1515

Accel-toppen: ”Folk trodde att Avito-grundarna var ett skämt”

Spotify, Avito och Supercell är bara några av bolagen som riskkapitaljätten Accel har investerat i. ”Jag trodde att Martin Lorentzon var galen. Men jag hade fel”, säger partnern Sonali De Rycker.

Sonali De Rycker är partner på riskkapitaljätten Accel.
Sonali De Rycker är partner på riskkapitaljätten Accel.Foto:Amanda Lindgren

Hon var med när Jonas Nordlander och Filip Engelbert knappt hade fått igång försäljningen i det blivande miljardbolaget Avito, Rysslands Blocket-kopia.

För tio år sedan vände sig Martin Lorentzon till henne för att sälja in Spotify, bolaget som skulle förändra hur världen lyssnade på musik. Den gången avstod Sonali De Rycker från att investera.

”Martin ville ha en värdering på omkring 100 miljoner dollar. Det var verkligen tidigt i Spotifys historia. Jag trodde att Martin Lorentzon var galen. Men jag hade fel”, säger Sonali De Rycker, partner på den amerikanska riskkapitaljätten Accel.

Ingen kände till Avito-grundarna och de som gjorde det trodde att de var ett skämt med sina solbrännor

Accel investerade däremot i Spotify 2011, innan bolaget hade lanserats i USA. I dag har Apple lanserat sin egen streamingtjänst som är cirka hälften så stor som Spotify i termer av betalande kunder.

Sonali De Rycker, vars Accel får möjligheten att sälja sitt innehav efter Spotifys kommande börsnotering, är inte orolig för konkurrensen.

”Apple har bara fått marknaden att växa och visat fler människor att det handlar om strömmad musik och inte nedladdningar”, säger hon.

Läs mer: Han skriver en bok om Spotify: ”Det var från början en pirattjänst” 

Sonali De Rycker växte upp i Indien och började fascineras av internetbolag när hon jobbade på en investmentbank i New York i slutet av 1990-talet.

”Jag jobbade med industribolag med tusentals anställda. Plötsligt fick jag chansen att jobba med företag vars grundare hade flip-flops på fötterna. Inga kostymer och slipsar. Det var företag som gick från noll till miljonbelopp på kort tid.”

I dag talar Sonali De Rycker på den stjärnprydda framtidskonferensen Brilliant Minds. Tema för årets tredje upplaga är ”numanity”, det vill säga den allt gråare zonen som står mellan människan och tekniken.

Foto:

Brilliant Minds, som i år är inne på sin tredje upplaga, hålls på Grand Hotel i Stockholm. Foto: Amanda Lindgren

Gäster i år är alla från den världsberömda konstnären Marina Abramovic till popstjärnan Usher och dollarmiljardären Chris Sacca, tidig investerare i bolag som Uber och Instagram.

Konferensens initiativtagare Daniel Ek, Spotifys vd, och Aviciis tidigare manager Ash Pournouri vill passa på att haussa Stockholm som världens kreativa huvudstad.


Fakta: Brilliant Minds

Vad: En två dagar lång konferens och en del av evenemangsveckan Symposium Stockholm, som vill befästa Stockholms och Sveriges ställning som världens kreativa nav.

Initiativtagare: Spotifys vd Daniel Ek och Aviciis tidigare manager Ash Pournouri. Vd är numera pr-profilen Natalia Brzezinski.

Gäster: Konstnärer, musiker och stora namn ur techvärlden. I år medverkar bland andra Robyn, Twitters grundare Evan Williams och Glenn Otis Brown, digitalchef för Obama-stiftelsen.


Det finns något särskilt med svenska techbolag enligt Sonali De Rycker. Redan 2004 investerade Accel i Lundabolaget Qlik, som i fjol köptes ut från New York-börsen för 25 miljarder kronor.

”Vår känsla är att bolagen som bildas i Sverige verkligen lämnar avtryck. Det finns något särskilt med ledarskapet här och hur orädda bolagen kan vara”, säger Sonali De Rycker.

Brist på rädsla kännetecknade Jonas Nordlander och Filip Engelbert när de som unga svenska entreprenörer ville lansera en radannonssajt i världens största land sett till yta.

Avito-grundarna träffade Sonali De Rycker på ett fik i Moskva 2011, några månader innan Accel investerade hundratals miljoner kronor i bolaget.

”Filip och Jonas var helt autentiska. De ville inte hitta nästa stora finansieringsrunda eller sola sig i stjärnglansen. Ingen kände till dem och de som gjorde det trodde att de var ett skämt med sina solbrännor. Två svenskar som skulle ge sig på att förankra sin affärsmodell över hela Ryssland. De brydde sig inte utan lyssnade hela tiden på konsumenterna och var övertygade om att det de gjorde var rätt”, säger Sonali De Rycker.

Läs mer: Avito-grundaren talar ut om dusterna med Kinnevik 

Rysslands annektering av Krim och andra ”makroekonomiska faktorer” fick Accel att sälja sitt Avito-innehav sent 2015. Köpare var sydafrikanska Naspers, som köpte aktier av Accel samt svenska Kinnevik och Northzone för omkring 10 miljarder kronor.

Accel är dock på utkik efter fler svenska techbolag. Den digitala vårdtjänsten Kry har fångat Sonali De Ryckers uppmärksamhet, liksom flera andra bolag som hon passar på att träffa under vistelsen i Stockholm

”Det finns några i tidiga skeden som vi håller koll på. Dem får jag berätta om senare.”

Foto:

Bland talarna var konstnärerna Olafur Eliasson (längst till höger), Marina Abramovic (tvåa från höger) och Jeff Koons (i mitten). Med på scen var värden Natalia Brzezinski (tvåa från vänster) och Moderna Museets Daniel Birnbaum (längst till vänster). Foto: Amanda Lindgren

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?