1515

Adalberths och Stenbecks klimatbolag fyller kassan

Climateview har säkrat ytterligare nära tio miljoner i riskkapital från en ny grupp investerare, där bland andra affärsängeln Sophia Bendz och finansmannen Daniel Sachs stiftelse ingår.

Climatvies ena grundare Tomer Shalit, den nya delägaren Sophia Bendz och bolagets andre grundare Einar Bodström.
Climatvies ena grundare Tomer Shalit, den nya delägaren Sophia Bendz och bolagets andre grundare Einar Bodström.Foto:Press och Di.

I april i fjol kunde Di Digital avslöja att Sophie Stenbeck och Niklas Adalberth gjort sin första investering ihop. Via sina riskkapitalbolag Max Ventures och Norrsken VC investerade de i svenska Climateview, vars mjukvara hjälper bland annat kommuner och regeringar att planera och analysera sitt klimatarbete.

Då hade bolaget tagit in cirka 23 miljoner kronor i riskkapital för att finansiera en europeisk expansion.

Inför det här året har bolaget säkrat ytterligare cirka tio miljoner kronor i nytt kapital och utesluter inte att ännu mer behövs för att möta det snabbt ökande intresset för mjukvaran, uppger Einar Bodström, en av Climateviews grundare.

”Klimatomställningen händer nu. Städer och företag tar ledningen och vi förser städerna med ett analysverktyg som gör att de tar rätt investeringsbeslut”, säger Einar Bodström.

Det handlar till exempel om investeringar i bostäder, vägar, kollektivtrafik, avfallshantering och fjärrvärme.

Sedan sommaren har flera brittiska städer köpt in lösningen, bland andra Newcastle, Nottingham, Cambridge och London. Även flera städer i Tyskland och Schweiz har blivit kunder.

Medan pandemin skapat problem för många bolag har den ökade digitaliseringen snarast skyndat på affärerna för Climateview.

”När vi i januari i fjol började planera vår lansering till maj ville vi ha digitala event för att kunna nå en massa städer snabbare. Där har saker spelat oss i händerna och allt har gått mycket fortare, eftersom pandemin har sänkt de digitala trösklarna”, säger bolagets andra grundare Tomer Shalit.

Bolagets mjukvara innehåller olika verktyg för att hjälpa städerna att välja den bästa vägen i deras klimatarbete för att nå målen att bli fossilfria och klimatneutrala.

”Vi ska skifta hur vi transporterar oss, vad vi äter, hur vi bygger våra hus och så vidare. För varje skifte kan vi tala om vilka styrmedel och åtgärder som hjälper till att åstadkomma skiftet”, säger Tomer Shalit.

För Sophia Bendz var det just inriktningen på städer och deras investeringar i klimatomställningen som ledde till kapitaltillskottet i Climateview:

”Vi kommer att se enorma klimatinvesteringar de närmaste åren och därför kommer det också att finnas stort värde i verktyg som ser till så att pengarna investeras på smartast möjliga sätt.”

För Daniel Sachs Foundation är investeringen i Climateview ett sätt att förvalta stiftelsens kapital för att gynna det övergripande syftet, som handlar om att vitalisera demokratin.

”Vår förhoppning är att Climateview ska kunna ge fler städer tillgång till forskningsbaserad data och verktyg för att göra den nödvändiga omställning som krävs för att möta klimatkrisen. Bolaget har utvecklat en unik lösning med global potential som bevisligen är efterfrågad. Den positionen är kommersiellt intressant samtidigt som bolaget skapar stora samhällsvärden”, kommenterar Paul Alarcon, generalsekreterare på Daniel Sachs Foundation.

Läs mer: Stenbeck och Klarna-grundare investerar i klimatbolag 


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?