1515

40 procent kvinnliga investerare i Malmös startuphus nya fond: ”En plantskola”

Ängelinvesteringsbolaget Fast Track Capital III, som drivs i startuphuset Mincs regi, tar in 26 miljoner kronor som ska investeras i skånska bolag. Av de 65 investerarna är 40 procent kvinnor.

Malmö Stads startupshus Mincs avgående vd Jeanette Andersson, och tillträdande vd Daniel Persson.
Malmö Stads startupshus Mincs avgående vd Jeanette Andersson, och tillträdande vd Daniel Persson.

Startuphubben Minc i Malmö, som drivs av Malmö Stad, arbetar aktivt för att få fler kvinnor att investera. I samarbete med inkubatorn Ideon Innovation i Lund har Minc, genom ängelinvesteringsbolagat Fast Track Capital III, rest 16 miljoner från 65 privata investerare som vill satsa pengar i unga skånska bolag med tillväxtpotential.

Pengarna kompletteras också av statliga Saminvest som går in med 10 miljoner kronor. Även följdinvesteringar som görs i bolagen av investerare från Fast Track Capital-syndikatet kommer att matchas med samma belopp från Saminvest.

Bland de 65 investerarna i Fast Track Capital III är 40 procent kvinnor, varav den yngsta är 21 år. Ungefär 30 procent av gruppen har ingen tidigare erfarenhet av att investera i startupföretag.

”Vi hade satt upp 35 procent som mål och nådde 40 procent. Det känns bra att kunna ’walk the talk, och det är en fin plantskola för nya investerare att komma igång’”, säger Mincs avgående vd Jeanette Andersson.

I november i år lämnar hon över vd-skapet till Daniel Persson, i dag chef för affärsutveckling och innovation på vårdgivaren Min Doktor.

Även Mincs inkubatorprogram och acceleratorn Fast Track Malmö, som tillsammans tar in runt 35 bolag per år, ligger på i snitt 40 procent kvinnor bland grundarna som deltar.

”Den andra delen av myntet är att vi vill att kvinnor ska bygga tillväxtbolag, och en förutsättning för det är att vi har kvinnor som investerar”, säger Jeanette Andersson.

Investeringarna från Fast Track Capital III ska fördelas mellan Minc- och Ideon Innovation-bolagen. I inkubatorföretagen läggs en fast summa på 300 000 kronor in och till Fast Track-bolagen 500 000 kronor. Beslut om investeringar i andra bolag tas i samverkan mellan investerarna samt Mincs och Ideon Innovations representanter.

Jeanette Andersson säger att affärsänglarna som har lagt in pengar har hittat Minc genom olika kanaler, dels informationsträffar men även olika event och seminarium som riktar sig enbart till kvinnor.

”Det är många som följer oss via vårt event Nordic Female Investor Meetup, där vi lyfter kvinnliga entreprenörer”, säger Jeanette Andersson.

Minc har tidigare satt upp Fast Track Capital I och II, och i det senare gick 47 privata investerare och Saminvest in med 28 miljoner kronor. Hittills har Fast Track Capital II investerat 21 av de miljonerna i 45 bolag – varav 17 procent av investeringsvärdet gick till bolag grundade av kvinnor, 33 procent till mixade grundarteam och 50 procent till bolag grundade av män.

Läs också: Miljarderna fortsätter rulla in till män – dödläge för kvinnors bolag

Missa inte: Prenumerera på vårt nyhetsbrev om Female Founders här!


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?