaktioner, stödja alla logistikkedjor och följa alla industriprocesser samt både skapa och skydda digitala tillgångar, med full transparens och spårbarhet samt automatiserad clearing och settlement.

– PurpleTokenID i form av identifiering och e-wallet används bland annat för att skapa en global version av Swish till jordens fattigaste som inte ens har tillgång till normala bankkonton. Vi vill med vår teknik, tillsammans med HCL och IBM, sätta ett footprint på den globala marknaden för humanitär och socialt rättvis teknik för alla, samtidigt som vi bygger framtidens säkerhets- och identifieringssystem för alla banker med deras redan tagna investering i bagaget, säger Mikael Bramstedt.   

BlueBarricade – världens snabbaste blockchain

Den kapacitet och teknologi som krävs för att skapa ett modernt IT-system för identifiering, spårning och avstämning som lever upp till lagar och regler finns nu tillgänglig i och med BlueBarricades blockchain-produkt 1400TPS. Analysföretaget Gartner har uppskattat det totala marknadsvärdet för blockchain till 3,1 triljoner dollar vid utgången av år 2030.

– Inom företagsvärlden finns direkt affärskritiska processer som kräver hög transaktionshastighet och central lagring i speciella säkerhetszoner. När vi använder oss av central stordatorkapacitet på 1400 blockchaintransaktioner per sekund, eller 120 miljoner transaktioner per dygn, ändras premisserna och gör blockchain tillgänglig för exempelvis bank och finans eller tillverkande industri, säger Mikael Bramstedt.

Läs mer om BlueBarricade här  

 

Mer från BlueBarricade

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BlueBarricade och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?