1515

30 miljoner ska ta drönare till nya höjder

Innovationsmyndigheten Vinnova pumpar in 30 miljoner kronor i olika drönarprojekt. Ett av dem är Globhes nya AI-satsning. "Vi är först i världen med att kombinera AI och drönare i det här syftet", säger vd:n Helena Samsioe.

Globhes grundare och vd Helena Samsioe.
Globhes grundare och vd Helena Samsioe.

Drönare har hamnat i blåsväder många gånger. Den obemannade flygfarkosten har framför allt anklagats för att vara integritetskränkande.

Men efter den lättade lagstiftningen i februari, som bland annat gör det möjligt att ansöka om tillstånd för att flyga längre sträckor, kommer nu ytterligare en positiv nyhet för drönarmarknaden. 

Den statliga innovationsmyndigheten Vinnova investerar totalt 30 miljoner kronor i 23 olika drönarprojekt.

Läs mer: Tuffa prövningar om Sverige ska bli bra på AI 

"Satsningen syftar till att öka utvecklingstakten inom ett nytt innovationsområde där obemannade farkoster används. Det handlar främst om kombinationer av teknik- och tjänsteutveckling, men även aspekter som till exempel infrastruktur och regleringar berörs", säger Erik Borälv, som ansvarar för utlysningen på Vinnova, i ett pressmeddelande. 

Ett av bolagen som stöttas är Globhe Drones. De har tidigare beskrivits som ett Uber för drönare i och med sin servicetjänst där drönare kan lämna medicin och sjukvårdsutrustning på begäran. Nu lanserar de en ny satsning – Identifai Tomorrow's Disasters – som håvar in 1,9 Mkr från Vinnova.

Med hjälp av lokala underleverantörer samlas data in från drönarflygningar, laddas upp i Globhes molntjänst och skickas till AI-hubben i Stockholm. Där ska man snabbt analysera områden som har drabbats av eller står inför en naturkatastrof.

Läs mer: Hennes drönarbolag levererar blod i Rwanda 

"Till exempel kan man med hjälp av drönare varna för torka som kan leda till bränder, eller i realtid berätta hur många hushåll som drabbats av översvämningar", säger vd:n och grundaren Helena Samsioe till Di Digital.

"I stället för att få in kanske 100 000 drönarfotografier från en flygning får man direkt information om vad det faktiskt är som har hänt. Vi är först i världen med att kombinera AI och drönare i det här syftet", tillägger hon.

Eftersom europeiska och amerikanska lagar för drönarflygning är av strikt natur verkar Globhe i dag i afrikanska länder. Projektet Identifai är just nu verksamt i Malawi på uppdrag av FN.

För att få tillgång till utvecklare och AI-experter ska Globhe samarbeta med det statliga forskningsinstitutet Rise. Efter ett år är tanken att skala upp, både vad gäller användningsområden och geografiskt. Nästa stora marknad är Asien, enligt Helena Samsioe.

Läs mer: Hett drönarbolag kammade hem pitchseger 

Utöver klirret i kassan från Vinnova är det ett tiotal större kunder som bidrar finansiellt till Identifai.

"Globhe satsar på att växa organiskt. Våra förhoppningar är att vi ska ha bortåt ett 50-tal kunder inom de närmsta månaderna", säger Helena Samsioe.

Spacemetric, 4C Strategies, ÅF-Technology och Skysense är några av de andra bolagen vars projekt får finansiering av Vinnova. 


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?