1515
Annons

”Absurda kontraster i Daniel Eks spelhörna”

På Spotifys nya huvudkontor har Daniel Ek ett eget rum för tv-spel och flipperhallen var ett krav från Martin Lorentzon. Det är lätt att glömma bort att ett miljardbolag gömmer sig bakom den lekfulla utsidan, skriver Di Digitals Johannes Karlsson.

Johannes Karlsson är reporter på Di Digital.
Johannes Karlsson är reporter på Di Digital.Foto:Amanda Lindgren (Di) och Henrik Montgomery (TT)

Från trottoaren på Regeringsgatan sticker Spotifys nya huvudkontor knappast ut. Fasaden på byggnaden, som fått det storslagna namnet Urban Escape, påminner om vilket annat kontorskomplex som helst i Stockholm.

Men delvis undangömt bakom hantverkare i reflexvästar och byggnadsställningar breder sig ett monster ut. Här arbetar närmare 1 300 av koncernens totalt 4 000 anställda. Flytten till den tolv våningar höga byggnaden blev klar i slutet på 2017.

”Alla nya medarbetare tas in på en två dagar lång introduktionskurs. Det är ungefär 300 nya medarbetare i kvartalet”, säger Spotifys hr-chef Katarina Berg.

Denna gång är det den svenska mediekåren som blivit inbjudna till skrytbygget. Transparens ska gälla framåt, enligt den nya amerikanska kommunikationschefen Dustee Jenkins. Tidigare har Spotify knappast gjort sig kända för sin öppenhet. 

Men redan i väntan på hissarna i entrén får vi veta att fotografering är förbjudet. Det enda undantaget är när Daniel Ek och hans ledningskollegor Gustav Söderström, Alex Norström och Cecilia Qvist sitter prydligt uppställda på scen. 

Läs mer: Daniel Ek: "Vi kan vara lönsamma i dag. Vår modell fungerar" 

Ändå vill Spotify-cheferna gärna visa upp de mest spektakulära delarna av huvudkontoret. Vi börjar i en lyxig musikstudio, där artister kan få spela in låtar vid särskilda tillfällen. Lykke Li, First Aid Kit och Hov1 är några som redan har varit där.

Men just nu är det tomt, så när på en ensam ljudtekniker. Från sin stol blickar hon ut över toppmodern utrustning, dyra gitarrer och ett piano i modell större. Allt detta ackompanjeras av mörka träväggar och röda sammetstyger.

”Prince hade nog blivit avundsjuk på det här. Den här studion är definitivt lyxigare än de vi har i Los Angeles och New York, till exempel”, säger Jenny Hermanson, Norden-chef på Spotify.

På väg därifrån passerar vi en lång korridor med konferensrum på bägge sidor. Men bara ett fåtal har ockuperats av Spotify-medarbetare, som ser ut att hålla videosamtal med kollegor på andra platser i världen.

Vi går upp en våning och välkomnas till ett rum för tv-spel, döpt till "Daniel's Gaming Room", vilket kungörs genom en stor skylt vid entrén.

Flera tv-apparater med diverse olika konsoler står uppställda mot ena väggen. Bakom ryggen finns en av Stockholms bästa utsikter där hela stadssiluetten breder ut sig genom stora glasfönster. Kontrasten är nästan absurd. 

Vägg i vägg står flera pingisbord i ett rum som närmast kan liknas vid en mindre gymnastiksal i storlek. På ena långsidan står en gigantisk träläktare som hade gjort den lokala idrottsföreningen avundsjuk.

”Jag har mitt kontor på våningen under, på luncherna kan ljudet vara lite frustrerande”, säger Jenny Hermanson.

Spotifys ledning med kommunikationschef Dustee Jenkins, vd Daniel Ek, Cecilia Qvist, global chef för marknader, premiumchefen Alex Norström och produktchefen Gustav Söderström.
Spotifys ledning med kommunikationschef Dustee Jenkins, vd Daniel Ek, Cecilia Qvist, global chef för marknader, premiumchefen Alex Norström och produktchefen Gustav Söderström.Foto:Banfa Jawla

 

Men de Silicon Valley-inspirerade lekutrymmena tar inte slut där. Vi vallas vidare till ett rum med flipperspel och andra retroaktiga nöjen. Musiken från apparaterna dånar högt i det trånga utrymmet.

Jenny Hermanson berättar att flipperrummet var ett krav från den andra medgrundaren Martin Lorentzon.

”På det gamla kontoret var det alltid Martin Lorentzon som hade rekorden, han kunde tillbringa hela dagen framför flipperspelet”, säger hon.

Promenaden tar inte slut där. Vi passerar en syateljé, ett karaokerum och ett vr-rum – kanske något mer.

Någonstans här börjar jag fundera på var jag egentligen befinner mig. Särskilt när vi går förbi en lång bardisk med ölkranar, som lika gärna hade kunnat höra hemma på en bar vid Stureplan bara ett stenkast bort.

”Vi har flera 'after works' i veckan. Ibland spelar artister här, medan det är mer spontant andra gånger. Många anställda kommer till och med hit på helgerna”, säger Jenny Hermanson. 

Vi stiger sedan ännu högre mot himlen och kliver ut på Spotifys stora takterass. Här hänger Pride-flaggor till höger och vänster och påminner om festligheterna i samband med paraden i Stockholm för någon vecka sedan.

Utsikten smäller om möjligt ännu högre här, än i spelrummet några trappor ner. Här brukar folk äta lunch, arbeta eller bara umgås, berättar Spotify-cheferna. Men just nu är det bara en skock fåglar som slagit sig ner för en paus denna gråa förmiddag.

Till slut är vi färdiga. Vi passerar några medarbetare på vägen ner till verkligheten igen. De pratar engelska, förstaspråket för de 70 olika nationaliteter som utgör Spotifys personalstyrka i Stockholm, och hälsar vänligt. Snabbt traskar de dock vidare med sina klistermärkesbeklädda laptops i handen.

Ungefär här får jag tillbaka förståndet. Bakom den lekfulla utsidan gömmer sig faktiskt ett miljardbolag som blivit världens största musikstreamingtjänst. Kanske behöver det ena inte utesluta det andra, inser jag, och blir plötsligt lite avundsjuk.

Säkerhetsvakten som sett till att alla fotografer och journalister inte irrat iväg på ensamma upptäcktsfärder nickar adjö. Bilder ska vi få ta nästa gång.

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera