1515
Annons

Adidas nästa modejätte in i metaversum

Gucci, Nike och nu Adidas. Nyheterna haglar om hur modejättar vill ta del av hajpen kring virtuella världar och metaversum. 

Adidas huvtröja med blockkedje-kod och ap-avatar.
Adidas huvtröja med blockkedje-kod och ap-avatar.

När sociala medie-jätten Facebook bytte namn till Meta och berättade om sin satsning på metaversum blev begreppet känt för allt fler. Inom spelvärlden är det redan utbrett att vi umgås i virtuella världar med digitala kopior av oss själva genom så kallade avatarer. Där skapas nu även en marknad för hur vi klär och ändrar utseendet på avatarer och föremål som vapen i dataspel.

I går meddelade Nike att det köpt skobolaget RTFKT som har fokus på virtuella skor. I februari ska RTFKT ha sålt skor för 3,1 miljoner dollar, motsvarande 28,3 miljoner kronor, på sex minuter i ett samarbete med den 18-åriga konstnären Fewocious.

Lyxmärket Gucci har sedan tidigare samarbete med spelet Roblox där en virtuell väska kan kosta nära 40.000 kronor.

Läs mer: Nike satsar stenhårt på virtuella skor

De senaste veckorna har sportvarumärket Adidas lanserat flera projekt och samarbeten kopplat till metaversum. Genom att köpa tokens, att jämföra med digitala polletter, ges användare tillgång till exklusiva lanseringar genom ”Into the Metaverse”. Det handlar om både fysiska och virtuella kläder från Adidas. En pollett kostar 0,2 ether (kryptotillgången knuten till blockkedjan Ethereum), vilket motsvarar omkring 800 dollar eller drygt 7.000 kronor.

Adidas köpte nyligen en NFT, den blockkedje-baserade tekniken som möjliggör att digitala varor blir unika för köparen, i form av en ap-avatar från Bored Ape Yacht Club. Apan ska användas för att släppa exklusiva kollektioner i fysisk som digital form. 

I veckan släpps de första kläderna som är en Adidas-overall prydd med blockkedje-kod, rapporterar The Verge.


Innehåll från Öhman FonderAnnons

Så kan han lägga tid och fokus på att bli bäst i världen

Olof Kajbjer, mer känd som Olofmeister, är en av världens bästa counter strike-spelare. För att kunna koncentrera sig och lägga tid på träning istället för på pengar tar han hjälp av Öhman Fonders kapitalförvaltning. 

Det började redan i nio-årsåldern. Olof Kajbjers storebror satt och spelade Counter Strike på hemmets enda dator, och precis som småsyskon överallt ville Olof vara med. 

- Så fort min brorsa gick från datorn för att till exempel svara i telefon hoppade jag på datorn. Han var väl inte så glad över det då, men nu tycker han det är rätt kul.

Inte så konstigt, för Olofs spelande har tagit honom rakt in i världseliten, och sedan 2013 har han spelat professionellt på heltid.

- Jag skulle egentligen ha börjat läsa en kurs på universitetet men fick jag frågan om jag ville joina ett lag. På den tiden var inte CS jättestort, men jag tog ett snack med farsan som sa att jag fick ett år på mig för att se vad som skulle hända.

I samma veva tog e-sport som publiksport fart, en turnering i Polen fyllde för första gången en arena med 10 000 åskådare, och Olof kunde efter det första året lugnt konstatera att det här var väl värt att satsa på. Bara ett år senare, 2015, utsågs han till världens bästa spelare.

- Jag har alltid varit tävlingsinriktad. Det spelar ingen roll om det är fotboll eller e-sport, jag gillar att tävla i lag och jag vill bli bäst. Dessutom är Counter Strike så mycket mer än att bara skjuta. Du måste tänka strategiskt, du måste studera dina motståndare och tänka dig in i hur de ser på spelet, något som jag har insett genom åren att jag är ganska bra på.

Men framgången kräver träning. En vanlig dag inleder Olof med en timme på gymmet, för att sedan träna och spela med sina lagkamrater från elva till nitton. 

- De två första timmarna är genomgång med coachen och analytikern, där vi till exempel går igenom nya tekniker, eller vad vi har gjort bra respektive dåligt dagen innan och kan utveckla. Sen spelar vi träningsmatcher ihop fram till nitton, och därefter är det antingen tävling eller individuell träning.

Olofs yrke innebär 200-250 resdagar per år. Det i kombination med de långa träningsdagarna har gjort att han de senaste tre åren har valt att ta hjälp av Öhman Fonders tjänst private clients, kapitalförvaltning för privatpersoner.

- Dels känner jag mig inte helt bekväm med att förvalta mina pengar själv, dels vill jag lägga all min tid och fokus på att spela.

Från början hade han sina pengar hos en annan aktör, men efter att en vän tipsade om Öhman Fonder valde Olof att anlita dem istället.

- Jag gick på ett första möte med Jimi och tyckte att han kändes trygg och genuin, och att han förstod min sida. Och så har det fortsatt, han tar sig tid och efter alla samtal med honom förstår jag mig dessutom på den världen mer än tidigare. Så jag är väldigt nöjd.

- Jag älskar att tävla, men nu tar jag semester. Det ska bli skönt med sommarlov!

Läs mer om Öhmans kapitalförvaltning här 

 

Mer från Öhman Fonder

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Öhman Fonder och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?