1515

Acast-grundaren: ”Radio kommer att dö”

Mikrobetalningar till enskilda poddare är en möjlig metod att göra branschen mer lukrativ. Det säger Johan Billgren, en av grundarna av poddplattformen Acast, i Di Digitals podd Startup Stories; ”Innehållsskaparna ska ha samma ersättning som tv-profiler.”

Johan Billgren är medgrundare av Acast, men den enda av de som var med från början som fortfarande har en ledande roll i bolaget.
Digitalpodden
Johan Billgren är medgrundare av Acast, men den enda av de som var med från början som fortfarande har en ledande roll i bolaget.

Lönsamhet är inte Johan Billgrens primära drivkraft – just nu är det jaktsäsong på nya territorier att poddifiera.

”Vi startade precis upp i Mexiko – det ska bli spännande att se om vi kan nå fler spansktalande länder genom det”, säger han och berättar att spridningen i världen gjorts lättare på marknader där engelska är förstaspråk efter lanseringen i Storbritannien.

Han vill inte säga det rakt ut, men företagets mest mogna marknader är i dag redan nära lönsamhet. Däribland finns Sverige och Storbritannien.

”Jag har ingen siffra på hur många som kan leva på att vara poddare – det beror på vad man har för krav på standard – men i Sverige är det säkert ett hundratal”, säger han.

I takt med att Acast öppnar upp på fler marknader, och att betalviljan hos annonsörer ökar, har börsryktena kring bolaget intensifierats.

”Vi har sagt att vi gör oss redo för börsen. Det är ett bra sätt för ett företag att växa upp, du får många positiva effekter. Om man vill man skala snabbt till exempel, eller om en chans att noteras skulle dyka upp så behöver vi inte börja ta tag i det just då.”

Vad måste hända för att ni ska kunna ta nästa steg till riktig lönsamhet?

”Vi känner lite växtvärk just nu, det är dags för en omorganisation igen. Varje gång vi gjort det har det blivit så mycket bättre. En intern uppstrukturering.”

”Det är fler som fattat att det finns en ordentlig peng i poddar. Vi pratar 33 miljarder dollar i annonser i vanlig radio varje år – hela musikindustrin är på 16 miljarder dollar – och radio kommer att dö. En del av de pengarna kommer att gå till musik, men mycket av det kommer att gå till poddar. Och där står vi redo för annonsörerna.”

Finns det andra sätt att tjäna pengar än bara annonser?

”Ja, annonser var snabbast att komma igång med. Nu har lyssnarskapet ökat, och det finns en annan vilja att betala. En poddare kan ha en egen fanbase där vissa kanske vill betala för exklusiva avsnitt eller annonsfritt.”

Lite som Spotify pratar om, med exklusiva poddar?

”Nej, det är inte ett pris för allt innehåll. Det är att du vill stötta en specifik poddare. Du kan inte lyssna på fler än fem sex stycken, och de du vill ska fortsätta kan du välja att stötta.”

Lyssna på hela intervjun med Acast grundare Johan Billgren här:

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?