1515

30 miljoner ska ta drönare till nya höjder

Innovationsmyndigheten Vinnova pumpar in 30 miljoner kronor i olika drönarprojekt. Ett av dem är Globhes nya AI-satsning. "Vi är först i världen med att kombinera AI och drönare i det här syftet", säger vd:n Helena Samsioe.

Globhes grundare och vd Helena Samsioe.
Globhes grundare och vd Helena Samsioe.

Drönare har hamnat i blåsväder många gånger. Den obemannade flygfarkosten har framför allt anklagats för att vara integritetskränkande.

Men efter den lättade lagstiftningen i februari, som bland annat gör det möjligt att ansöka om tillstånd för att flyga längre sträckor, kommer nu ytterligare en positiv nyhet för drönarmarknaden. 

Den statliga innovationsmyndigheten Vinnova investerar totalt 30 miljoner kronor i 23 olika drönarprojekt.

Läs mer: Tuffa prövningar om Sverige ska bli bra på AI 

"Satsningen syftar till att öka utvecklingstakten inom ett nytt innovationsområde där obemannade farkoster används. Det handlar främst om kombinationer av teknik- och tjänsteutveckling, men även aspekter som till exempel infrastruktur och regleringar berörs", säger Erik Borälv, som ansvarar för utlysningen på Vinnova, i ett pressmeddelande. 

Ett av bolagen som stöttas är Globhe Drones. De har tidigare beskrivits som ett Uber för drönare i och med sin servicetjänst där drönare kan lämna medicin och sjukvårdsutrustning på begäran. Nu lanserar de en ny satsning – Identifai Tomorrow's Disasters – som håvar in 1,9 Mkr från Vinnova.

Med hjälp av lokala underleverantörer samlas data in från drönarflygningar, laddas upp i Globhes molntjänst och skickas till AI-hubben i Stockholm. Där ska man snabbt analysera områden som har drabbats av eller står inför en naturkatastrof.

Läs mer: Hennes drönarbolag levererar blod i Rwanda 

"Till exempel kan man med hjälp av drönare varna för torka som kan leda till bränder, eller i realtid berätta hur många hushåll som drabbats av översvämningar", säger vd:n och grundaren Helena Samsioe till Di Digital.

"I stället för att få in kanske 100 000 drönarfotografier från en flygning får man direkt information om vad det faktiskt är som har hänt. Vi är först i världen med att kombinera AI och drönare i det här syftet", tillägger hon.

Eftersom europeiska och amerikanska lagar för drönarflygning är av strikt natur verkar Globhe i dag i afrikanska länder. Projektet Identifai är just nu verksamt i Malawi på uppdrag av FN.

För att få tillgång till utvecklare och AI-experter ska Globhe samarbeta med det statliga forskningsinstitutet Rise. Efter ett år är tanken att skala upp, både vad gäller användningsområden och geografiskt. Nästa stora marknad är Asien, enligt Helena Samsioe.

Läs mer: Hett drönarbolag kammade hem pitchseger 

Utöver klirret i kassan från Vinnova är det ett tiotal större kunder som bidrar finansiellt till Identifai.

"Globhe satsar på att växa organiskt. Våra förhoppningar är att vi ska ha bortåt ett 50-tal kunder inom de närmsta månaderna", säger Helena Samsioe.

Spacemetric, 4C Strategies, ÅF-Technology och Skysense är några av de andra bolagen vars projekt får finansiering av Vinnova. 


Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder. 

– Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus. 

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR. 

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar. 

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?