1515
Annons

Acast-grundarna säljer allt och startar Storytel-utmanare

Måns Ulvestam och Karl Rosander har sålt sina sista aktier i poddbolaget Acast. Nu ska de satsa allt på sitt nya gemensamma bolag Sesamy, en ny plattform för e- och ljudböcker.

Måns Ulvestam och Karl Rosander, grundare av Acast.
Måns Ulvestam och Karl Rosander, grundare av Acast.Foto:Jesper Frisk

Acasts ACAST -1,73% Dagens utveckling två grundare Karl Rosander och Måns Ulvestam startar ett nytt bolag tillsammans med den tidigare kollegan Markus Ahlstrand. 

Deras Sesamy får som affärsidé är att erbjuda både e- och ljudböcker till konsumenter mot en engångskostnad, för att kunden ska slippa teckna abonnemang som hos marknadsledande Storytel. 

Titlar från 287 förlag uppges vara med på Sesamys plattform från start, varav böcker från de största aktörerna i Sverige som Bonnier, Norstedts och Natur & Kultur.

Tanken är att över tid även lansera nyheter, tv-serier och film mot engångskostnader.

För att finansiera Sesamy har Karl Rosander och Måns Ulvestam valt att sälja alla sina aktier i Acast, skriver Breakit och Svenska Dagbladet, som de grundade 2013 men sedan länge lämnat operativt.

Det handlar dock inte om någon större avyttring i Acast, som värderas till ungefär 2,5 miljarder kronor i gråhandeln utanför börsen. Grundarna har successivt sålt merparten av sina aktier längre tillbaka i tiden, för ungefär ett år sedan ägde de tillsammans enbart runt 1,5 procent av bolaget enligt Di Digitals uppgifter.

Innehåll från SEBAnnons

Systrarna som vill skapa framtidens lantbruk

Bättre hygien för djuren skapar minskade utsläpp av ammoniak, lägre användning av antibiotika, bättre lönsamhet och bättre arbetsmiljö för lantbrukaren.

Moving Floor är innovationen som bidrar till att skapa framtidens lantbruk.

– Hela vår idé handlar om hållbarhet, säger Peg Söderberg, vd för Moving floor.

Systrarna Peg Söderberg och Katja Lindvall är uppväxta på en gård på Gotland, där man producerade smågrisar.

– Moving floor började som en idé hos pappa, det var ett utvecklingsprojekt som löpte parallellt med det dagliga arbetet i många år, säger Peg Söderberg.

Idag är djurproduktionen nedlagd och systrarnas fokus ligger sedan tio år på Moving Floor som är en patenterad modul till djurstallar som gör automatiskt rent hos djuren. Den första produkten som tillverkades var för kalvar och finns i dag ute på mer än 100 gårdar, i Skandinavien, norra Europa, Kanada och Kina.

Moving Floor har nu tilldelats Transformation-priset i SEB:s The Next Awards. I motiveringen konstateras att lantbruket och animalieproduktionen står för stor klimatpåverkan i form av gasutsläpp och övergödning. ”Med Moving Floors lösning kan man spara vatten och minska behovet av antibiotika. Dessutom minskas kväveutsläpp i både luft och mark”, framhåller juryn vidare.

– Varje golvmodul har en matta som roterar med programmerade intervall och skrapas ren från gödsel. Resultatet blir att detta förs bort från djurets närmiljö inom två timmar efter att det lämnat djuret, vilket minskar andelen ammoniakutsläpp med upp till 85 procent.

– Den största ammoniakavgången ses annars fyra timmar efter att gödseln har lämnat djuret, säger Peg Söderberg.

Genom att hygienen hos djuren drastiskt förbättras skapas även många andra positiva följdeffekter. Djuren håller sig friskare, vilket är viktigt även för lantbrukarens lönsamhet.

”Vill komma till rätta med grundproblemet”

Peg Söderberg säger att lantbrukssektorn globalt sett står för 70 procent av antibiotikaanvändningen i världen.

– Antibiotika används globalt mycket i preventivt syfte för att hålla djuren friska och kompensera för undermålig hygien. Vi vill i stället komma till rätta med grundproblemet.

I Sverige används ingen antibiotika i preventivt syfte.

– Men det gynnar alla att djuren har en renare närmiljö.

Som vinnare av Transformations-kategorin får Moving Floor ta plats i SEB:s Sustainability Business Program, ett unikt utformat utbildningsprogram där de kommer ges de bästa möjliga förutsättningarna för att nå ett framgångsrikt hållbarhetsarbete.

– Hela vår produkt är ju sprungen ur hållbarhet. Det är jätteviktigt för oss att göra så gott vi kan i alla led. Vi ser väldigt positivt att få delta i det här programmet. Det kommer hjälpa oss att bli ännu vassare! säger Katja Lindvall.

Moving Floor är nu i slutfasen av en kapitalanskaffning, och systrarna ser fram emot att ta företaget till nästa fas.

– Nu kan vi starta tillväxtresan. Det ska bli fantastiskt roligt.

Är du intresserad av att delta? Här kan du ansöka till The Next Awards 2023. 

 

Mer från SEB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEB och ej en artikel av Dagens industri

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera