1515

50 miljoner ska få Fieldly att växa globalt

Fieldly vill rädda byggbranschen från post it-lappar och missade faktureringar. I höst ska bolaget ta in upp till 50 Mkr och expandera globalt.

Fieldlys grundare, Daniel Krusenstråhle (th) och Sven Paulin (tv).
Fieldlys grundare, Daniel Krusenstråhle (th) och Sven Paulin (tv).Foto:Fredrik Norrlid

”Vi ser att intresset för vår produkt växer i Norden och övriga Europa och det växer organiskt. Vi är inte i behov av kapital just nu, men vi behöver rusta för att kunna möta efterfrågan och för att kunna ta Fieldly till nästa nivå”, säger Daniel Krusenstråhle, vd och grundare.

Helsingborgsbolaget har tagit fram ett projekthanteringssystem som ska underlätta kommunikationen mellan byggbolagens kontor och de anställda ute på byggarbetsplatserna.

Tidrapportering, materialåtgång och körningar rapporteras digitalt i ett sammanhållet system i stället för med papper och penna, pärmar och mejl. Målet är att blir ett standardverktyg för byggbranschen.

Byggsektorn har börjat se nyttan av att digitaliseras.

”Vi ser att våra kunder sparar minst en arbetstimme per användare och dag genom att inte behöva åka till kontoret för att redovisa och rapportera på det sätt man alltid har gjort”, säger Sven Paulin, marknadschef och medgrundare.

Läs mer: Fieldlys verktyg ska hjälpa byggbolagen att kommunicera

Idag har Fieldly drygt 100 betalande bolag som kunder och över 3000 användare. I snitt tillkommer en ny betalande kund per arbetsdag.

”Hela byggsektorn har på riktigt börjat se nyttan av att digitaliseras. Det är inte bara de små bolagen med snabbare beslutscyklar som ser det, vi har börjat uppvaktas av de stora aktörerna också”, säger Sven Paulin. 

Kundbasen finns främst i södra Sverige, men sprider sig över landet och nyligen släpptes tjänsten på polska och finska på efterfrågan från byggbolag där.

”Ofta är det bolag från flera länder inne i ett större byggprojekt och när tjänsten finns på flera olika språk så kan arbetsledaren skriva på ett språk och informationen översätts i realtid till de andra språken”, säger Daniel Krusenstråhle.

Förra sommaren tog Fieldly in 5,3 Mkr från affärsängeln Lars Dahlén, som i dag arbetar operativt i bolaget. För att växa globalt räknar Sven Paulin med att bolaget behöver ta in mellan 30 och 50 Mkr under hösten.

Ett tjugotal stora riskkapitalbolag är intresserade av det vi gör.

”Då är bolaget på riktigt moget för att göra en ordentlig internationell expansion. Vi följs av ett tjugotal stora riskkapitalbolag som är intresserade av det vi gör och Fieldly ska bli stort och globalt, det har varit tanken från dag ett”, säger Sven Paulin.

Preliminära siffror visar att Fieldly omsatte 2,9 Mkr under 2015. Prognosen för 2016 ligger på 10 Mkr.

”Försäljningen kom igång ordentligt i oktober, sedan dess har vi inte haft en månad där vi har sålt för mindre än vad vår säljavdelning kostar”, säger Sven Paulin.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?