1515

900 miljoner kronor placerade via Avanzas robottjänst

Robotspartjänsten Avanza Auto, som lanserades i slutet av september, har enligt Avanza Bank haft ett starkt kapitalinflöde.

Foto:Jesper Frisk

"Från lanseringen till och med utgången av november har närmare 23.000 kunder investerat över 900 miljoner kronor i fonderna", uppger bolaget i ett pressmeddelande.

Beträffande bolån lanserade Avanza i mitten av november, i samarbete med Stabelo, ett bredare bolåneerbjudande än vad Avanza tidigare har haft. Initialt riktades erbjudandet till kunder som tidigare har anmält sitt intresse för bolån.

Läs även: Finansmarknaden rusar till AI – här är tio svenska robotrådgivare 

"Intresset har varit stort med positiv återkoppling från kunder och många anmälningar via sajten", uppger Avanza.

Det totala antalet kunder hos Avanza, alltså inte bara inom bolån, uppgick i november till 697.400 stycken, en ökning med 2 procent sedan oktober och 24 procent sedan november 2016.

Nettoinflödet i november var dock -860 miljoner kronor, alltså ett nettoutflöde. Det var åtminstone flera år sedan Avanza hade ett nettoutflöde under en månad.

"Det negativa nettoinflödet förklaras av några enskilda uttag, uppgående till 2.200 miljoner kronor, kopplade till strukturaffärer", uppger Avanza.

Läs även: Avanza tar fajten om robotsparande 

(Direkt/Di Digital)


Innehåll från AdmincontrolAnnons

En digitaliserad arbetsplats – med minskad risk för cyberattacker

På senare år har en digitaliserad arbetsplats varit en hög prioritet för många företag. Samtidigt jobbar allt fler hemifrån, vilket ökar behoven av säkra och fullt digitala lösningar – inte minst när mängden cyberattacker blir alltmer förekommande och förödande.

– Genom vår styrelseportal kan dokument delas och signeras digitalt på ett väldigt enkelt och säkert sätt, säger Rebecka Soma, Country Manager på Admincontrol i Sverige.

Sättet vi lever på har förändrats drastiskt i samband med coronapandemins intåg runt om världen, men kanske allra främst hur och var vi arbetar. Dessförinnan var kontoret allt som oftast en obligatorisk arbetsplats på daglig basis. När hemmakontor blivit allt vanligare har flera svenska bolag under det senaste året vittnat om en markant ökning av cyberattacker, och både SÄPO och Internetstiftelsen har i flera rapporter skrivit om hur attackerna blir fler i pandemins spår. Enligt Rebecka Soma, Country Manager på Admincontrol i Sverige, kommer därför kompetens inom cybersäkerhet bli av högsta vikt framöver.

Tidigare med hjälp av en kontorsnärvaro kunde viktiga dokument signeras direkt på plats, något som innebar en problematik när företag stängde ner och drev sin verksamhet via distans. Det ställde nya krav på smidiga och säkra digitala lösningar, och Admincontrol blev snabbt ett alternativ som visade sig gynnsamt för den nya tidens behov. 

– Säkerhet är väldigt viktigt för oss. Vi kan se att behovet ökat lavinartat under pandemin; elektronisk signering används mer än någonsin. Vår tjänst möjliggör att alla tryggt kan jobba var som helst utan att behöva infinna sig i styrelserummet så fort något ska signeras, berättar Rebecka Soma.

Säkerheten måste prioriteras

Den snabba omställningen till hemmakontor och virtuella möten gjorde att många bolag förlitade sig på olika digitala tjänster – som inte alltid var helt optimala och tillräckligt säkra för ändamålet. Företagens styrelseledning måste därför förstå området kring cybersäkerhet och hur de kan arbeta för att motverka det, menar hon.

– Alla kommer behöva sträva mot en bra säkerhetskultur inom sina företag. En absolut majoritet av felen som sker på en arbetsplats är ”human errors”, och risken för att göra fel när man inte vistas på kontoret ökar ju också. Därför blir en god säkerhetskultur extremt viktigt.

Enligt statistik från tidigare i år, framtaget av cybersäkerhetsföretaget Cybint är just human errors anledningen till hela 95 procent av alla intrång.

– Har man ett bra säkerhetstänk är man mycket bättre rustad för en eventuellt kommande cyberattack. En bra och enkel åtgärd är att använda tvåfaktorsautentisering, men det till trots är det bara fyra av tio som nyttjar det.

En tjänst för nya tider

Det talas mycket om vad som väntar arbetsvärlden och den nya samtiden när vi återgår till det normala. Många är eniga om att pandemin avsevärt skyndat på digitaliseringen och många av de tjänster och arbetssätt som vi idag tillämpat förväntas stanna kvar även efter pandemin.

En av dessa är just elektronisk signering, och företag som inte rustat upp med tjänster likt dessa förväntas snabbt hamna efter i förhållande till sina konkurrenter. 

– Vinningen är oerhört stor med att kunna signera digitalt. Dels är det mer miljövänligt i och med att det eliminerar stora mängder papper, men det möjliggör också en större frihet för alla inblandade när de inte behöver infinna sig på en specifik plats.

Med Admincontrol samlas allt från digital dokumentstyrning och ett förenklat samarbete för styrelse och ledning på en och samma plats. Dessutom är det Sveriges enda ISO 27001:2013-certifierade styrelseportal och utlovar effektiva och säkra styrelsemöten – på ett användarvänligt vis.

– Med Admincontrol blir det en säkrare hantering när vi inte längre har samma förutsättningar som förr, avslutar Rebecka Soma.

Ladda ner Admincontrols e-bok för att lära dig mer om ”utvärdering av dina investeringar i styrelsens teknologi” här 

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?