1515

23-åring snickrar ihop obemannad matkedja – siktar på 200 butiker

Utanför den obemannade butiken i Skåne-Tranås hänger lokala ungdomar med sina epa-traktorer. Byn har fått en ny mötesplats och service, men vad de kanske inte vet är att Automat tillhör en kedja byggd av 23-årige Edvin Johansson.

”Målet har från början varit 200 butiker på en femårsperiod och än så länge följer vi den planen”, säger han. 

Edvin Johansson har grundat Automat som sätter upp obemannade livsmedelsbutiker.
Edvin Johansson har grundat Automat som sätter upp obemannade livsmedelsbutiker.

Det finns många mindre orter i Sverige som tidigare haft en lanthandel, men som tvingats stänga på grund av svårigheter med ekonomin. Under uppväxten fick Edvin Johansson ofta höra att det saknades service i hans hemort Ekängen, en bit utanför Linköping.

”Ända sedan jag var liten så hade det pratats om att det borde finnas en mataffär här. Ica och Coop har räknat ut att det inte skulle gå ihop då folk ofta är i stan och handlar mycket då”, säger Edvin Johansson.

För att få lägre omkostnader bestämde han sig därför för att bygga en obemannad matbutik.

”Jag köpte boken 'Bygga hus' och skulle snickra ihop den under sommaren. Men det tog såklart längre tid att göra klart och jag fick pausa studierna i industriell ekonomi. Två veckor efter att butiken var igång såg vi att det fungerade.”

Butiken i Ekängen ökade omsättningen till 4,3 miljoner kronor 2020 från 2,2 Mkr 2019. 

En barndomsvän till honom byggde tekniken som går ut på att kunderna skannar en qr-kod utanför och legitimerar sig med bank-id för att öppna butiken. Väl inne plockar man på sig varor och skannar samt betalar själv i kassan.

Framgången fick Edvin Johansson att snabbt planera för expansion. I samarbete med franchisetagare finns nu Automat på 20 orter. 

”Butikerna presterar bra och det finns bärighet i detta.”

Nyligen öppnades enheter i Norrtälje och i Åkersberga. Tre till butiker är på gång till Kattarp och Vik i Skåne samt utanför Timrå.

”Målet har från början varit 200 butiker på en femårsperiod och än så länge följer vi den planen”, säger Edvin Johansson.

Bolaget gör fortfarande det mesta själva. När Di intervjuar grundaren står han och snickrar på en expansion av butiken i Ekängen från 24 till 140 kvadratmeter.

”Jag har anställt lillbrorsan och två grabbar från Ekängen som arbetar när hockeysäsongen inte är igång.”

Expansionen sker med eget kapital och Edvin Johansson äger majoriteten i bolaget.

Innehållet anpassas lokalt med hjälp av önskelista vid kassan. Det finns ett fokus på lokala råvaror och kvalitet. I grundutförandet finns det 600 fasta produkter och 400 produkter som franchisetagarna väljer.

”Vi hjälper till att förhandla med leverantörer om inköpsrabatter. Nu sätts även paketskåp från Instabox upp i olika butiker.”

Eventuellt svinn reds ut med hjälp av identifiering och kameraövervakning.

”Statistiskt sett är det lägre snatterier än i en vanlig livsmedelsbutik.”

Läs mer: Svenska Lifvs vill erbjuda service där den saknas – med hundra miljoner i ryggen 

En av Automats obemannade livsmedelsmoduler.
En av Automats obemannade livsmedelsmoduler.

 


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?