1515
Annons

Acast har 30 miljoner lyssnare i månaden

Den svenska podcastplattformen Acast växer. Bolaget redovisar nu 30 miljoner lyssningar per månad, upp från 12 miljoner för ett år sedan. Och bolagets största marknad i USA fortsätter att växa.

Acasts grundare Måns Ulvestam och Karl Rosander är på plats i SXSW.
Acasts grundare Måns Ulvestam och Karl Rosander är på plats i SXSW.Foto:Jesper Frisk

Acast grundades i Stockholm 2014. På mindre än två år har bolaget rullar ut sin podcasttjänst i såväl Sverige som Storbritannien och USA. På kort tid har marknaden i USA blivit Acasts största och står i dag för 37 procent av lyssningarna.

”USA är vår största marknad nu, fastän vi bara lanserades i höstas”, säger Måns Ulvestam när Di Digital träffar honom tillsammans med medgrundaren Karl Rosander på SXSW.

”Vi har haft tur med tajmingen. Podcasting som fenomen växer otroligt snabbt på grund av att det kommer bättre och bättre innehåll. I början på förra året lyssnade 17 procent av befolkningen i USA på podcasts. Nu är det 21 procent.”

Läs även: Tv-profilernas podd ska ut i världen

Acast har samarbeten med flera stora mediehus och har podcasts på sin plattform från bland andra The Guardian, Financial Times och Buzzfeed. Bolaget har även just påbörjat ett utökat samarbete med Buzzfeed, som har över 200 miljoner unika besökare i månaden, enligt Måns Ulvestam.

”De har sina kända shower hos oss och de är en viktig partner för oss. Det är väldigt kul att vi nu får ett utökat samarbete med dem”, säger han.

Acast har nu nått 30 miljoner lyssningar i månaden. Men trots att antalet lyssningar mer än fördubblats och omsättningen sexfaldigats det senaste året går bolaget fortfarande back.

Enligt Karl Rosander är det ett medvetet val. Bolaget fortsätter att investera för tillväxt. 

 ”Vi skulle kunna gå med vinst med det kapital som vi har tagit in hittills. Men hur vi gör framöver beror på hur mycket vi måste expandera. Vårt fokus är på USA i dag”, säger Karl Rosander.

Acast tog in 40 Mkr i en finansieringsrunda i fjol där bland andra mediekoncernen Bonnier var medfinansiär.

Läs även: Acast får nya ägare


Innehåll från InbooksAnnons

Så får redovisningsbyråerna bättre flyt med Flow

INBooks är den Växjö-baserade uppstickaren som revolutionerar redovisningsmarknaden. Programmet INBooks Flow förenklar det dagliga arbetet hos bokföringskonsulten.

– Vårt fokus är att effektivisera, utveckla och förbättra för byråerna så att de kan ta sig högre upp i värdekedjan, säger Jennie Nivard, produktchef Flow.

Som redovisningskonsult kan det vara en utmaning att få vardagspusslet att gå ihop. Egenskapen ”ha många bollar i luften samtidigt” tycks vara en viktig del i arbetsbeskrivningen. Det gäller att vara serviceminded, ha full kontroll på alla uppdrag, tidsnedläggelse, skattejuridik och viktiga datum – och samtidigt se till att inte lägga för mycket tid på ”fel” saker. 

– Många redovisningskonsulter har olika system för att underlätta planering, tidrapportering, kundkontakter, uppdragsbrev och så vidare, men att lära sig alla dessa system tar tid. De riskerar också att missa något när de ständigt måste hoppa mellan de olika programmen, säger Jennie Nivard, produktchef Flow på INBooks.

Uppdragsbrevet är systemets hjärta

Flow är ett molnbaserat verktyg som samlar redovisningsbyråns alla uppdrag på ett och samma ställe så att konsulterna kan jobba mer effektivt.

– När du har allt i samma vy får du större överblick. Allt blir tydligare och du får kontroll över arbetsdagen. Resursfördelningen på byrån blir mer effektiv när byråledaren får tillgång till konsulternas planering och enkelt kan flytta aktiviteter mellan olika personer, säger Jennie.

INBooks VD Mikael Folkesson vill gärna lyfta fram funktionen ”uppdragsbrevet”.

– Vi grundare, som alla kommer från branschen, såg det stora behovet att digitalisera och effektivisera. Den verkliga knuten vi lyckats lösa är att vi har digitaliserat grunden för samarbetet mellan byråerna och deras kunder – de så kallade uppdragsbreven – och sedan byggt hela systemet runt det. 

I uppdragsbrevet stipuleras vad byrån ska göra, till vilket pris etcetera. 

– Det är ”hjärtat i systemet”. Klienten skapar snabbt ett uppdragsbrev i programmet och låter sedan klienten signera det digitalt med Kivra. På så sätt kvalitetssäkras alla byråns processer från början och det går smidigt att göra uppdateringar efterhand, säger Jennie.

Frigör resurser och höjer kompetensen

INBooks mål är högt ställda – att öka lönsamheten i hela branschen. 

– Idag hotas redovisningsbyråerna av sjunkande marginaler. Flera av deras tjänster är svåra att ta betalt för hos en mindre kund, och i och med att 90 procent av Sveriges företag är småföretagare är det ett växande problem. Vi digitaliserar den typ av tjänster som byråerna inte tjänar pengar på idag och frigör i stället resurser till sådant som ökar kompetensen och kan ge större värde till kunderna, säger Mikael. INBooks grundades 2019 och företaget växer snabbt. 

– Den första versionen av vårt bokföringsprogram för små företagare, INBooks Go, lanserades senhösten 2019 och INBooks Flow lanserades hösten 2021. Vi har hela tiden haft användarupplevelsen i fokus och gensvaret från marknaden har varit fantastiskt, säger han.

Småländska rötter

INBooks kommer från Växjö, staden som varit hemvist för många bolagsraketer inom just bokföringsbranschen.

– Ja, Växjö har ju blivit en hub för företag inom digital ekonomi. Jag är själv gammal programmerare och entreprenör. När jag var ung satt jag hemma och knåpade ihop ett eget redovisningssystem i DOS – sedan åkte jag runt och sålde det med min moped. Jag hade ett tiotal kunder som mest, avslutar Mikael.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inbooks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?