1515

Acast-grundarna vill stoppa ”zombie-abonnemang”: Utmanar Storytel med nya miljoner

Acast-grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosanders nya gemensamma bolag Sesamy växer så det knakar. En månad efter lanseringen tar bolaget nu in 44 miljoner kronor för att expandera tjänsten utanför Sverige. ”Det kommer att gå fort”, säger Karl Rosander, som i dag är ordförande för Sesamy. 

Karl Rosander (till vänster) och Måns Ulvestam (till höger) sålde sina sista aktier i poddbolaget Acast för att satsa allt på Sesamy, en plattform för e- och ljudböcker.
Karl Rosander (till vänster) och Måns Ulvestam (till höger) sålde sina sista aktier i poddbolaget Acast för att satsa allt på Sesamy, en plattform för e- och ljudböcker.Foto:Joey Abrait

I mars sålde Måns Ulvestam och Karl Rosander sina sista aktier i poddbolaget Acast för att satsa allt på Sesamy, en plattform för e- och ljudböcker, tillsammans med den tidigare kollegan Markus Ahlstrand.

Nu tar det nya bolaget för första gången in externt kapital. I den nya finansieringsrundan deltog riskkapitalbolaget GP Bullhound, investeringsbolaget Edastra, som också var en tidig investerare i Spotify, och Peter Dahlberg, grundare av och tidigare vd för djurvårdsjätten Anicura.

Karl Rosander säger att de inte hade planerat att ta in kapital, utan att idén kom till honom under en lunch med Per Roman, medgrundare och partner på GP Bullhound.

”Det var innan vi hade lanserat och jag berättade om Sesamy, och då tog det några minuter innan han sa att det var bra och ligger helt rätt i tiden. Per är väldigt rapp och förstår vad som behövs i framtiden”, säger han och får medhåll från sin medgrundare och vd.

”Investerarna känner ju instinktivt att det här är rätt. Vi hade tänkt prata med fler men kunde inte göra det eftersom rundan blev stängd så snabbt”, säger Måns Ulvestam. 

Läs mer: Acast-grundarna säljer allt och startar Storytel-utmanare

Sesamys affärsidé är att erbjuda både e- och ljudböcker till konsumenter mot en engångskostnad, för att kunden ska slippa teckna abonnemang som hos marknadsledande Storytel.

”Problemet med abonnemang som de är i dag är att många av dem är ‘zombie-abonnemang’ som ligger i bakgrunden, och varje månad dras en summa från ditt konto oavsett hur mycket du använder tjänsten”, säger Måns Ulvestam. 

Det resta kapitalet kommer att användas till att expandera tjänsten internationellt under 2021, och till att förbättra och utveckla tekniken för plattformen. Tanken är att Sesamy över tid även ska lansera nyheter, tv-serier och film mot engångskostnader.

”Alla i hela världen är övertygade om att en modell – alltså prenumerationer – passar alla, och vi är kärringen mot strömmen som säger att det måste finnas ett alternativ”, säger Måns Ulvestam och avslutar:

”Om man försöker man ändra på något som hela världen har ställt in sig på, då kommer det att krävas muskler för att orka simma mot strömmen. Därför måste vi vara välfinansierade och uthålliga.”


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?