1515

Activision Blizzard köper King för 50 miljarder kronor

Den amerikanska speljätten Activision Blizzard köper svenskgrundade King, mest känt för spelet Candy Crush Saga, för 5,9 miljarder dollar, motsvarande drygt 50 miljarder kronor.

King-grundaren Sebastian Knutsson kvarstår som kreativ chef när nu speljätten Activision köper bolaget.
King-grundaren Sebastian Knutsson kvarstår som kreativ chef när nu speljätten Activision köper bolaget.

Budet ger 18 dollar kontant per aktie i King, vilket motsvarar en premie om 16 procent jämfört med Kings stängningskurs i går.

King kommer att fortsätta fungera som ett fristående bolag och den nuvarande ledningen, – vd Riccardo Zacconi, Sebastian Knutsson som kreativ chef samt Stephane Kurgan som operativ chef – består även efter affären. Det framgår av ett pressmeddelande. 

"Vår kombinerade omsättning och vår kombinerade vinst befäster vår position som världens största och mest lönsamma bolag inom digital underhållning", säger Activision Blizzards vd Bobby Kotick i en kommentar. 

Läs även: 4 av 5 King-grundare blir miljardärer

Affären sker i samband med att Activision Blizzard redovisar sina resultat för årets tredje kvartal. Omsättningen för perioden landade på 990 miljoner dollar, knappt 8,5 miljarder kronor, med en vinst per aktie om 0,17 dollar. Under motsvarande period i fjol var omsättningen 753 miljoner dollar, med en förlust per aktie om 0,03 dollar. 

King är i jämförelse ett betydligt mindre, men också ett betydligt mer lönsamt bolag. För årets andra kvartal 2015 redovisade King en omsättning på 500 miljoner dollar, motsvarande knappt 4,3 miljarder kronor, med en vinst på ebitda-nivå om 207 miljoner dollar, motsvarande knappt 1,8 miljarder kronor. 

King är ett mindre men betydligt mer lönsamt bolag.

Activision Blizzard är ett av världens största spelförlag och ger ut titlar som World of Warcraft och Call of Duty. Bolaget är dock starkast på den mer traditionella konsol- och pc-marknaden, till skillnad från King vars hela verksamhet kretsar kring mobilspel. 

"Mobilspel är den största och snabbast växande affärsmöjligheten i spelbranschen idag. Vi får nu en av världens mest framstående mobilspelsutvecklare och dess anställda som skapar fantastiskt innehåll på nya marknader runt om i världen. King har en enastånde duktig bolagsledning och över 1600 fantastiskt begåvade anställda", fortsätter Activision Blizzards vd Bobby Kotick. 

För att sätta prislappen om 5,9 miljarder dollar i perspektiv: Disney betalade 4,05 miljarder dollar för Lucasfilm, som äger rättigheterna till bland annat Star Wars, när det bolaget förvärvades hösten 2012. Prislappen på King, som är mest känt för spelserien Candy Crush, är alltså nästan 50 procent högre.

Ytterligare en jämförelse: Microsoft betalade 2,5 miljarder dollar för Minecraft-skaparna Mojang år 2014, alltså ungefär hälften så mycket som Activision nu betalar för King.   

King har över 400 anställda i Stockholm. Nyligen öppnade bolaget en ny spelstudio i huvudstaden för att testa nya, mer experimentella spelkoncept. 

"Vi tror att utvecklingen på mobil handlar mycket om smartare social interaktion. Vi vill också göra spelen lite djupare och mer avancerade än de varit", sa Kings grundare och kreativa chef Sebastian Knutsson nyligen i en intervju med Di Digital.

Läs även: King-grundaren efter miljardbudet: "Vi blir kvar i Stockholm"

Läs även: Kommentar: Uppköpet en livboj för King

Grafik: Två Mojang, fyra Volvo Personvagnar, ett Skype – så stor är King-affären

Webb-tv om affären: "Ett nytt kapitel i sagan om Candy Crush"


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?