1515

Acasts grundare Karl Rosander kliver av – ska starta nytt

Karl Rosander och Måns Ulvestam grundade poddplattformen Acast 2014. Nu, fyra år senare, lämnar Karl Rosander styrelsen. ”Det finns så mycket jag vill göra”, säger han.

Måns Ulvestam (tv) och Karl Rosander är grundare av poddplattformen Acast.
Måns Ulvestam (tv) och Karl Rosander är grundare av poddplattformen Acast.Foto:Joey Abrait

Stockholmsbolaget Acast (NTL) grundades 2014 av Måns Ulvestam och Karl Rosander med målet att skapa framtidens radio. Poddplattformen har sedan dess lanserats i bland annat USA, Storbritannien samt Australien, och har i dag över 60 miljoner lyssningar i månaden.

I oktober i fjol gick bolaget ut med att det siktade på en notering på Stockholmsbörsens huvudlista. Med en investering på 154 miljoner kronor, från bland annat Swedbank Roburs och Norrons techfonder, planerade man att gå till börsen inom ett år. I samma veva klev grundarna av sina operativa roller som vd och operativ chef. 

Nu berättar Karl Rosander att han även lämnar bolagets styrelse. 

”De senaste åtta månaderna har jag arbetet på att få till en börsfähig styrelse. Nu har vi det och jag är också glad över att vi har fått till 50/50 kvinnor och män", säger han.

Läs även: Poddplattformen Acast siktar mot Stockholmsbörsen 

Arbetet med den planerade börsnoteringen, som kan ske redan till hösten, har av olika anledningar försenats. Till exempel tog det längre tid än väntat att färdigställa ett samarbete med BBC. Men med den nya styrelsen på plats kommer arbetstakten inför noteringen att öka, enligt Karl Rosander.

Förutom medgrundaren lämnar även Martin Wattin, Johan Billgren och sittande ordförande Hjalmar Didrikson styrelsen. Andrea Gisle Joosen, som även sitter i styrelserna för Ica, Mr Green och Billerud Korsnäs, blir ny ordförande. 

”Jag och Måns är ett team och jag känner mig otroligt trygg att Måns sitter kvar i styrelsen för oss. Men det är inte som att jag försvinner, jag är fortfarande delägare”, säger Karl Rosander.

Redan nu arbetar han på konsultbasis för Acast med affärs- och varumärkesutveckling samt med kommunikation. Det kommer han att fortsätta med. 

De båda grundarna flyttade ut från Acasts kontor redan före årsskiftet för att ge plats till den nya ledningen med vd:n Ross Adams i spetsen. Tillsammans har grundarna startat Ulvestam & Rosander AB där de ska investera i och starta nya projekt. 

Det närmaste man kan jämföra den nya satsningen med är King-grundarnas startuplåda Sweet Studio som drogs igång för cirka ett år sedan. Istället för att bara investera sitt kapital ska Karl Rosander och Måns Ulvestam även hjälpa bolagen operativt.

Läs även: King-grundarna startar startuplåda med Doberman-veteran 

”Det kommer inte att vara inom media men inom tech. Jag är ingen ängelinvesterare utan om jag går in med pengar så kommer jag även vara aktiv i de bolagen. Framöver kommer vi även starta egna bolag inom Ulvestam & Rosander”, säger Karl Rosander.

Redan i dag är både Karl Rosander och Måns Ulvestam rådgivare åt ett antal startupbolag pro bono, med fokus på de utmaningar som relationen med riskkapitalbolag kan innebära.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?