1515
Annons

Acast-grundarna vill stoppa ”zombie-abonnemang”: Utmanar Storytel med nya miljoner

Acast-grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosanders nya gemensamma bolag Sesamy växer så det knakar. En månad efter lanseringen tar bolaget nu in 44 miljoner kronor för att expandera tjänsten utanför Sverige. ”Det kommer att gå fort”, säger Karl Rosander, som i dag är ordförande för Sesamy. 

Karl Rosander (till vänster) och Måns Ulvestam (till höger) sålde sina sista aktier i poddbolaget Acast för att satsa allt på Sesamy, en plattform för e- och ljudböcker.
Karl Rosander (till vänster) och Måns Ulvestam (till höger) sålde sina sista aktier i poddbolaget Acast för att satsa allt på Sesamy, en plattform för e- och ljudböcker.Foto:Joey Abrait

I mars sålde Måns Ulvestam och Karl Rosander sina sista aktier i poddbolaget Acast för att satsa allt på Sesamy, en plattform för e- och ljudböcker, tillsammans med den tidigare kollegan Markus Ahlstrand.

Nu tar det nya bolaget för första gången in externt kapital. I den nya finansieringsrundan deltog riskkapitalbolaget GP Bullhound, investeringsbolaget Edastra, som också var en tidig investerare i Spotify, och Peter Dahlberg, grundare av och tidigare vd för djurvårdsjätten Anicura.

Karl Rosander säger att de inte hade planerat att ta in kapital, utan att idén kom till honom under en lunch med Per Roman, medgrundare och partner på GP Bullhound.

”Det var innan vi hade lanserat och jag berättade om Sesamy, och då tog det några minuter innan han sa att det var bra och ligger helt rätt i tiden. Per är väldigt rapp och förstår vad som behövs i framtiden”, säger han och får medhåll från sin medgrundare och vd.

”Investerarna känner ju instinktivt att det här är rätt. Vi hade tänkt prata med fler men kunde inte göra det eftersom rundan blev stängd så snabbt”, säger Måns Ulvestam. 

Läs mer: Acast-grundarna säljer allt och startar Storytel-utmanare

Sesamys affärsidé är att erbjuda både e- och ljudböcker till konsumenter mot en engångskostnad, för att kunden ska slippa teckna abonnemang som hos marknadsledande Storytel.

”Problemet med abonnemang som de är i dag är att många av dem är ‘zombie-abonnemang’ som ligger i bakgrunden, och varje månad dras en summa från ditt konto oavsett hur mycket du använder tjänsten”, säger Måns Ulvestam. 

Det resta kapitalet kommer att användas till att expandera tjänsten internationellt under 2021, och till att förbättra och utveckla tekniken för plattformen. Tanken är att Sesamy över tid även ska lansera nyheter, tv-serier och film mot engångskostnader.

”Alla i hela världen är övertygade om att en modell – alltså prenumerationer – passar alla, och vi är kärringen mot strömmen som säger att det måste finnas ett alternativ”, säger Måns Ulvestam och avslutar:

”Om man försöker man ändra på något som hela världen har ställt in sig på, då kommer det att krävas muskler för att orka simma mot strömmen. Därför måste vi vara välfinansierade och uthålliga.”


Innehåll från ComarchAnnons

Rätt systemstöd ger stora vinster för försäkringsbranschen

Den snabba digitala transformationen har medfört en uppsjö nya möjligheter, men i vissa fall också en hel del utmaningar. Att hålla sig à jour med utvecklingen av försäljning i omnikanal, att ha fullständig regelefterlevnad och att ständigt behöva anpassa sitt erbjudande mot kund kräver både tid, pengar och kompetens, som kanske inte alltid finns att tillgå. Med ett toppmodernt försäkringssystem underlättas detta arbete markant.

Läs om hur er verksamhet kan dra nytta av lojalitetsprogram 

Utmaningarna för försäkringsbranschen är många. Många aktörer kämpar med övergången från gamla legacysystem till moderna omnikanallösningar som både följer alla regelkrav och tillgodoser kundernas skiftande önskemål. Det är en dyr och komplex utveckling, som kräver både tid och resurser – så är det värt det?

Det enkla svaret är: ja. Ett systemstöd som är specifikt anpassat för försäkringsbranschens behov kan ge enorma mervärden. Förutom att bidra till ökad digitaliseringsmognad kan rätt systemstöd automatisera arbetsprocesser, optimera försäljningsrutiner och skapa en bättre arbetsmiljö med reducerad stress. När kunder och partners kan samverka med sina försäkringsrådgivare på sina egna villkor – oavsett kanal och enhet – ökar dessutom kundnöjdheten. 

Lade grunden för omnikanalstrategi

Ett försäkringsbolag som tagit vikten av rätt systemstöd på allvar är anrika försäkringsaktören AXA Assurances Luxembourg. De sökte en front-office-lösning som skulle möjliggöra för bolaget att förse hela sitt distributionsnätverk med ett modernt verktyg för försäljning och kundservice, samtidigt som plattformen automatiskt behövde följa med i nya regelverk och lägga grunden för en omnikanalstrategi. Målet var att bygga en ram för en framtidssäker kundstrategi och även här kunde IT-specialisten Comarch stå till tjänst.

– Vi behövde ett nytt verktyg som stödde såväl försäljningsaktiviteterna i vårt distributionsnätverk – inklusive behovsanalys, simuleringar och offerter – som försäljningsprocesserna, hela vägen från förberedelse av erbjudanden till utfärdande av försäkringar och generering av rapporter. Vi strävade också efter en heltäckande lösning med förbättrad användarupplevelse som gör att vi kan hålla oss uppdaterade om kommande lagar som PRIIPS eller IDD, berättar Georges Biver, Head of Life & Health hos AXA Luxembourg.

Nytt systemstöd med bättre UX-upplevelse

I slutändan fick AXA en fullt konfigurerbar lösning som erbjöd en kundcentrerad UX-upplevelse i kombination med automatiserade och optimerade försäljningsprocesser med full regelefterlevnad. Genom kraftigt ökad tillgång till data har försäkringsaktören nått en mängd nya kundinsikter och har därmed kunnat anpassa sina erbjudanden för bättre penetration. 

Implementeringen av Comarch Digital Insurance (CDI) går mycket snabbt och det går lika bra att integrera mjukvaran med sina legacysystem on premise, som i molnet. Enligt Forrester Wave™: Insurance Agency Portals, Q3 2020, är en viktig styrka med systemstödet att den består av modulära applikationer som kopplar samman operatörer, oberoende partners och kunder i realtid. Detta medför ett synkroniserat informationsflöde och ett strömlinjeformat arbetsflöde för agenterna under ansökningsprocesserna, något som ger stora fördelar i den konkurrensutsatta försäkringsmarknaden.

Så kan Comarch Digital Insurance underlätta för er 

Lojalitetsprogram ger ökade kundinsikter

För de försäkringsbolag som vill ta sina kundrelationer till en ännu högre nivå, är ett lojalitetsprogram den självklara vägen att gå. Många ifrågasätter om lojalitetsprogram kan appliceras på försäkringsbranschen, och även här är svaret: ja. Nästa fråga blir dock: hur? 

Att ett inköp ger poäng känns självklart, men saker som att dela poster i sociala medier, prenumerera på blogginlägg, skriva recensioner eller kolla på videoklipp kan också belönas för att stärka relationen till kunden och därtill uppmärksamma varumärket. 

Detta var något SAS tog fasta på 2016, då flygbolaget ville förstärka sina erbjudanden inom bonusprogrammen EuroBonus och SAS Credits. De såg sig därför om efter ett systemstöd som skulle erbjuda mervärde för företagets över 4 miljoner individuella bonuskunder.  

Det var en komplex leverans, men Comarch kunde snabbt tillhandahålla skräddarsydda moduler för behoven inom respektive program genom mjukvaran Comarch Loyalty Management. Med ökad datainsamling och -analys av resenärernas behov har SAS bättre kunnat utforma både bonusprogram och erbjudanden åt kunderna – här finns det uppenbara vinster att göra, oavsett bransch.  

Comarch Loyalty Management (CLM) stöder både B2C- och B2B-operatörer och innehåller funktioner baserade på AI och ML, så att man kan identifiera mönster i kundernas beteende. Resultatet blir kundinteraktion via omnichannel, fullständig beteende- och försäljningsstatistik, bedrägerianalys och mycket mer. 

Lojalitetsprogram för försäkringsaktörer  

Här kommer du i kontakt med Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?