1515

Acast mångdubblar omsättningen – men förlusterna rusar

Poddplattformen Acast sjufaldigar sin omsättning för 2015 till närmare 17 miljoner kronor. Men den snabba tillväxten har kostat. Bolagets förlust är dubbelt så hög som intäkterna.

Acasts grundare Måns Ulvestam och Karl Rosander, med Bonnier Growth Medias vd Ulrika Saxon.
Acasts grundare Måns Ulvestam och Karl Rosander, med Bonnier Growth Medias vd Ulrika Saxon.

Poddplattformen Acast (NTL) grundades 2014 av Måns Ulvestam och Karl Rosander. De såg ett behov av en plattform där poddare inte skulle behöva ansvara för annonsförsäljning utan enkelt kunna distribuera sina program.

Under 2015 växte bolagets omsättning kraftigt, till 16,6 Mkr i jämförelse med 2,3 Mkr år 2014. Det framgår av bolagets årsbokslut. 

”Det går riktigt bra. Omsättningen ökade i Sverige men även i de andra länderna där vi har lanserat”, säger vd och medgrundare Måns Ulvestam.

Samtidigt rusade förlusterna i höjden, ett resultat av kostsamma lanseringar på flera marknader. Jämfört med året innan ökade Acasts förluster från knappt 20 Mkr till 34 Mkr.

”Bolaget investerar mycket i nya marknader. England och USA var där vi expanderade mest och det kostade”, säger Måns Ulvestam.

Ser du en risk med att investera så mycket i expansion?

”Det är en kalkylerad risk. Vi har en plan som vi följer och som investerarna har investerat i. Om man följer planen så är alla glada. Om man inte följer planen blir det självklart ökad risk.”

Läs även: Acast-grundaren om podd-affären: ”De vill bli som oss”

Han vill inte uppge hur det har gått hittills i år men säger att bolaget följer den budget som har lagts. Under det första halvåret har Acast bland annat introducerat en plustjänst där poddare kan sälja extramaterial och bolaget planerar nu expansion på fler marknader. 

Planen är att gå med vinst i slutet på nästa år.

Samtidigt ökar antalet lyssningar på poddplattformen. I mars rapporterade Di Digital att Acast hade 30 miljoner lyssningar i månaden. Nu är antalet uppe i 45 miljoner, uppger Måns Ulvestam. En ökning med 50 procent på fyra månader.

”Det är en jävligt snabb ökning och det beror mest på USA. Nu börjar vi rulla igång rejält där. Det ökar varje månad. Vi säljer podcast och vi säljer annonser och ju fler lyssningar vi har desto mer pengar kan vi tjäna. På så sätt är vår affärsmodell ganska enkel.”

Bolaget har däremot inga planer på att bli vinstdrivande den närmaste tiden. 

”Planen är att gå med vinst i slutet på nästa år. Men man vet inte, det kan ju gå fortare”, säger han.


Se även: Acast-grundarna på SXSW i Austin



Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?