1515

Advrty vill visa reklam i dina glasögon – tar in 5 miljoner kronor

Det svenska adtechbolaget Advrty tar in 5 miljoner kronor för att utveckla sin annonsplattform för virtuella världar. Slutmålet är att leverera annonser direkt i mixed reality-glasögon till användarna.

Gänget på adtechbolaget Advrty, vars nisch är virtuella världar. Foto: Advrty
Gänget på adtechbolaget Advrty, vars nisch är virtuella världar. Foto: Advrty

Det Stockholmsbaserade adtechbolaget Advrty (NTL) har tagit in 5 miljoner kronor för att utveckla sin plattform för annonsering i virtual reality-, augmented reality- och mixed reality-miljöer.

”Vi jobbar just nu för fullt och hoppas att få ut en version tidigt under det fjärde kvartalet i år”, säger bolagets medgrundare och vd Niklas Bakos till Di Digital.

Pengarna kommer från ett antal affärsänglar och privatpersoner, däribland Pontus Dahlström, som även är partner på Advrty, samt Fundedbyme-grundaren Daniel Daboczy (NTL).

Bolaget har legat ganska lågt sedan idén föddes sommaren 2016 och visade första gången upp sig på den finska startupfestivalen Slush i december förra året, där man kvalificerade sig till Slush 100 Pitching Competition.

Fram tills nu har bolaget finansierats av privatinvesteraren och Advrtys medgrundare Niklas Kjellgren. I och med den nya investeringen värderas bolagett till 18 miljoner kronor.

Annonserna kan vara alltifrån en stor billboard som hänger uppe i luften på en bana till en etikett på ett litet objekt där vi levererar in annonsytan

Läs även: H&M-arvinge investerar i deras VR-bolag

I första skedet tänker sig Advrty att plattformen de utvecklar ska användas för annonser i spel som använder virtual reality.

”Det kan vara alltifrån en stor billboard som hänger uppe i luften på en bana till en etikett på ett litet objekt där vi levererar in annonsytan.”

Niklas Bakos har en bakgrund från mobilspelsbranschen. Han har bland annat jobbat på Nasdaq-listade Glu Mobile och japanska Bandai Namco och haft olika roller inom affärsutveckling, marknadsföring, försäljning och även varit med och producerat spel.

Han ser VR, AR och mixed reality, som är en blandning mellan verkliga och virtuella världar, som spännande framtida fält för annonsering.

”VR ger en helt annan displayyta än mobiler eller PC. Man får gå från att tänka på en annonsyta som är 5 till 13 tum och istället tänka på människans synfält, som är mycket större.”

Tanken är att lägga in reklamen sömlöst i spelen och apparna för att komma ifrån annonseringen som ett störande moment i upplevelsen.

”Vi har utvecklat en algoritm som förstår hur människor faktiskt tittar på olika ytor i virtual reality och mixed reality. Det innebär att vi kan skapa annonser där annonsören bara betalar om användaren faktiskt har tittat på den.”

Enligt honom ska plattformen även ge annonsörerna tillgång till data så som när användaren tittade på en annons, var de då befann sig i den virtuella världen och hur länge de tittade på den. Det här, menar Niklas Bakos, gör det lättare att skapa kontextuell reklam som går att rikta precist.

Har du ett par MR-glasögon på dig och kan dra upp en 100 tumsskärm i rummet så finns det ingen anledning att använda en smartphone

Så småningom vill Advrty erbjuda mer avancerade annonsformat, till exempel animationer med AI.

Och då framförallt inom mixed reality.

”Vi tror att det kommer att komma i glasögonformat och sakta men säkert ändra definitionen av vad en skärm är. Har du ett par MR-glasögon på dig och kan dra upp en 100 tumsskärm i rummet så finns det ingen anledning att använda en smartphone.”  

Läs även: AR- och VR-marknaden kan tiofaldigas på fem år

Niklas Bakos ser en framtid där vi kommer att gå runt med MR-glasögon på oss dagligen. Där vill alltså Advrty finnas med och leverera annonser.

”I ditt vänstra synfält kanske du har ditt Facebook-flöde eller en kalender som ligger och flyter. I MR-apparna kommer vår annonsplattform kunna ligga och leverera ut annonser i synfältet helt enkelt.”

Han tänker sig också att annonser inom VR kommer att flytta den sortens spel till det läge där dagens mobilspel redan befinner sig idag. Där dominerar free2play-modellen, alltså att spelen är gratis att ladda ned medan utvecklaren tjänar pengar genom köp i appen eller genom reklam. 

För VR finns det än så länge för få användare och för små volymer för att free2play-modellen ska vara tillämplig, menar Advrty-grundaren. Där är spelen antingen helt gratis eller kostar att köpa innan man kan börja spela.

”Vi vill låta VR-utvecklare använda reklam, så att de kan släppa sina spel gratis och tjäna pengar."

Läs även: AR har gått från dröm till hajp – här är de svenska bolagen 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?