1515

Addressya tog hem pitchtävlingen på Female Founders

Startupbolaget Addressya vill ge 4 miljarder människor på jorden en exakt adress. Affärsidén föll både i investerarnas och publikens smak, som i den hårda konkurrensen röstade fram bolaget till segern på Female Founders pitchtävling.

Karoline Beronius är en av grundarna bakom Addressya.
Karoline Beronius är en av grundarna bakom Addressya.Foto:JONAS ENG

Addressya vann pitchtävlingen under 2019 års upplaga av Female Founders. Bolaget gör det möjligt för alla människor att registrera en exakt, komplett och lättanvänd adress. 

”Det är jätteroligt. Vinsten betyder jättemycket för oss. Vi ska snart ta in en ny kapitalrunda på 6-7 miljoner, så det är viktigt att berätta om bolaget och vart vi befinner oss i processen”, säger medgrundaren Karoline Beronius, som stod på scen för Addressyas räkning.

För tredje året i rad anordnade Di Digital under onsdagskvällen Female Founders för att lyfta fram kvinnliga techstjärnor. Det är en mötesplats för makthavare, investerare och entreprenörer i den svenska techsektorn.

Under årets pitchtävling ställdes vinnaren mot flera av Sveriges hetaste techbolag inom bland annat femtech, edtech och AI.

Karoline Beronius grundade bolaget, som tidigare hette Map Project, under 2017 tillsammans med Maria Cheadle. De har i dagsläget 11 anställda.

Hade ni förväntat er att ta hem vinsten?

”Vi var glada över att vara ett av de fyra bolag som valdes ut bland 80 ansökningar”, säger Maria Cheadle.

”Det var verkligen inte givet. Alla entreprenörer gjorde extremt bra från sig på scenen”, säger Karoline Beronius.

Appen, som än så länge finns i betaversion på Google Play, är gratis att använda för privatpersoner. Men de riktar sig även till företag som är beroende av exakta adresser för att leverera produkter till sina kunder, till exempel e-handlare i Afrika. 

”Vi ska lägga till nya funktioner och växa teamet, utöver att fokusera på försäljningen. Det kommer också vara viktigt för oss att ta fram data som bevisar hur vi verkligen effektiviserar leveranser åt företag”, säger Karoline Beronius.

Grundarna vill inte uppge hur många användare som just nu är registrerade på plattformen, men konstaterar att målen med Addressya är ambitiösa. 

Den adresserbara marknaden är gigantisk, eftersom 4 miljarder människor på jorden i dag saknar en exakt adress.

”Men det kommer också att innebära förbättringar för många människor i Västvärden. På den svenska landsbygden eller på öar är adressen ofta en postlåda. Vi kan göra det mer exakt än så och underlätta för till exempel räddningstjänsten att hitta rätt”, säger Maria Cheadle.

Läs mer: Här är de fyra bolag som gjorde upp om segern i Female Founders pitchtävling 

Från vänster: Izabella Kjelsberg som grundat Wellow, Karoline Beronius som grundat Addressya, Fredrika Bernadotte som grundat Prion och Lisa Lindvall som står bakom The Fit.
Från vänster: Izabella Kjelsberg som grundat Wellow, Karoline Beronius som grundat Addressya, Fredrika Bernadotte som grundat Prion och Lisa Lindvall som står bakom The Fit.Foto:JONAS ENG

I år ställdes de fyra bolagen framför en stjärnspäckad jury bestående av Karin Edström, investment manager på det statliga riskkapitalbolaget Almi Invest, Marta Sjögren, partner på riskkapitalbolaget Northzone, Johan Linden, head of investment banking på investmentbanken ABG, och Anne Lidgard, tidigare chef på innovationsmyndigheten Vinnovas kontor i Silicon Valley. 

Juryn valde ut två finalister, Addressya och 3D-kroppsskannerbolaget The Fit, medan publiken på det fullsatta Musikaliska i Stockholm fick rösta fram den slutgiltiga vinnaren. 

Addressya åker nu tillsammans med finalisten The Fit till New York för att presentera sig på konferensen Executive Women’s Conference den 10 maj, som Di Digital arrangerar i samarbete med Svensk-Amerikanska Handelskammaren.

”Det är jätteroligt. När vi har varit i New York tidigare upptäckte vi att behovet av vår tjänst finns även där. På Manhattan är adresserna väldigt strukturerade, men i andra delar av staden blir det mer komplicerat bara du åker över en bro”, säger Maria Cheadle.

Läs mer: Vanja Tufvesson är Årets kvinnliga grundare 2019 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?