1515
Annons

900 miljarder till europeisk tech – Sverige får mest per capita

Rekordmycket pengar investeras i den europeiska techsektorn, som fått ett uppsving av pandemin. Det visar statistik från riskkapitalbolaget Atomico. 

Sverige gör avtryck på flera sätt i årets rapport.

Från vänster: Alan Mamedi, vd på Truecaller, Pernilla Nyrensten, vd på Revolution Race och Niklas Zennström, grundare av riskkapitalbolaget Atomico.
Från vänster: Alan Mamedi, vd på Truecaller, Pernilla Nyrensten, vd på Revolution Race och Niklas Zennström, grundare av riskkapitalbolaget Atomico.

Nu spränger Europa 100-miljardersgränsen – i dollar. För första gången någonsin har över 100 miljarder dollar, drygt 900 miljarder kronor, investerats i Europeiska techbolag under ett år. Det är runt en tredubbling jämfört med 2020, och innebär alltså att tillväxten i sektorn är större nu än innan pandemin. 

”Vid det här laget har vi blivit vana vid att sätta rekord, och det här året är inget undantag. Men en stor skillnad är takten, den är snabbare än någonsin tidigare”, säger Tom Wehmeier. 

Han är partner på Londonbaserade Atomico och medförfattare till riskkapitalbolagets årliga techrapport. Atomico är grundat av Skype-miljardären Niklas Zennström.

Tom Wehmeier, partner på Atomico.
Tom Wehmeier, partner på Atomico.Foto:Press.

Men det är inte bara Europa i stort som utmärker sig i rapporten. Även Sverige sticker ut i sammanhanget. Liksom under fjolåret toppar vårt avlånga land listan över de länder som lockar mest kapital per capita, följt av Estland. 

”Klarna är ett bra exempel på tillväxten bland både svenska och europeiska techbolag. De har skalat sin verksamhet med stora ambitioner, och gör just nu ett stort intryck på en global nivå”, säger Tom Wehmeier.

Under året föddes sju nya enhörningsbolag, det vill säga företag med en värdering på över 1 miljard dollar, i Sverige. Bland förlagor som Spotify och Klarna sällar sig nu Sinch, Truecaller TRUE B +0,72% Dagens utveckling , Itiviti, Tink, Kry, Epidemic Sound och Revolution Race RVRC -0,10% Dagens utveckling . Det innebär att Sverige nu står för 21 av Europas 321 enhörningar. 

Truecaller och Revolution Race är även två exempel på bolag som noterades på Stockholmsbörsen under året. Faktum är att fler techbolag noterats i Europa i jämförelse med USA under 2021.

”De europeiska riskkapitalfonderna har en enastående värdeutveckling, och har presterat bättre än många andra index”, säger Tom Wehmeier.  

Även trenden med så kallade impact-investeringar, alltså investeringar i bolag vars affärsidé går ut på att lösa samhällsproblem, gör avtryck i årets rapport. I takt med att det totala investerade kapitalet ökar växer även investeringarna inom detta område. Atomico klassar detta som verksamheter som grundar sig i något av FN:s 17 hållbarhetsmål. Totalt gick 11 procent av kapitalet under 2021 till denna typ av investeringar.

”Det har blivit ett coolt och centralt tema i europeisk tech, där vi absolut står i frontlinjen. Överlag ser vi en stor ökning här, och Sverige sticker än en gång ut som det land med störst investerat kapital per capita”, säger Tom Wehmeier.  

I Sverige investeras i snitt 782 dollar per capita i denna typ av bolag, att jämföra med ett snitt i Europa på 51 dollar. Statistiken lyfts bland annat av investeringar i bolag som batterifabriken Northvolt, den elektriska flygplanstillverkaren Heart Aerospace och H2 Green Steel som ska tillverka stål utan fossila bränslen. 

Tillväxten i techsektorn har fått sig en rejäl skjuts av de beteendeförändringar som följt i spåren av pandemin. Tom Wehmeier spår även att detta fortsatt lyfter behovet av digitala funktioner i samhället. Särskilt nu när läget är fortsatt osäkert och omikron-mutationen av covid-19 sprider sig till allt fler länder. 

”Under åren har vi sett den Europa techsektorn omsätta allt mer, under en relativt kort period. Det finns många faktorer som tyder på en optimistisk syn framåt. Medvinden som vi känner just nu kommer från en stark global utveckling. I allt vi gör blir det mer och mer tydligt att den digitala utvecklingen inte lämnar någon orörd”, säger Tom Wehmeier. 

 


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?