1515

Advrty vill visa reklam i dina glasögon – tar in 5 miljoner kronor

Det svenska adtechbolaget Advrty tar in 5 miljoner kronor för att utveckla sin annonsplattform för virtuella världar. Slutmålet är att leverera annonser direkt i mixed reality-glasögon till användarna.

Gänget på adtechbolaget Advrty, vars nisch är virtuella världar. Foto: Advrty
Gänget på adtechbolaget Advrty, vars nisch är virtuella världar. Foto: Advrty

Det Stockholmsbaserade adtechbolaget Advrty (NTL) har tagit in 5 miljoner kronor för att utveckla sin plattform för annonsering i virtual reality-, augmented reality- och mixed reality-miljöer.

”Vi jobbar just nu för fullt och hoppas att få ut en version tidigt under det fjärde kvartalet i år”, säger bolagets medgrundare och vd Niklas Bakos till Di Digital.

Pengarna kommer från ett antal affärsänglar och privatpersoner, däribland Pontus Dahlström, som även är partner på Advrty, samt Fundedbyme-grundaren Daniel Daboczy (NTL).

Bolaget har legat ganska lågt sedan idén föddes sommaren 2016 och visade första gången upp sig på den finska startupfestivalen Slush i december förra året, där man kvalificerade sig till Slush 100 Pitching Competition.

Fram tills nu har bolaget finansierats av privatinvesteraren och Advrtys medgrundare Niklas Kjellgren. I och med den nya investeringen värderas bolagett till 18 miljoner kronor.

Annonserna kan vara alltifrån en stor billboard som hänger uppe i luften på en bana till en etikett på ett litet objekt där vi levererar in annonsytan

Läs även: H&M-arvinge investerar i deras VR-bolag

I första skedet tänker sig Advrty att plattformen de utvecklar ska användas för annonser i spel som använder virtual reality.

”Det kan vara alltifrån en stor billboard som hänger uppe i luften på en bana till en etikett på ett litet objekt där vi levererar in annonsytan.”

Niklas Bakos har en bakgrund från mobilspelsbranschen. Han har bland annat jobbat på Nasdaq-listade Glu Mobile och japanska Bandai Namco och haft olika roller inom affärsutveckling, marknadsföring, försäljning och även varit med och producerat spel.

Han ser VR, AR och mixed reality, som är en blandning mellan verkliga och virtuella världar, som spännande framtida fält för annonsering.

”VR ger en helt annan displayyta än mobiler eller PC. Man får gå från att tänka på en annonsyta som är 5 till 13 tum och istället tänka på människans synfält, som är mycket större.”

Tanken är att lägga in reklamen sömlöst i spelen och apparna för att komma ifrån annonseringen som ett störande moment i upplevelsen.

”Vi har utvecklat en algoritm som förstår hur människor faktiskt tittar på olika ytor i virtual reality och mixed reality. Det innebär att vi kan skapa annonser där annonsören bara betalar om användaren faktiskt har tittat på den.”

Enligt honom ska plattformen även ge annonsörerna tillgång till data så som när användaren tittade på en annons, var de då befann sig i den virtuella världen och hur länge de tittade på den. Det här, menar Niklas Bakos, gör det lättare att skapa kontextuell reklam som går att rikta precist.

Har du ett par MR-glasögon på dig och kan dra upp en 100 tumsskärm i rummet så finns det ingen anledning att använda en smartphone

Så småningom vill Advrty erbjuda mer avancerade annonsformat, till exempel animationer med AI.

Och då framförallt inom mixed reality.

”Vi tror att det kommer att komma i glasögonformat och sakta men säkert ändra definitionen av vad en skärm är. Har du ett par MR-glasögon på dig och kan dra upp en 100 tumsskärm i rummet så finns det ingen anledning att använda en smartphone.”  

Läs även: AR- och VR-marknaden kan tiofaldigas på fem år

Niklas Bakos ser en framtid där vi kommer att gå runt med MR-glasögon på oss dagligen. Där vill alltså Advrty finnas med och leverera annonser.

”I ditt vänstra synfält kanske du har ditt Facebook-flöde eller en kalender som ligger och flyter. I MR-apparna kommer vår annonsplattform kunna ligga och leverera ut annonser i synfältet helt enkelt.”

Han tänker sig också att annonser inom VR kommer att flytta den sortens spel till det läge där dagens mobilspel redan befinner sig idag. Där dominerar free2play-modellen, alltså att spelen är gratis att ladda ned medan utvecklaren tjänar pengar genom köp i appen eller genom reklam. 

För VR finns det än så länge för få användare och för små volymer för att free2play-modellen ska vara tillämplig, menar Advrty-grundaren. Där är spelen antingen helt gratis eller kostar att köpa innan man kan börja spela.

”Vi vill låta VR-utvecklare använda reklam, så att de kan släppa sina spel gratis och tjäna pengar."

Läs även: AR har gått från dröm till hajp – här är de svenska bolagen 


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?