1515

Advrty vill visa reklam i dina glasögon – tar in 5 miljoner kronor

Det svenska adtechbolaget Advrty tar in 5 miljoner kronor för att utveckla sin annonsplattform för virtuella världar. Slutmålet är att leverera annonser direkt i mixed reality-glasögon till användarna.

Gänget på adtechbolaget Advrty, vars nisch är virtuella världar. Foto: Advrty
Gänget på adtechbolaget Advrty, vars nisch är virtuella världar. Foto: Advrty

Det Stockholmsbaserade adtechbolaget Advrty (NTL) har tagit in 5 miljoner kronor för att utveckla sin plattform för annonsering i virtual reality-, augmented reality- och mixed reality-miljöer.

”Vi jobbar just nu för fullt och hoppas att få ut en version tidigt under det fjärde kvartalet i år”, säger bolagets medgrundare och vd Niklas Bakos till Di Digital.

Pengarna kommer från ett antal affärsänglar och privatpersoner, däribland Pontus Dahlström, som även är partner på Advrty, samt Fundedbyme-grundaren Daniel Daboczy (NTL).

Bolaget har legat ganska lågt sedan idén föddes sommaren 2016 och visade första gången upp sig på den finska startupfestivalen Slush i december förra året, där man kvalificerade sig till Slush 100 Pitching Competition.

Fram tills nu har bolaget finansierats av privatinvesteraren och Advrtys medgrundare Niklas Kjellgren. I och med den nya investeringen värderas bolagett till 18 miljoner kronor.

Annonserna kan vara alltifrån en stor billboard som hänger uppe i luften på en bana till en etikett på ett litet objekt där vi levererar in annonsytan

Läs även: H&M-arvinge investerar i deras VR-bolag

I första skedet tänker sig Advrty att plattformen de utvecklar ska användas för annonser i spel som använder virtual reality.

”Det kan vara alltifrån en stor billboard som hänger uppe i luften på en bana till en etikett på ett litet objekt där vi levererar in annonsytan.”

Niklas Bakos har en bakgrund från mobilspelsbranschen. Han har bland annat jobbat på Nasdaq-listade Glu Mobile och japanska Bandai Namco och haft olika roller inom affärsutveckling, marknadsföring, försäljning och även varit med och producerat spel.

Han ser VR, AR och mixed reality, som är en blandning mellan verkliga och virtuella världar, som spännande framtida fält för annonsering.

”VR ger en helt annan displayyta än mobiler eller PC. Man får gå från att tänka på en annonsyta som är 5 till 13 tum och istället tänka på människans synfält, som är mycket större.”

Tanken är att lägga in reklamen sömlöst i spelen och apparna för att komma ifrån annonseringen som ett störande moment i upplevelsen.

”Vi har utvecklat en algoritm som förstår hur människor faktiskt tittar på olika ytor i virtual reality och mixed reality. Det innebär att vi kan skapa annonser där annonsören bara betalar om användaren faktiskt har tittat på den.”

Enligt honom ska plattformen även ge annonsörerna tillgång till data så som när användaren tittade på en annons, var de då befann sig i den virtuella världen och hur länge de tittade på den. Det här, menar Niklas Bakos, gör det lättare att skapa kontextuell reklam som går att rikta precist.

Har du ett par MR-glasögon på dig och kan dra upp en 100 tumsskärm i rummet så finns det ingen anledning att använda en smartphone

Så småningom vill Advrty erbjuda mer avancerade annonsformat, till exempel animationer med AI.

Och då framförallt inom mixed reality.

”Vi tror att det kommer att komma i glasögonformat och sakta men säkert ändra definitionen av vad en skärm är. Har du ett par MR-glasögon på dig och kan dra upp en 100 tumsskärm i rummet så finns det ingen anledning att använda en smartphone.”  

Läs även: AR- och VR-marknaden kan tiofaldigas på fem år

Niklas Bakos ser en framtid där vi kommer att gå runt med MR-glasögon på oss dagligen. Där vill alltså Advrty finnas med och leverera annonser.

”I ditt vänstra synfält kanske du har ditt Facebook-flöde eller en kalender som ligger och flyter. I MR-apparna kommer vår annonsplattform kunna ligga och leverera ut annonser i synfältet helt enkelt.”

Han tänker sig också att annonser inom VR kommer att flytta den sortens spel till det läge där dagens mobilspel redan befinner sig idag. Där dominerar free2play-modellen, alltså att spelen är gratis att ladda ned medan utvecklaren tjänar pengar genom köp i appen eller genom reklam. 

För VR finns det än så länge för få användare och för små volymer för att free2play-modellen ska vara tillämplig, menar Advrty-grundaren. Där är spelen antingen helt gratis eller kostar att köpa innan man kan börja spela.

”Vi vill låta VR-utvecklare använda reklam, så att de kan släppa sina spel gratis och tjäna pengar."

Läs även: AR har gått från dröm till hajp – här är de svenska bolagen 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?