1515

5g-bråket ett öppet sår för mobiljätten: ”Noll utrymme för fler överraskningar”

Om två år ska fler 5g-frekvenser tilldelas svenska mobiloperatörer – och nya miljarder plöjas ned i utbyggnaden.

Men såren från den förra auktionen är knappt läkta och nu vill Wallenbergägda operatören Tre ha alla kort på bordet inför framtiden.

”Vi vill kroka arm med staten i det här. Det vore inte bra om fyra operatörer blev tre”, säger vd Haval van Drumpt.

Haval van Drumpt är vd på Tre. Han är rädd att den svenska bristen på mobilstrategi kan leda högre kostnader för operatörerna och därmed prisökningar för mobilkunderna.
Haval van Drumpt är vd på Tre. Han är rädd att den svenska bristen på mobilstrategi kan leda högre kostnader för operatörerna och därmed prisökningar för mobilkunderna.

Bara tre veckor innan den redan försenade 5g-auktionen skulle äga rum meddelade Post- och telestyrelsen (PTS) att de fyra aktuella operatörerna inte fick använda hårdvara från Huawei och ZTE i sina kommande nät.

Nyheten kom som en kalldusch för tre av operatörerna, som redan hade avtal med Huawei.

När Tre-chefen Haval van Drumpt tittar tillbaka på händelserna i slutet av förra året är det inte med överdrivet varma känslor för de inblandade svenska myndigheterna.

”Vi byter till Ericsson, och det är inget mer med det just nu. Men vi planerar för investeringar 8-10 år framåt i tiden. Vi måste veta vad som kommer härnäst”, säger han.

Oredan som 5g-auktionen förde med sig innebar inte bara högre kostnader för operatörerna. Även PTS är indraget i en rättslig process som nu gått vidare till Kammarrätten, vilka ska granska om myndighetens förfarande gått rätt till.

För att hela branschen ska få tillbaka tron på systemet vill Tre-chefen se ännu mer tydlighet – från Regeringen ned till myndigheterna. Han backar nu upp sitt krav med en ny rapport, författad av analysföretaget A focus på uppdrag av Tre, där Sveriges telekomstrategi – eller bristen på långsiktig strategi – behandlas.

I rapporten står bland annat att läsa att den motsvarande plan som fanns för Sverige när 3g rullades ut saknas i dag. 

”De senaste två decennierna har staten lagt 20 miljarder kronor på fasta bredbandssatsningar, men bara 600 miljoner på utbyggnaden av mobilnät”, säger Haval van Drumpt, och hänvisar till rapporten.

Den slår också fast att svenska mobilkunder totalt sett betalar 6 miljarder kronor mindre per år än mobilkunder i våra grannländer, på grund av en hälsosam konkurrens. Även detta tillskrivs den tydliga statliga ambition som fanns tidigare.

Underförstått: Om Sverige inte har en liknande ambition framåt och operatörer och staten inte kan ”kroka arm” så kommer det tillslut att leda till en sämre marknad för svenska kunder.

Är det så det ska tolkas?

”Jag kan säga såhär; Vi pratar väldigt stora investeringar för oss över ganska många år. Då är förutsägbarhet viktigt. Om långsiktighet försvinner så försvinner affären.”

Du säger att det vore dåligt för Sverige om fyra operatörer blir tre. Är det en reell risk?

”Nej, det tror jag inte just nu. Men se på Europolitan som inte klarade av marknaden. Vodafone klarade inte av marknaden. Vi hade Orange här en kort sväng. Man ska nog inte ta de svenska operatörerna för givet.”

De fyra privata aktörerna som bygger 5g-nät står tämligen självständiga, menar Haval van Drumpt, men istället för stöd från staten upplever han bara att kraven från offentligt håll ökat. Han beskriver det som ”okoordinerat”, men att det hade kunnat göras utifrån en gemensam plan. Om det funnits en tydlig vision för mobilnätet.

Vilka myndigheter är det du pratar om?

”Det är IMY, det är EU, MSB, PTS. Jag vill inte gå in på vilka krav det är, men vi vill samarbeta och gör rätt för oss. Men det får gärna bli mer samordnat och tydligt från statens håll.”

Redan 2023 förväntas nästa frekvensauktion äga rum. Då handlar det om frekvenser som i dag används för GSM och 3g som ska förnyas. Hur tillvägagångssättet blir är fortfarande oklart, vilket Haval van Drumpt hoppas klarnar i närtid.

”Utrymmet för nya överraskningar är noll. Hur ska den här auktionen riggas? Maximera pengar till staten eller för att påskynda utbyggnaden av täckningen i Sverige? Jag tror inte att någon vill uppleva en auktion till som den förra.”

Tre ägs till 40 procent av familjen Walenbergs maktbolag Investor, Hongkongbaserade CK Hutchison äger 60 procent.

 


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?