1515

44 miljoner till Now Interact – väljer nordiskt kapital före amerikanskt

AI-bolaget Now Interact tar in 44 miljoner kronor från nordiska investerare. Pengarna ska gå till en USA-etablering och man väljer Silicon Beach före Silicon Valley.

Teamet på Stockholmsbaserade Now Interact, som nu expanderar till USA.
Teamet på Stockholmsbaserade Now Interact, som nu expanderar till USA.

Stockholmsbaserade Now Interact har fått en kapitalinjektion på 5 miljoner dollar, motsvarande 44 miljoner kronor. Det är SEB Venture Capital och det finska riskapitalbolaget Inventure som har investerat i bolaget tillsammans med den befintliga ägaren Industrifonden.

A-rundan markerar startskottet för bolagets expansion till USA. Men det var inte givet att det var nordiskt kapital som skulle bli aktuellt för investeringen. 

”Vi hade långt gångna dialoger med amerikanska investerare, men valet föll på nordiska alternativ”, säger Magnus Åström, grundare och vd för Now Interact.

Magnus Astrom

Magnus Åström, grundare och vd för Now Interact.

En amerikansk investerare reste till Sverige och träffade honom ett par gånger, men var samtidigt tydlig med att man krävde att bolaget skulle ha en omsättning i USA. I det läget tyckte Magnus Åström att det fanns fler fördelar med lokala investerare.

”För oss blev det lite hönan och ägget, för vi behövde pengarna för att dra igång på den amerikanska marknaden”, säger han.

Magnus Åström startade Now Interact 2010 med en enklare produkt som kunde avläsa vad kunder till olika företag gjorde både online och offline. 2014 lanserade man en mer sofistikerad lösning som med hjälp av maskininlärning följer kundernas väg i olika kanaler – en så kallad omnichannel-lösning – och kopplar ihop den datan.

I dag har Now Interact en omsättningstakt på 30 miljoner kronor per år och jobbar med kunder som Tele2, Dustin, Swedbank och Folksam i Sverige. Man har även verksamhet i England och Holland och har fått sin första kund i Tyskland.

”I och med att den här rundan är klar så trycker vi på startknappen i USA”, säger Magnus Åström.

Men bolaget har redan två partners i USA – Rich Relevance och Genesys, som båda jobbar med flerkanalslösningar för företag. Det är samarbeten man har lyckats få till utan någon större närvaro i USA, främst för att Now Interact började locka till sig några av de bolagens största kunder.

Det är dyrt att bygga en organisation i Silicon Valley.

Di Digital har tidigare rapporterat att Now Interact har brevlådekontor på Nordic Innovation House, men nu väljer man att istället starta ett säljkontor i Santa Monica, Los Angeles. Det som i techsammanhang brukar kallas Silicon Beach.

”Det är dyrt att bygga en organisation i Silicon Valley och svårt att hitta folk där som vill stanna en längre tid”, säger Magnus Åström.

Han tror att utmaningen är tillräckligt stor att anställa folk i Silicon Beach. Planen är att den amerikanska organisationen på sikt ska ha 30 anställda, vilket är lika många som i Sverige. Men utvecklingsavdelningen stannar i Europa.

”Vi ska gå från noll till tio anställda ganska snabbt inom både direktsälj och försäljning genom partners”, säger Magnus Åström.

Han ser direktförsäljning som en strategi för att få in egna kunder och på så sätt skapa intresse bland potentiella partners. Samtidigt som att det ger goda marginaler för att skala upp verksamheten.

”Det tillsammans med investeringen kommer att räcka till att etablera en verksamhet i USA. Planen är att resa en B-runda i USA under första kvartalet 2018”, säger Magnus Åström.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?