1515

Acast-grundaren: ”Radio kommer att dö”

Mikrobetalningar till enskilda poddare är en möjlig metod att göra branschen mer lukrativ. Det säger Johan Billgren, en av grundarna av poddplattformen Acast, i Di Digitals podd Startup Stories; ”Innehållsskaparna ska ha samma ersättning som tv-profiler.”

Johan Billgren är medgrundare av Acast, men den enda av de som var med från början som fortfarande har en ledande roll i bolaget.
Digitalpodden
Johan Billgren är medgrundare av Acast, men den enda av de som var med från början som fortfarande har en ledande roll i bolaget.

Lönsamhet är inte Johan Billgrens primära drivkraft – just nu är det jaktsäsong på nya territorier att poddifiera.

”Vi startade precis upp i Mexiko – det ska bli spännande att se om vi kan nå fler spansktalande länder genom det”, säger han och berättar att spridningen i världen gjorts lättare på marknader där engelska är förstaspråk efter lanseringen i Storbritannien.

Han vill inte säga det rakt ut, men företagets mest mogna marknader är i dag redan nära lönsamhet. Däribland finns Sverige och Storbritannien.

”Jag har ingen siffra på hur många som kan leva på att vara poddare – det beror på vad man har för krav på standard – men i Sverige är det säkert ett hundratal”, säger han.

I takt med att Acast öppnar upp på fler marknader, och att betalviljan hos annonsörer ökar, har börsryktena kring bolaget intensifierats.

”Vi har sagt att vi gör oss redo för börsen. Det är ett bra sätt för ett företag att växa upp, du får många positiva effekter. Om man vill man skala snabbt till exempel, eller om en chans att noteras skulle dyka upp så behöver vi inte börja ta tag i det just då.”

Vad måste hända för att ni ska kunna ta nästa steg till riktig lönsamhet?

”Vi känner lite växtvärk just nu, det är dags för en omorganisation igen. Varje gång vi gjort det har det blivit så mycket bättre. En intern uppstrukturering.”

”Det är fler som fattat att det finns en ordentlig peng i poddar. Vi pratar 33 miljarder dollar i annonser i vanlig radio varje år – hela musikindustrin är på 16 miljarder dollar – och radio kommer att dö. En del av de pengarna kommer att gå till musik, men mycket av det kommer att gå till poddar. Och där står vi redo för annonsörerna.”

Finns det andra sätt att tjäna pengar än bara annonser?

”Ja, annonser var snabbast att komma igång med. Nu har lyssnarskapet ökat, och det finns en annan vilja att betala. En poddare kan ha en egen fanbase där vissa kanske vill betala för exklusiva avsnitt eller annonsfritt.”

Lite som Spotify pratar om, med exklusiva poddar?

”Nej, det är inte ett pris för allt innehåll. Det är att du vill stötta en specifik poddare. Du kan inte lyssna på fler än fem sex stycken, och de du vill ska fortsätta kan du välja att stötta.”

Lyssna på hela intervjun med Acast grundare Johan Billgren här:

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?