1515
Annons

Acast faller tungt efter sin rapport

Acast ökar omsättningen men minskar rörelseresultat.  Under tisdagen fortsätter aktien ned och har sedan börsnoteringen för lite mer än ett år sedan rasat över 60 procent.

Acast vd Ross Adams
Acast vd Ross Adams

Efter morgonens kvartalsrapport handlas aktien ned omkring 5 procent.

Den organiska nettoomsättningstillväxten var 28 procent, en rejäl nedgång jämfört med 134 procent motsvarande kvartal i fjol.

Bruttomarginalen sjönk till 30 procent (37 procent), då den försvagade annonsmarknaden resulterade i engångskostnader under kvartalet.

Justerat ebitda blev minus 98,3 miljoner kronor, med en justerad ebitda-marginal om minus 31 procent (minus 21 procent).

Rörelseresultatet uppgick till minus 112 miljoner kronor (minus 85,0) 

Periodens resultat påverkades positivt av valutaomräkningseffekter och uppgick till minus 70,6 miljoner kronor (minus 180)

Kassaflöde från den löpande verksamheten blev minus 97,6 miljoner kronor (minus 64,5).

Antalet lyssningar uppgick till 1.238 miljoner (880), en ökning med 41 procent jämfört med samma period föregående år. 

Acast ACAST +0,67% Dagens utveckling uppdaterar sina finansiella mål, för att reflektera förändrade marknadsförutsättningar. Det framgår av delårsrapporten.

Genomsnittlig årlig organisk nettoomsättningstillväxt ska vara 40-45 procent mellan åren 2020-2025. Tidigare var målet 60 procent mellan åren 2020-2025.

Årlig bruttomarginal ska vara 35-38 procent, mot tidigare 37 procent. Ändringen återspeglar den engångskostnad bolaget har under 2022 samt förväntad förbättrad bruttomarginal framöver med stöd av Podchasers Saas-intäkter, heter det.

Bolaget ska nå positivt ebitda på helårsbasis från 2024. Det tidigare lönsamhetsmålet, som sattes i samband med börsintroduktionen, innebar ett positivt ebitda på årsbasis någon gång mellan 2024 och 2026. Det innebär att lönsamhetsmålet tidigareläggs.

Acast behåller utdelningspolicyn: ”Behålla tillgängliga medel och framtida intäkter för att stödja tillväxt och utveckling. Acast har inte för avsikt att betala kontant utdelning inom överskådlig framtid.”

Förre Teliachefen ångrar inte jätteköpet

C More och TV4 har blivit ett svart hål för Telia. Nu talar teleoperatörens dåvarande vd Johan Dennelind ut om det uppmärksammade beslutet att ge sig in i innehållsbranschen.  

Di Digitals reportrar Julia Caesar och Johannes Karlsson.

PODD

Di Digitals reportrar Julia Caesar och Johannes Karlsson.

Telias köp av Bonnier Broadcasting beräknas ha kostat runt 10 miljarder, men än väntar affären på att bevisa sig. Enligt Telias senaste kvartalsrapport så gjorde affärsbenet, där TV4 och C More ingår, en rörelseförlust på nästan 250 miljoner kronor under året första halva. Samma period 2021 gjorde man en rörelsevinst på 200 miljoner. 

Bakom förvärvet står Johan Dennelind, som sade upp sig bara ett år efter att köpet gick igenom. Sedan dess har det varit tyst från den tidigare topp-vd:n, men nu pratar han ut i en lång intervju med Di där han berättar om tankarna bakom beslutet. 

Lyssna på dagens avsnitt här:

 

Du hittar även Digitalpodden på Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera